• 1
  • 2
2009-09-26, 09:47
Medlem
Hej

En enkel fråga. Hur är egentligen lönerna i Danmark, och vad har man ut efter skatt?
Att man tjänar mer det vet jag redan, men jag vill ha lite mer konkreta siffror.

Gärna på ingenjörs löner eftersom det är ett egenintresse, men andra yrken går bra det med för att få en helhets bild.

Exempel:
Programmerare, 39k/månad, 27k netto, bor i Danmark.
Servitris, 23/månad, 16k netto, bor i Svergie

Ps Inga överdrivna saker nu för alla vet vi att snitt inkomsten för en FB är ca 55k/månad
Citera
2009-09-26, 09:50
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elex
Hej

En enkel fråga. Hur är egentligen lönerna i Danmark, och vad har man ut efter skatt?
Att man tjänar mer det vet jag redan, men jag vill ha lite mer konkreta siffror.

Gärna på ingenjörs löner eftersom det är ett egenintresse, men andra yrken går bra det med för att få en helhets bild.

Exempel:

Ps Inga överdrivna saker nu för alla vet vi att snitt inkomsten för en FB är ca 55k/månad

Lol, Flashback
Citera
2009-09-26, 10:08
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Hej

Exempel:

Det är inte bara löner som ligger högt i snitt på Flashback
Citera
2009-09-26, 10:09
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är inte bara löner som ligger högt i snitt på Flashback

Nej, Flashbackers verkar vara övermänniskor hela packet

EDIT: Men så har det alltid varit här.
Citera
2009-09-26, 10:30
Moderator
Semesters avatar
Ingångsbruttolönen för civilingenjörer i Danmark ligger på ca 31.200 DKr enligt Ingenjörsföreningens statistik. Bruttolönen är mao. inte långt ifrån dubbla den svenska.
Citera
2009-09-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Ingångsbruttolönen för civilingenjörer i Danmark ligger på ca 31.200 DKr enligt Ingenjörsföreningens statistik. Bruttolönen är mao. inte långt ifrån dubbla den svenska.

Löner enligt fackföreningar litar jag inte alls på av egen och många andras erfarenhet, deras statistik blir fel då man själv fyller i blanketten och då är det lätt man saltar eller endast de med höga ingångslöner väljer att fylla i.

Att bruttolönen är nästan den dubbla vet du något exempel, eller antar du?
Citera
2009-09-26, 12:34
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Löner enligt fackföreningar litar jag inte alls på av egen och många andras erfarenhet, deras statistik blir fel då man själv fyller i blanketten och då är det lätt man saltar eller endast de med höga ingångslöner väljer att fylla i.

Att bruttolönen är nästan den dubbla vet du något exempel, eller antar du?

I dagsläget får många nyexade civilingenjörer runt 24.000 SEK i Sverige. Konverterar man danska ingenjörsförbundets påstådda lön till svenska kronor motsvarar det 43.000 kr.
Hur väl ingenjörsförbundets siffror stämmer vet jag ej.
Citera
2009-09-26, 13:05
Bannlyst
http://www.dst.dk/
Citera
2009-09-26, 14:01
Medlem
Varför är Sverige så fattigt i förhållande till Danmark och Norge?
Citera
2009-09-26, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredo_N

Norge har oljan, att jämföra sig med de är rätt meningslöst, de spelar i en annan division än oss. Danmark däremot är ju knepigt, de är ju inte rikare än oss bara för att lönen är högre, de betalar väldigt hög skatt där också. Det är valutan som gör att vi ej hänger med de, svenska kronan anses väl inte så bra därav ligger vi i lä, men det finns ju fördelar också av att ha en svag valuta.
Citera
2009-09-26, 15:15
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredo_N

I tidsskriften "Time" för två eller tre nummer sedan visades en intressant graf över i vilka OECD-länder det lönade sig bäst att studera sett till nettolivsinkomst. Bäst var inte oväntat USA, därefter kom länder som Italien och Holland. Sist på denna lista var faktiskt Danmark. Oklart vart Sverige placerade sig.

Grafen finns på nätet. Ska se om jag kan få fram den.
Citera
2009-09-26, 15:36
Medlem
Jthunderas avatar
I Dansk lönestatistik inkluderas även sociala avgifter. Du ska alltså dra både skatten och avgifterna från lönen. Runt 55%.

Medellönerna är faktiskt höga i Sverige medan utomlands finns det fler som tjänar väldigt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in