• 1
  • 2
2009-09-27, 19:43
Medlem
Hej.

Har länge tittat på bil då jag skulle behöva en. Vill inte köpa en för under 10k, men heller inte dyrt. Runt 30-40k. En sak jag funderar på. Om man ansöker om lån hos ens bank på runt 30k får man svar direkt, men vet någon hur lång tid det tar att få pengarna? Man vill ju inte ansöka om lån innan man hittar en bil, men vill heller inte att det tar sån tid att bilen blir såld.

Tacksam för svar.
Citera
2009-09-27, 19:44
Medlem
Maximus23s avatar
Tog en vecka för mig att få pengarna
Citera
2009-09-27, 19:47
Medlem
Kautings avatar
Fick mina pengar samma dag på Swedbank, 65 000 kr
Citera
2009-09-27, 19:50
Medlem
Oj vad olika. Maximus, vad var det för bank? Ansökte du online?
Citera
2009-09-27, 20:06
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kauting
Fick mina pengar samma dag på Swedbank, 65 000 kr

fick mina pengar efter 1 timme 80 000 kr
Citera
2009-09-27, 20:21
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halle7
Man vill ju inte ansöka om lån innan man hittar en bil, men vill heller inte att det tar sån tid att bilen blir såld.
Vad är det för oseriös säljare du har hittat som inte kan vänta ett par dagar...?
De flesta har förståelse för att det kan ta upp till ett par dygn innan betalningen går igenom och om ni vill kan ni ju skriva ett kontrakt.

Om du absolut känner att du måste ha pengarna i handen för att köpa bilen kontakt samma dag så kan du ju alltid ta ut ett litet större lån än du har tänkt dig och sedan betala igen mellanskillnaden efter köp, även om jag tycker att det låter jävligt dumt.

Varför inte bara höra med din bank hur lång tid det tar för ett lån på 30-40K att dyka upp på kontot och sedan vidarebeforda informationen till ev. säljare?
Citera
2009-09-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Vad är det för oseriös säljare du har hittat som inte kan vänta ett par dagar...?
De flesta har förståelse för att det kan ta upp till ett par dygn innan betalningen går igenom och om ni vill kan ni ju skriva ett kontrakt.

Om du absolut känner att du måste ha pengarna i handen för att köpa bilen kontakt samma dag så kan du ju alltid ta ut ett litet större lån än du har tänkt dig och sedan betala igen mellanskillnaden efter köp, även om jag tycker att det låter jävligt dumt.

Varför inte bara höra med din bank hur lång tid det tar för ett lån på 30-40K att dyka upp på kontot och sedan vidarebeforda informationen till ev. säljare?

Hej.

Har inte hittat nån specifik bil än. Det var bara en tanke eftersom man ibland hittar objekt till riktigt bra pris som blir sålda samma dag. Jag skulle förstå om en säljare hellre säljer till en köpare han får cash av direkt. Jag har funderat på detta länge, men frågade här då jag kom att tänka på det igen nu och banken inte har öppet.
Citera
2009-09-27, 21:22
Medlem
Jag ansökte om lån på Nordeas telefonbank i onsdags, fick det beviljat i telefon medans jag väntade. Har dock inte hämtat ut pengarna ännu eftersom jag inte hunnit in på banken för att skriva på.
Du kan alltså få lån beviljat på rotmos, sen kan du vänta med att plocka ut det tills du behöver det. Bestäm dig för en maxgräns tex 50, köp en bil för 40 så kan du ju sätta tillbaka de 10 du inte behöver samtidigt som du är inne och skriver på lånet. =)
Tips: är du med i nåt fackförbund? det kan innebära att du får billigare lån, jag fick 0,8 punkter billigare än den officiella räntan genom att vara med i facket.
Citera
2009-09-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag ansökte om lån på Nordeas telefonbank i onsdags, fick det beviljat i telefon medans jag väntade. Har dock inte hämtat ut pengarna ännu eftersom jag inte hunnit in på banken för att skriva på.
Du kan alltså få lån beviljat på rotmos, sen kan du vänta med att plocka ut det tills du behöver det. Bestäm dig för en maxgräns tex 50, köp en bil för 40 så kan du ju sätta tillbaka de 10 du inte behöver samtidigt som du är inne och skriver på lånet. =)
Tips: är du med i nåt fackförbund? det kan innebära att du får billigare lån, jag fick 0,8 punkter billigare än den officiella räntan genom att vara med i facket.

Du fick alltså 0.008% lägre ränta? Sweet! på 50k blir det run 4 pix om året!

(du menar kanske 0,8% lägre? en punkt är en hundradels procent)
Citera
2009-09-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du fick alltså 0.008% lägre ränta? Sweet! på 50k blir det run 4 pix om året!

(du menar kanske 0,8% lägre? en punkt är en hundradels procent)

Ja sorry, 0,8, fast procentenheter lägre ska väl vara det helt korrekta sättet att uttrycka sig?

Och om man skiter i semantiken, det skulle kosta 5% i ränta, med medlemskap i facket blev det 4,2 % i ränta.
Citera
2009-09-27, 23:09
Medlem
HarryHotters avatar
Många bilhandlare erbjuder ju finansiering genom finansbolag till ränta som är bättre än bankernas, 3.99% ser man ofta. Skulle den inte vara bättre kan du ju alltid ta ett banklån för att lösa den krediten.

Jag tror en del banker kör med lånelöfte också, så att du t.ex kan få beviljat 50.000 och när du sedan köpt bilen för 43.000 så skrivs lånet på det. Du slipper då betala ränta fram tills bilen är köpt, och pengarna kan betalas ut snabbt eftersom lånet redan är beviljat.
Citera
2009-09-28, 04:14
Medlem
1tim SEB
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem