2009-09-26, 00:01
Medlem
Weebls avatar
Jag bor i en bostadsrätt med självdragsfläkt i köket. Fläkten är rätt sunkig så det blir en del os i lägenheten när man steker och det bildas en hinna av fett på saker och ting i köket efter ett tag.

Då jag ändå ska fixa till köket nu tänkte jag byta ut köksfläkten. Jag har kollat på kolfilterfläktar då jag skulle frigöra rätt mycket utrymme om jag blev av med rördragningen till nuvarande fläkt.

Men när jag satt och kollade runt på nätet så hittade jag massor av inlägg där folk skriver att kolfilterfläktar är fullkomligt värdelösa.

Så, snälla bullen. Vad ska jag göra?
Citera
2009-09-26, 00:14
Medlem
KryddAs avatar
Bullen säger: vouff vouff vouff!
Citera
2009-09-26, 00:32
Medlem
Vad är en självdragsfläkt? Jag trodde man antingen hade självdrag eller fläkt.

Fläktar som inte blåser ut är skitdåliga, ja. Hemligheten är att öppna köksfönstret på glänt. Då räcker det med en imlucka på väggen.
Citera
2009-09-26, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Vad är en självdragsfläkt? Jag trodde man antingen hade självdrag eller fläkt.

Fläktar som inte blåser ut är skitdåliga, ja. Hemligheten är att öppna köksfönstret på glänt. Då räcker det med en imlucka på väggen.

kan vara att ts har någon form av paxfläkt för att förstärka draget.

har kolfilter i köket och tycker inte att det är någon nackdel mot att ha en riktig fläkt som är kopplad mot uteluften
Citera
2009-09-26, 10:17
Medlem
Weebls avatar
Jag läste i en annan tråd, och där kallades den för självdragsfläkt. Därav ordvalet. Det är alltså ingen fläkt utan ett spjäll, men själva kåpan ser ut som om det kunde ha bott en fläkt där i.
Citera
2009-09-26, 11:01
Medlem
Ah, ok, det är en passiv kåpa. Det är väl som så att antingen alla eller ingen får ha köksfläkt på den gemensamma imkanalen. Det är i alla fall bäst att kolla hur det är hos dig innan du sätter in en utblåsfläkt om du nu skulle välja det.

Min erfarenhet av kolfilterfläkt är att den blåser fast flottigt damm i taket, så jag föredrar en enkel imlucka.

Prova gärna med ett papper mot öppningen och se om det suger fast, eller böjer sig. Bara någonting som gör att draget går att se, och så prova med stängt resp. öppet fönster. Du bör se en stor skillnad. Ska luft ut på ett ställe måste annan luft komma in på ett annat ställe, helt enkelt.
Citera
2009-09-26, 12:56
Medlem
... och så kan jag ju tillägga att din brf kanske inte har järnkoll på skicket i kanalen. Det kan ju vara fågelbon och fladdermöss och gud-vet-vad som täpper till. Jag är inte ens säker på om det är sotningsplikt för sådana där kanaler numera?

Går det inte att få bra drag är en idé att sätta en gemensam fläkt "på taket". Den får ju folk på alla våningar nytta av, utan att de behöver sätta in väsnande bråte i sina kök.
Citera
2009-09-26, 15:30
Medlem
Weebls avatar
provar man med papper så suger det fast, och vi hade besiktningsnissar här förnågot år sedan och då var det ok enligt dem. Men likt förbaskat blir det stekos i lägenheten när man lagar mat.

Jag är egentligen jävligt sugen på en kolfilterfläkt eftersom att jag slipper 3m rördragning i köket samt att jag vill ha en snyggare fläkt.

Utblåsfläkt är av förklarliga själ inte tillåtet i denna BRF.
Citera
2009-09-27, 10:29
Medlem
actionbents avatar
Tänk på att en kolfilterfläkt kostar att använda, är det vanliga kolfilter så får du byta efter 3-4månader om du vill slippa matosen. Det finns tvättbara fkolfilter också, dom renar inte lika bra men håller 2-3år istället. Får du ut matos i lägenheten nu så får du det även med en kolfilter fläkt fast lite mindre, öppna ett fönster i ett annat rum så minskar luften som rör sig från köket till resten av lägenheten. Öppnar du köksfönstret så blir det bara mer os i resten av lägenheten.
Citera
2009-09-27, 11:39
Avslutad
jag kommer flytta in i en nyproducerad lägenhet och det är samma situation. lösningen är kolfiber så den skulle nog jag föredra då den renar.
dock kommer jag bo i hyresrätt så eventueltl byt av filter ordnar hyresvärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in