Live In Paris 1975:
http://www.hellpress.com/images/stories/flexicontent/portadas/deep-purple-paris-1975.jpg
Ritchie Blackmores sista spelning med dåvarande bandet.
CD1
1. Burn
2. Stormbringer
3. The Gypsy
4. Lady Double Dealer
5. Mistreated
6. Smoke on the Water
7. You Fool No One
Skivan går på starkt och det mest intressanta i starten för mig var "The Gypsy" då den känns som en starkare version av originalet och något utav ett ovanligt nummer, men det är inte förrän på Mistreated som albumet verkligen skina. Mistreated, Smoke On The Water och You Fool No One är långa lösa nummer med andra inslag. Överlag mycket bra. Jag trodde faktiskt de mer "raka" låtarna i starten skulle göra ett starkare intryck, men icke! Gleen Hughes skriker till då och då, vilket jag antar många kan störa sig på. Jag tycker det inte är någon större fara, men det tillför inget och när Ian Gillan gör liknande saker låter det bra mycket bättre. Mellansnacket är kul också!
Minst bra: Lady Double Dealer (inte dålig, men känns blek i sammanhanget)
Bäst: Mistreated (riktigt bra!)
CD2
1. Space Truckin’
2. Going Down
3. Highway Star
1975 Interview with David Coverdale, Glenn Hughes & Ian Paice
Den är skivan är däremot inget i jämförelse. CD1 rekommenderar jag gärna, men här blir det direkt sämre. Det finns spontana delar här och där som låter rätt bra, men överlag känns det ofokuserat och ibland rent dåligt. Klassikerna Space Truckin' och Highway Star är slarigt genomförda och inte alls i klass med var de borde vara. Going Down trodde jag skulle vara mer intressant, men då lyssnar jag mycket hellre på Jeff Beck Groups version. Intervjun är det inget fel på, men inget man behöver höra två gånger.
Minst bra: Långa delar i Highway Star som blir grötiga.
Bäst: Inslaget av "Child In Time" under Space Truckin' !
Jag har köpt skivorna, men tvekar på att CD2 kommer bli speciellt sliten. CD1 är däremot definitivt värd att spana in!