• 1
  • 2
2009-09-26, 13:17
Medlem
Jag gjorde hemlagade potatisklyftor igår, och som vanligt fastnade de. Tillvägagångssättet är att jag borstar och klyftar potatisen, oljar in en vanlig ugnsplåt och kör in det i ugnen runt 25-30 minuter på 225 grader. Resultatet blir att potatisen fastnar i bottnen. Hur gör jag för att potatisen inte ska fastna? Bakplåtspapper? Lägre temperatur - längre tid?
Citera
2009-09-26, 13:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paschendale
Jag gjorde hemlagade potatisklyftor igår, och som vanligt fastnade de. Tillvägagångssättet är att jag borstar och klyftar potatisen, oljar in en vanlig ugnsplåt och kör in det i ugnen runt 25-30 minuter på 225 grader. Resultatet blir att potatisen fastnar i bottnen. Hur gör jag för att potatisen inte ska fastna? Bakplåtspapper? Lägre temperatur - längre tid?
Teflonduk is the shit!
Citera
2009-09-26, 13:23
Medlem
tjåppes avatar
bakplåtspapper tror jag funkar... om inte, testa att röra runt efter några minuter i ugnen så kanske det inte hinner bränna fast..
Citera
2009-09-26, 13:30
Medlem
Teflonduk har jag aldrig hört talats om, men kan tänka mig ungefär vad det är Var köper jag en sån? Pris?

Faktum är att jag igår tänkte att jag skulle "prova att röra om" redan efter några minuter, men det blev lika dålgit ändå
Citera
2009-09-26, 13:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Teflonduk har jag aldrig hört talats om, men kan tänka mig ungefär vad det är Var köper jag en sån? Pris?

Faktum är att jag igår tänkte att jag skulle "prova att röra om" redan efter några minuter, men det blev lika dålgit ändå
Tror att Clas i sjön har. Annars brukar det finnas på marknader och i större varuhus. Jag har för mej att jag gav en hundring för tre stycken.
Citera
2009-09-26, 13:41
Medlem
Okej, låter ju helt överkomligt. Antar att man kan använda varje duk några gånger också?
Citera
2009-09-26, 13:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Okej, låter ju helt överkomligt. Antar att man kan använda varje duk några gånger också?
Ja givetvis kan du använda dukarna flera ggr. Jag har än så länge bara behövt kassera en och det var på grund av en knivolycka.

Den heter Ugnsduk hos CO http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=54299614
Senast redigerad av zepofan 2009-09-26 kl. 13:47.
Citera
2009-09-26, 13:49
Medlem
Okej, tack så mycket för hjälpen! Nästa helg blir det alltså vaxduk och ett nytt försök
Citera
2009-09-26, 13:59
Medlem
Antar att man måste diska duken mellan varje användning, fungerar diskmaskin?
Citera
2009-09-26, 15:00
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Antar att man måste diska duken mellan varje användning, fungerar diskmaskin?

Hade sådana förut. Det var bara dra med en trasa och skölja i princip.
Citera
2009-09-26, 15:02
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Okej, tack så mycket för hjälpen! Nästa helg blir det alltså vaxduk och ett nytt försök

Att stoppa in en vaxduk i ugnen låter som en snillrik plan.
Citera
2009-09-26, 15:39
Medlem
låt klyftorna stå i kallt vatten ett par timmar, se till att inte ha ha en mjölig potatissort, och ta ut potatisen ur ugnen och rör om allt eftersom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in