2009-09-28, 03:19
Medlem
Trillskes avatar
Har potential att låta korkat, men iaf, väldigt tacksam för hjälp. Stoppa mig när jag har fel:

Vi har skapat följande transformationsmatris (rad ; rad ; rad):
(2 0 6 ; 0 2 6 ; 0 0 1)

Detta är en ihopsatt matris som både flyttar vektorerna längs z(?) och gör dem större i x-y. Egenvärden på 2,2,1.

Egenvektorer....?

Jag tänkte såhär:
Egenvektorer är de vektorer som fortfarande pekar åt samma håll. Min första tanke var att alla gör det. Min andra tanke var att ingen gör det. Min tredje tanke var att z är en egenvektor. Min fjärde tanke var ren frustration. Minns inte hur man räknar på det, och hittar ingen lättöverskådlig litteratur.

Hjälp någon?
Citera
2009-09-28, 07:57
Medlem
fraess avatar
Jag är trött och förstår inte vad du är ute efter.
En matris egenvektorer är den uppsättning vektorer du kan "stoppa in", och som pekar åt samma håll när de "kommer ut", dvs de är bara multiplicerade, och detta med något av egenvärdena. Du hittar egenvektorerna genom att räkna fram nollspacet på (din matris) MINUS (identitetsmatrisen med egenvektorn ist för ettor). Egenvärdena räknas fram mha determinanten.

För att en vektor ska peka åt samma håll måste den "passa"..

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har potential att låta korkat, men iaf, väldigt tacksam för hjälp. Stoppa mig när jag har fel:

Vi har skapat följande transformationsmatris (rad ; rad ; rad):
(2 0 6 ; 0 2 6 ; 0 0 1)

Detta är en ihopsatt matris som både flyttar vektorerna längs z(?) och gör dem större i x-y. Egenvärden på 2,2,1.

Egenvektorer....?

Jag tänkte såhär:
Egenvektorer är de vektorer som fortfarande pekar åt samma håll. Min första tanke var att alla gör det. Min andra tanke var att ingen gör det. Min tredje tanke var att z är en egenvektor. Min fjärde tanke var ren frustration. Minns inte hur man räknar på det, och hittar ingen lättöverskådlig litteratur.

Hjälp någon?
Citera
2009-09-28, 08:09
Medlem
För att hitta egenvektorer hörande till egenvärde λ, lös ekvationen (A - λI) x = 0.
Citera
2009-09-28, 13:17
Medlem
Trillskes avatar
Tack, får helt enkelt räkna. Någon som kan nån smart funktion i Matlab som gör det åt mig?

Fick som eventuel förklaring att jag tänker på vektorer i R3 som om det vore R2.
Citera
2009-09-28, 13:23
Medlem
Björnbärs avatar
http://www.mathworks.com/access/helpdesk/help/techdoc/index.html?/access/helpdesk/help/techdoc/ref/eig.html I matlab
Citera
2009-09-28, 15:38
Medlem
Trillskes avatar
Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in