2009-09-26, 18:59
Medlem
hiphopnegers avatar
Är nära att köpa en ny dator och hade från början tänkt återanvända det Windows XP som kom med min Dell för ett par år sedan. Nu läser jag dock på skivan att "använd endast denna CD för att återinstallera operativsystemet på ett Dell Datorsystem". Det fick mig att läsa runt lite och enligt vad jag sett kan man inte installera ett redan använt XP på en ny dator. Stämmer det?
Citera
2009-09-26, 19:14
Medlem
Fbadgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Är nära att köpa en ny dator och hade från början tänkt återanvända det Windows XP som kom med min Dell för ett par år sedan. Nu läser jag dock på skivan att "använd endast denna CD för att återinstallera operativsystemet på ett Dell Datorsystem". Det fick mig att läsa runt lite och enligt vad jag sett kan man inte installera ett redan använt XP på en ny dator. Stämmer det?

Ja det går :=)
Citera
2009-09-26, 19:23
Medlem
Slingshots avatar
Det går men inte säkert det finns alla drivrutiner till XP till datorn du ska köpa, brors på märke.
Citera
2009-09-26, 19:32
Medlem
hiphopnegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger

Ja det går :=)

Till saken hör att det inte är ett XP som jag köpt separat, utan det kom levererat med en Dell-dator jag köpte för 2 år sedan. På själva CD:n finns Dells märke osv.. Men det går ändå att installera det på en ny dator?

Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Det går men inte säkert det finns alla drivrutiner till XP till datorn du ska köpa, brors på märke.

Det är ett hopplock av komponenter som jag ska bygga ihop själv. Går det att lösa det på något sätt?
Citera
2009-09-26, 19:37
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Till saken hör att det inte är ett XP som jag köpt separat, utan det kom levererat med en Dell-dator jag köpte för 2 år sedan. På själva CD:n finns Dells märke osv.. Men det går ändå att installera det på en ny dator?

Den skivan går inte att installera XP med på en annan dator. Det är bara en återställningsskiva för Dells datorer. Vad du behöver är en ren skiva med Windows XP.

Det är ett hopplock av komponenter som jag ska bygga ihop själv. Går det att lösa det på något sätt?

Klart det går att lösa, leta bara rätt på drivrutinerna när du satt ihop allt och installerat Windows. (kan behövas drivrutiner till diskarna när du installerar Windows om det är SATA). Kolla på tillverkarnas hemsidor efter drivrutiner till XP
Citera
2009-09-26, 19:42
Medlem
hiphopnegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Klart det går att lösa, leta bara rätt på drivrutinerna när du satt ihop allt och installerat Windows. (kan behövas drivrutiner till diskarna när du installerar Windows om det är SATA). Kolla på tillverkarnas hemsidor efter drivrutiner till XP

Hårddisken är en sån här: https://www.inet.se/datorkomponenter...ta-ii/4303441/
Sata II alltså... Om det nu behövs drivrutiner när man installerar windows, hur ordnar man det om man inte kan gå in på tillverkarens hemsida? Är ganska så tekniskt okunnig.
Citera
2009-09-26, 19:48
Medlem
sommarlovs avatar
Nej det går inte.

Ladda ner något lämpligt från tex piratebay.
Citera
2009-09-26, 21:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej det går inte.

Ladda ner något lämpligt från tex piratebay.

Jo, det går visst att installera Dell OEM XP på en 3-parts burk - OM man flashar om BIOS'et så att man får ett Dell SLP/SLIC. Mer läsning @ http://forums.mydigitallife.info/forumdisplay.php?f=5

Dvs, man bör välja ett populärt moderkort som det finns SLP/SLIC till så att man slipper hacka i ett bios själv.
Citera
2009-09-26, 23:49
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Jo, det går visst att installera Dell OEM XP på en 3-parts burk - OM man flashar om BIOS'et så att man får ett Dell SLP/SLIC. Mer läsning @ http://forums.mydigitallife.info/forumdisplay.php?f=5

Dvs, man bör välja ett populärt moderkort som det finns SLP/SLIC till så att man slipper hacka i ett bios själv.

Du har egentligen rätt men i praktiken fel, vem vill mixtra med det för att få in ett OEM operativ, när det finns så många andra att välja på?
Citera
2009-09-27, 00:46
Medlem
Jag förstår hur du tänker TS men nej det vore mer skada än nytta. Antagligen skulle du få Dells fina program installerade och lite random bluescreen pga driv/hårdvarukonflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in