• 1
  • 2
2007-09-26, 15:31
Medlem
Körde programmet eraser för att skriva över allt ledigt diskutrymme, clusterrtips mm.
Detta har jag gjort flera ggr utan några problem, men när jag kört det idag och sedan omstartade datorn så blev skärmen svart med en liten vit text uppe i hörnet som säger "Bootmgr is missin, tryck på F10 för systemåterställning
(Det var skrivet i svengelska)

Att trycka på F10 fungerade inte och nu undrar jag om någon här vet vad som är fel, vad är bootmgr t.ex??
Citera
2007-09-26, 15:34
Medlem
Googlade lite, och hittade den här sidan ;
http://lifehacker.com/software/troub...ror-251733.php

Kanske det är lösningen?
Citera
2007-09-26, 17:08
Medlem
Dendär lösningen och nästan alla andra verkar vara riktade till Vista användare, jag kör XP själv.
Nu har jag försökt reparera datorn med systemåterställningen som kom från leverantören och försökt reparera från Windows XP CD'n men jag får fortfarande detdär förbannade BootMGR is Missing varje gång jag försöker köra igång.
Bara att släpa iväg den till närmaste datareparatör eller?
Citera
2007-09-26, 20:51
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Brukar gå att fixa om man bootar från WinXP CD'n, välj att reparera din Windows installation, kör chkdsk /f och chkdsk /p sen kör du FIXBOOT.
Funkade för mig, men det här kan vara ett jävla elände.

Föresten, ominstallera inte hela windows, som jag gjorde, det hjälper föga
Citera
2007-09-26, 20:59
Medlem
Anteuss avatar
annars finns ju alltid Hirens boot cd till hands.
Citera
2007-09-27, 13:11
Medlem
Ordnade det med XP cd'n som Dagger sa och det funka, men jag hade redan ominstallerat windows
Citera
2008-09-11, 18:32
Medlem
Smurres avatar
BOOTMGR saknas

Hej FB! Jag har ett problem med min dator som jag verkligen hoppas att ni han hjälpa mig med.

Igår stängdes datorn av av dig själv och när jag satte på den igen stog det att filen BOOTMGR saknades. Tryck ctrl alt delete för att starta om. Sedan kommer den inte längre. Jag har försökt att reparera med hjälp av windows skivan men programmet kan inte hitta min hårddisk. Jag har även testat att installera en ny version av windows men då hittas inte hårddisken heller. Jag kan se den i bios när jag ställer om boot ordningen så det borde ju fungera. Eller?

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag blir oerhört glad om jag kan få hjälp och skall se om jag kan belöna dig på något sätt =)

Tack på förhand.
Citera
2008-09-11, 19:29
Medlem
sparv3ns avatar
Om du kör in en windowsskiva och väljer reparera, då får du upp en svart dosmiljö, right?
Om du där skriver FIXMBR (Om jag inte minns fel dvs) så ska du få en ny MBR.

Eller har du vista? Då kan det möjligen vara just MGR som du skriver men det borde finnas en reparationsfunktion för den med. Kan du installera om Windows? Isåfall hittar den ju disken, onekligen.
Citera
2008-09-11, 19:45
Medlem
Spikeys avatar
Anledningen till att hårddisken "inte hittas" är att du har en HDD-controller som inte stöds av XP:s installationsprogram. Du har 3 möjligheter att komma in in "recovery console" för att köra chkdsk :

1. Ställ in HDD-controllern i "Compatible Mode" i BIOS
2. Ladda ned drivrutiner för controllern och läs in via diskett "F6" i början av installationen
3. Fixa en "slipstreamad" installationsskiva (googla)...

Funkar också att koppla in disken som sekundär disk i en annan dator, kör sedan chkdsk mot disken därifrån.
Citera
2008-09-11, 19:58
Medlem
Smurres avatar
Sparv3n och Spikey. Tack för era svar. Jag tror nog jag gör något galet när jag skall repaira för jag får inte upp något DOS miljö. När jag kör med XP hittar den inte disken och när jag kör med vista börjar den reparera men slutar sedan. Spikey kan nog ha rätt att det inte stöds av windows. Det lättaste verkar ju vara nr 1. Men jag är inte så van vid detta. Spelar med spel. Lär mig dock gärna mer om hur man löser problem så jag slipper skrika på hjälp so fort något händer. Hur ställer jag in HDD-controllern i Compatible Mode i bios?

Tusen tack för era svar. Jag hoppas verkligen jag kan få detta att fungera
Citera
2008-09-11, 20:19
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurre
Hur ställer jag in HDD-controllern i Compatible Mode i bios?

Det beror på vilket märke/modell du har på dator alternativt märke/modell på moderkort om det är en icke-märkesdator.
Citera
2008-09-11, 21:00
Medlem
Smurres avatar
Jag har en IBM T60 Think Pad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto