Vad sägs om att bumpa en sån här tråd? På FB har vi flera diskussioner om de minderåriga aktörerna i Astrid Lindgren-filmerna, men alla minns vi också andra barn som medverkat i TV-produktioner och filmer, och som det några decennier efteråt kunde vara kul att diskutera ...
I det nyaste Snedtänkt-avsnittet om den vandrande vålnaden nämndes TV-serien Du måste förstå att jag älskar Fantomen från 1981 -
Glöm inte bort "Du måste förstå att jag älskar Fantomen", här snackar vi om ett stört barnprogram som med största sannolikhet ligger bakom många av mina små issues. "Jag måste bli stark som fantomen!" En liten ond jävla gosse som helt i enlighet med 70-talets bristande pedagogik blir ett utmärkt föredöme för varje olydig snorunge därute. Astrid Lindgrens "Emil" hade en viss charm, men att dom under den period då barnprogramsutbudet var så begränsat, inte kunde komma på något bättre än det här är ju illavarslande.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrelboy
Ingen som har nämnt den jobbigt otäcka "Du måste förstå att jag älskar Fantomen"? Grabben som ligger inne i sitt badkar iförd pantalonger med kallingarna ovanpå i nåt slags försök att imitera Fantomen? Gummiskelett hängde kring badet och otäckt var det!
Lille Toffe i serien gestaltades av en parvel vid namn Petrus Bergstrand, som numera tycks vara verksam som konstnär med det extra släktnamnet Nordenskiöld. Vet nån mer om typen? Jag kan inte märka att han någonsin skulle ha blivit intervjuad om sitt förflutna som TV-kändis, eller vad han verkligen tycker om Fantomen!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!