Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag syftar på att ett konstnärligt verk, precis som en predikan, bedöms enligt andra måttstockar än ett tal av en politisk nationalistledare.
Om bandet Nürnberg 47 inom ramen för en film sjunger om hur judarna brinner är det en annan femma än om nämnde ledare tycker att judarna skall brinna. Det förstnämda kan också vara hets mot folkgrupp, men det kan också vara mycket annat: satir, kritik mot företeelsen, ägnat åt att väcka debatt osv. Ett konstnärligt verk är något annat än ett politiskt tal och en konstnär har större spelrum.
Har verket en ansvarig utgivare faller det ju också under TF och YGL och blir en fråga för JK. Det finns många komplikationer jämfört med om någon heilat på stan.
Att förbjuda vit-makt musik är extra problematiskt yttrandefrihetsmässigt därför att det är ett konstnärligt verk att jämföra med Shakespeare.
Talar du om hur det
borde vara nu, eller om hur det faktiskt
är?
Som sagt, i fallet med Åke Green så hänvisades vad jag vet inte till yttrandefrihetsgrundlagen utan till Europakonventionen. Gör denna gällande att även konstnärliga verk ska bedömas på ett speciellt sätt?
Jag håller med om Nürnberg 47-exemplet, men det är inte applicerbart här. Själva
spelandet är väl inte att betrakta som ett konstverk? Möjligen dock att någon kan se musiken som konst.
Hade det däremot rört sig om en teaterpjäs och man ville illustrera en nazist i den pjäsen genom att spela den musik som spelades i Borlänge så hade det kanske varit en annan sak.
Citat:
Jag invänder mot din syn att man får spela musik, därför att den är tillåten att spela i ensamhet. För att musik skall vara tillåten, måste den få spelas i vilket sammanhang som helst: På discot, på festen, på rockfestivalen, på fest hemma hos dig, på din i-pod, på din bilstereo. Annars är det förbjudet att spela en viss sorts musik, annat än under särskilda betingelser; vilket helt enkelt innebär att musiken är förbjuden.
I slutänden förblir det oerhört barockt att polisen skall syssla med att ta fast människor för vilken musik de lyssnar på. I en stad som Borlänge borde de ha riktig kriminalitet att handskas med. Nu ligger det säkert annat bakom i situationen, som inte vi känner till, men det ändrar inget i sak.
Föreställ dig att det under vissa omständigheter är att betrakta som olaga hot att till en viss person säga "Om du, Namn Namnsson, visar du dig en gång till i Falun så är du död." Tycker du det är okej att den personen i så fall lagförs? (Ja?)
Föreställ dig också att jag uttalar samma mening tyst för mig själv, bör jag lagföras också då? (Nej?)
Föreställ dig vidare att jag sjunger samma mening för mig själv, bör jag i så fall lagföras? (Nej?)
Och föreställ dig slutligen att jag sjunger samma mening för Namn Namnsson, bör jag då lagföras? (Ja?)
Innebär det då att den strofen eller musiken är i sig olaglig? Nej, det tycker jag inte. Inte heller tycker jag att man kan säga att den musik som Borlängebon lyssnat på är att betrakta som i sig olaglig. Som med de flesta brott måste det ju sättas in i ett sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Religionsfrihet, om jag startar en egen religion då. "Negerhatarnas bajspojkar" Där det är ett måste att hata alla som är bruna, är det då fritt fram att utöva denna? Islamisterna bajsar på judarna ständigt utan att dom blir dömda för detta. Är det så att islam får ge sig på vilka dom vill men dom själva är skyddade?
Ser i denna tråd att det finns en del rap musik som innehåller väldigt tydlig rasism mot oss vitingar.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=422460
Vore det ok att spela detta om någon skulle höra och ta illa upp? Blir det då samma gamla vanliga visa om att vitingar är ingen folkggrupp. Men vad är negrer då, är inte vita en folkgrupp så kan väl inte dom vara det heller. HMF lagen är rasistisk, man borde anmäla den.
Prova du att "starta en egen religion" om du vill det. Antagligen skulle domstolen se igenom vilken rättshaverist och dåre du är, och se att det inte alls handlar om religiösa skäl.
Om och i så fall hur en muslim gör sig skyldig till hmf mot judar får du nog konkretisera. Det duger liksom inte att säga att "Islamisterna bajsar på judarna".
Och ja, också vita skyddas om lagen hmf, men den är, helt korrekt enligt mig, inte skapad för att skydda vita.
Citat:
Spelar han för högt kanske han borde dömas för förargelseväckande beteende. Men då skall det inte spela någon roll om han spelade Bach eller Vitmaktmusik.
I princip tycker jag han borde kunna dömas för både och, samtidigt.