2005-01-22, 14:19
Medlem
Man ser ju på amerikanska filmer att fyllon, gangsters och andra som dricker på gator och andra allmänna platser ofta har sin ölflaska eller vad dom nu dricker, placerade inuti en brun papperspåse.

Är detta för att undvika att polisen ska kunna komma fram och beslagta/hälla ut eller arrestera personen för att den dricker på allmän plats?

Är det så lätt att kringgå lagen i denna fråga och skulle det funka på samma vis om man t.ex. drack ur en 75a (i papperspåse) nere i tunnelbanan, här i Sverige?
Citera
2005-01-22, 14:20
Medlem
hagge3s avatar
Ja, det är ett sätt att kringgå lagen.
Det är olagligt att dricka alkohol om man visar det. Ser man inte vad det är i så är det lagligt.
Citera
2005-01-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Ja, det är ett sätt att kringgå lagen.
Det är olagligt att dricka alkohol om man visar det. Ser man inte vad det är i så är det lagligt.

Och om polisman misstänker att det ändå är alkohol personen dricker, får han gå fram och kontrollera då?
Citera
2005-01-22, 14:23
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Och om polisman misstänker att det ändå är alkohol personen dricker, får han gå fram och kontrollera då?

Ingen aning.
Det jag skrev hörde jag av en polare som bodde och pluggade i USA ett år.
Citera
2005-01-22, 14:24
Medlem
tror inte polisen prioriterar sådana brott
Citera
2005-01-22, 14:58
Medlem
Sen kan det ju vara av bekvämlighetsskäl, dom stoppar ju allt i fula små papperspåsar utan handtag i USA, i butiker alltså..
Citera
2005-01-22, 16:01
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Poängen med papperspåsarna är att det inte ska synas att det är alkohol du dricker. Sen att spritflaskorna du köper läggs i dessa påsar i affären och vem som helst som har någon slags form av slutledningsförmåga på två röda förstår att varje person som dricker ur en brun papperspåse antagligen är förtjust i sponken. Det är bara en sån där missriktad moralgrej, ska du dricka offentligt får ingen se att det är alkohol du dricker så man får gömma den i en papperspåse istället.
Citera
2005-01-22, 16:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Klassiker när man var typ 15; sticka in på ica och sno bruna brödpåsar som man sen hade folkölen i när man hade grillfest

När jag var i florida så fick man inte ens ha alkohol i bilens säte, utan det skulle förvaras i bagageutrymmet!
Citera
2005-01-22, 17:49
Awaiting Email Confirmation
man får inte dricka sprit offentligt så har man flaskan inne i påsen räknas det om man är inomhus om dricker... har jag hört iaf
Citera
2005-01-22, 18:00
Medlem
Ghandis avatar
påsen får man väl där man köper drickan.

Har för mig apoteket r´brukar ha en liknande "diskret" brun papperspåse o spara dom o använd till sprit.
Citera
2005-01-23, 16:07
Medlem
Slumlords avatar
I New York gick det bra att dricka om man hade det i en papperspåse. Gick själv runt och lullade ocvh drack Budweiser på det sättet 4 juli. I Kalifornien var det däremot inte tillåtet att dricka på det sättet, och liksom i Florida skulle alkoholen förvaras i bagageluckan om man var ute och körde.
Citera
2005-01-23, 16:29
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
När jag var i florida så fick man inte ens ha alkohol i bilens säte, utan det skulle förvaras i bagageutrymmet!

I USA så är det förbjudet att ha någon form av öppnad alkoholhaltig dryck i framsätet. (I baksätet går dock bra.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in