2009-09-26, 08:14
Medlem
Hej och tack i forhand

Jag har en netbook Asus 1000h xp version. som har krashat.
nar jag startar datorn sa far jag upp medelandet:

"windows could not startbecause the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system

you can attemt to repair this file by strting windows setup using the original setup cd-rom select "r" at the first screen to start repair"

jag kommer inte fram till windows screenen sa jag kan inte kara den i felsakert lage (lr vad det nu heter)

men dar har jag tva stora problem. jag ar nu nere i australien(darfor inga svenka bokstaver) och har inte min cd med mig, och jag har inte heller nagon cd lasare i datorn.
jag har kollat upp lite om att forsoka boota om datorn men jag har alla mina bilder fran min resa pa datorn som jag inte vill forlora.
jag laste nagot om att mankanske kan instalera ngt linuxg program och komma at bilderna och lagga over dom pa en harddisk... kan nagon forklara hur man instalerar linux utan en cd lasare och hur man ska anvanda det?

eller har ni nagra andra bra ideer som kan losa mitt problem? kan man ladda ner windows xp cd lagligt om man har produkt nyckeln?
Citera
2009-09-26, 08:55
Medlem
Det finns väll en Recovery Partition. På Asus hemsida eller i manualen som du också kan ladda ned lär det stå vad man trycker när dator startar för att komma in i räddnings menyn.
Citera
2009-09-26, 08:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
En knivig sits med andra ord. Med förhoppningar att datorn har USB-stöd.

Har du en USB-sticka så kan du följa denna guide.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.254...het-for-ubuntu

Eller kanske köpa en Extern USB CD-Rom enhet och därefter köra en reperation av operativsystemet.

Operativsystemet finns på piratebukten.
Citera
2009-09-26, 09:04
Medlem
http://support.asus.com/technicaldoc...e=en-us&NO=498

Tryck F9 när du startar.
Citera
2009-09-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?SLanguage=en-us&NO=498

Tryck F9 när du startar.
jo jag har hort om det men det a ju risken att all data raderas nar jag anvander den... och jag vill ej forlora datan.

tror att det verkar en bra idea att kopa en usb sticka och kora ubuntu pa datorn, forhoppningsvis sa ska jag kunna gora det och radda filerna. men ar det nagon som har en annan ide?
Citera
2009-09-27, 19:48
Medlem
hasenfrasens avatar
Ubuntu från USB-sticka för att komma åt hårddisken och spara till en annan USB-sticka eller bränna ut på CD/DVD är nog det billigaste och enklaste alternativet. Det dyrare alternativet är att köpa en extern SATA-adapter och tanka över laptopens disk till en annan dator.
Citera
2009-09-27, 20:06
Medlem
blueprint:
Du borde ha nämnt det tidigare blueprint.

Se hasenfrasen inlägg för hjälp. Om du känner någon med en stationär dator och SATA portar kan du sätta in den där och kopiera över på samma sätt.
Citera
2009-09-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
blueprint:
Du borde ha nämnt det tidigare blueprint.

Se hasenfrasen inlägg för hjälp. Om du känner någon med en stationär dator och SATA portar kan du sätta in den där och kopiera över på samma sätt.

forlat men jag skrev lite daligt dar, vad jag egentligen menade var att jag har kollat upp f9 efter du skrev det (forlat mig)

jag kanner tyvar ingen har nere i darwin (gud vad varmt det ar har nere:P) som har en stationar dator, och jag betvivlar att internetaffaren kommer lata mig gora det.

jag maste saga att for mig just nu verkar planen att kora ubuntu pa usb stick det basta... men maste jag ha en annan usb att lagga bilderna over pa? eller kan jag lagga dem pa samma usb som jag instalerade ubuntu med?
Citera
2009-10-04, 08:48
Medlem
tack for hjalpen, jag lyckades anvanda linug och radda bilderna och sen anvande jag f9. datorn fungerar nu och jag har kvar bilderna... TACK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in