Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-03, 14:45
  #1
Avstängd
tavis avatar
Tja. Tycker det är kul med pyroteknik osv. och vet en del, även om jag inte är någon insatt kemist... Tänkte tillverka svartkrut (vill bara ha smäll egentligen, så behöver inte farligare grejer) och skulle behöva lite tips.
Visst ska väl cirka 5dl Salpeter, 3dl Träkol och 2dl Svavel bli en ganska välbalanserad blandning? Har även förstått att man ska blanda allt i cirka 5dl vatten och låta torka...
Har ni några tips var man kan få tag på ingredienserna? Kol är ju inte så svårt, men gällande salpeter, får man lov att köpa tillräckligt i såna där små, små, kryddpåsar i matbutiken eller finns det lättare sätt? Kan ju verka lite kackigt eftersom det behövs en del för att få 5 dl..?
Sen vet jag inte riktigt var man får tag i svavel och vad det kostar?

Tacksam för övriga tips också...
Citera
2004-01-03, 15:41
  #2
Medlem
Miller418s avatar
Men hallå, svartkrut?
Varför köper du inte vanligt krut?
Kemikalier köper man inte på ICA,
utan på en färgaffär eller annat kemiföretag.

Se upp för statisk elektricitet, så tänk på vilka behållare
och annat du använder, och avjorda kroppen, annars, BAM!
Inte kul att tappa hörsel ögon eller fingrar.
Citera
2004-01-03, 15:48
  #3
Avstängd
tavis avatar
Hmm var köper man vanligt krut då? Och vad är skillnaden?
Jag är lite newbie, men som sagt så behöver jag inga kanonfarliga grejer som klorater osv.
Statiskt elektricitet ska jag tänka på
Citera
2004-01-03, 16:09
  #4
Medlem
Du gör rätt i att välja svartkut som din första syntes - det kommer bli mycket lärorikt. Du borde dock läsa på bättre, genom att fråga här på forumet så kan du inte vänta dig att få svar på allting - inte när det gäller svartkrut i alla fall. Det ligger en hel vetenskap bakom svartkrutstillverkning (tro det eller ej)

Så börja att läsa igenom alla pyro-trådar i forumen "underground" och "vapen och militär" samt vad som står beskrivet i SWI:s filer, sen kan du läsa vad andra personer som har pyroteknik som hobby/intresse har att säga på deras hemsidor. Återkom när du läst ALLT här så kan du få länkar.

En ska till, Kaliumnitrat (Salpeter) som finns "på kryddhyllan" är utspätt Natriumnitrat - inte det du ska ha.
Citera
2004-01-03, 16:29
  #5
Medlem
borde man inte kunna rena det? köra genom filter med vatten eller alkohol eller något liknande?
Citera
2004-01-03, 18:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linxon
borde man inte kunna rena det? köra genom filter med vatten eller alkohol eller något liknande?

ehh..va menar du?

edit: mitt fel, ser att du frågar om man inte kan separera Natriumkloriden från Natriumnitratet..det skulle (nog) vara möjligt då Natriumklorid har sämre löslighet än Nitratet:löslighetstabell

Har dock ingen direkt erfarenhet från sånt så ngn annan kanske kan fylla i.

edit2: det är geocities..man måste klippa och klistra in addressen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback