2009-09-25, 22:20
Bannlyst
Tja har kollat på lite kameror och har nu bestämmt mig för en prisklass runt 20D eller 400D

20D är ett år äldre än 400D men är under semiproffsmodellerna och 400D är under nybörjar modellerna.. men är ett år nyare.

vilken är bäst? för jag har hittat begge kamerorna till samma pris..

tack för hjälp!
Citera
2009-09-25, 22:21
Bannlyst
och är det samma objektiv på båda? alltså passar ett objektiv till begge dessa?
Citera
2009-09-25, 22:44
Medlem
Tinnituzs avatar
jag skulle inte tveka att köpa 20D! Det är så grymt mycket bättre!
ja, objektiv passar på båda!
Citera
2009-09-25, 22:53
Bannlyst
tack för svaret!

men varför är den bättre? har googlat en hel del nu och de ända jag hittar är igentligen att den kan ta bilder snabbare

400d har sensorrengöringsgrejen och mer megapixel
Citera
2009-09-25, 23:17
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coce
tack för svaret!

men varför är den bättre? har googlat en hel del nu och de ända jag hittar är igentligen att den kan ta bilder snabbare

400d har sensorrengöringsgrejen och mer megapixel

Så här svarar Bob Atkins på frågan vilken av de båda som är bäst:
Citat:
I see no reason to swap a 20D for a 400D. A 400D would make a decent backup for the 20D of course, as would the 350D.

I have a 20D that I'm very happy with. I haven't moved to a 30D, not because the 30D isn't better, but because it's not sufficiently different to make it worth the $500 or so I'd have to spend to to do the trade.

The 20D is better built, has 5fps, a larger viewfinder, a rear control dial, ISO 3200, a seperate top deck LCD and a few other features that the 400D doesn't. On the other hand the 400D has a larger LCD, an extra 1.9MP, picture styles and a dust removal system. On balance I'd take the 20D.

...och här finns en annan jämförelse...
http://www.diffen.com/difference/Can...Canon_EOS_400D

dxomark.com placerar 20D:s sensor lite bättre än 400D på "low light ISO".
Citera
2009-09-25, 23:18
Medlem
Companys avatar
Stirra dig inte blind på megapixlarna gosse.. Jag kör själv med en 20D och jag är nöjd som tusan

Om man ska jämföra dessa två kamerahus rakt av så är det ju större skärm på 400D och en mindre på 20D (vilket är rätt synd på en så pass bra kamera).

20D både är och känns mer robust än 400D.

Tycker du kan ta dig en liten titt på denna tabell: http://www.cnet.com.au/canon-400d-vs...-339289672.htm
Det ger en rätt bra överblick om kamerans egenskaper. Fast du bör ju tänka igenom lite själv om vad du behöver kameran till och om dessa "extra" funktioner verkligen behövs för ditt fotograferande.
Citera
2009-09-25, 23:55
Medlem
Tinnituzs avatar
objektivet är mycket viktigare än antalet megapixel! Du kan få mycket bättre bilder med en kamera med tre mp och ett bra objektiv än en kamera med 10 Mp och du billigt objektiv!
Som någon skrev tidigare så är 20D stadigare och snabbare vilket jag skulle föredra framför något nyare och lite större skärm. Dessutom har du en riktig(separat) display för inställningar på 20D. Med ett bra objektiv på märker du inte Mp-förlusten.
Citera
2009-09-29, 01:20
Medlem
Masthalss avatar
Nybörjare

Jag ska köpa min första systemkamera, (Canon) men har ingen aning om skillnaden mellan hundramodellerna (200 - 300 - 400 - 450D etc.. VS 20 - 40- 60....

Alltså min första fråga är - Är modellerna med låga tal mer avancerade än hundramodellerna?

Nästa fråga:

Är detta pkt något att ha för mig som nybörjare, och är det prisvärt?

http://www.blocket.se/vi/23552806.htm
Senast redigerad av Masthals 2009-09-29 kl. 01:25.
Citera
2009-09-29, 02:14
Medlem
När det gäller Canon är det bättre ju färre siffror kameran har.
XD är proffsmodellen
XXD är entusiastmodellen vid brist på bättre ord
XXXD är amatörmodellen
XXXXD är nybörjarmodellen (samma som XXXD egentligen, bara ännu simplare)

Paketet du länkat är väldigt prisvärt IMO, och säkert ett bra paket att "växa sig in i". Objektiven är inte de bästa, men du täcker mycket brännvidd med de så du kan välja senare (om du ens bestämmer dig för att köpa fler objektiv) vilket nytt objektiv du vill ha.

Jag hade gärna bytt mitt nybörjarpaket (400D+18-55mm+50mm) mot det där paketet.
Citera
2009-09-29, 05:09
Medlem
Masthalss avatar
PiktorPucci, Tusen tack för svar

...var bara lite orolig att man som amatör inte skulle "klara av" en "entusiastmodell" i inledningsskedet...

Får väl köpa en bok (Scott Kelby) som förklarar lite hur man använder den...

Steget från min nuvarande Nikon Coolpix P5000, till en XXD modell är friskt vågat antar jag - men det ska bli kul!
Citera
2009-10-03, 23:13
Medlem
Paijters avatar
Till 400D finns det programvara för att "låsa upp" ISO 3200, spotmätning och användning av fler fokuspunkter samtidigt. Vi får se om killarna på CHDK lyckas fixa ännu mer skoj till kameran.
Citera
2009-10-04, 04:07
Medlem
Jaså? Det låter VÄLDIGT intressant
Du råkar inte ha någon länk? (lär ju googla själv också, men man kan alltid fråga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in