Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-27, 02:00
Medlem
Hej,

Jag har fått rådet att höja minnesvolten. I BIOS är den just nu på auto men enligt vad jag har fått höra så kan auto vara vad som helst och göra datorn instabilt. Jag har pratat med några andra som säger att jag ska låta det vara. Jag känner mig vilsen. Och jag kan väldigt lite om datorns hårdvara. Vad bör jag göra?

Min dator:

Intel Core? 2 Duo E7400 2,8GHz,
Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed
360396 Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB,
DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T
354537 Gigabyte GA-EP43-DS3L, P43, Socket-775, <-- 2.1V
ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex(2.0)x16
343054 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2
32MB 7200RPM
378017 PowerColor Radeon HD 4670 "PCS" 512MB,
GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
351060 Northq Black Magic Flex 650W,Modular,80+
ATX, 135mm Fan, 12-20db
Citera
2009-09-27, 02:24
Medlem
StigAllans avatar
Kolla på moderkortstillverkarens hemsida efter rekommenderade minnesmoduler för ditt moderkort.
Att datorn ska bli instbil pga. autoinställningarna bruka inte vara speciellt vanligt.

Det kan stämma att du behöver höja spänningarna till dina minnen för att de ska kunna fungera optimalt på moderkortet.
Men höj väldigt försiktigt, testa ett hack i taget.
Citera
2009-09-27, 02:45
Medlem
corals avatar
Om det inte är en ny dator (som i under 4 månader) och den har fungerat tills nu, rör inget.

Ett bra tips är att aldrig röra något som fungerar, om du inte vet vad du gör.

När moderkortet står på Auto tar det inga "huxflux" värden ur luften utan väljer dom som det anser passar. Har det fungerat och känns bra så lär du inte tjäna något på det, dock huvudvärk och smalare plånbok om något skulle gå fel.
Citera
2009-09-27, 03:34
Medlem
Och jag tycker att du ska ändra spänningen till det de är tänkt att köras i, nämligen 2.1 volt.

Vill du inte hålla på och ändra så kan du ju alltid köra memtest för att se om minnerna fungerar bra med auto-inställning,
Senast redigerad av Theyn 2009-09-27 kl. 03:36.
Citera
2009-09-27, 03:36
Medlem
serbers avatar
Eftersom det är prestandaminnen så bör du öka till det som är rekommenderat dvs 2.1v eller +0.3v beroende på hur det ser ut i BIOS, garantin är livstids så länge du håller dig inte springer upp i 2.3v eller mer.

Timings kan också vara bra att ställa in om du känner för det, 5-5-5-15 och 2.1V så är vet du att minnet är inställt rätt iaf.
Citera
2009-09-28, 00:21
Medlem
Jag känner fortfarande att jag inte har fått ett definitivt svar (om det nu finns ett sådant).

Ang. ev. problem med datorn.

Jag brukar spela COD4. Nästan varje gång jag spelar för andra gången under dagen (efter att alltså ha stängt ner den första gången) får jag ett meddelande i stil med " din hårdvarukonfiguration har ändrats. Vill du återställa det?" Jag vet inte om detta har något med minnesvolten att göra.

För några dagar sedan började min mus och ibland tangentbord hänga sig. Det kunde ske under en film, spel eller surf. Tex så kunde jag fortsätta titta på filmen eller se allt som hände kring mig i spelet men musen och tangentbord reagerade inte. Jag öppnade chassit för att se om en fläkt var trasigt eller om mycket damm hade samlats någonstans men icke så. Sedan såg jag att ändan på kabeln till musen (PS2) såg trasig ut. Jag bytte ut musen mot en USB-mus. Sedan dess har jag inte haft några problem, åtminstone inte hittills. Jag återställde också BIOS till "default optimized". Jag vet inte om musen kan ha orsakat att datorn hängde sig. Eller om det hade med minnesvolten att göra.

Tacksam för fortsatta svar!

PS! Jag är i det närmaste en dator-n00b. Ni får gärna förklara på "nybörjariska". Jag vet inte hur jag ska läsa av memtest, var jag ändrar minnes-timing etc etc.
Senast redigerad av authoritative 2009-09-28 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in