• 1
  • 2
2009-09-24, 18:19
Medlem
snivlems avatar
jo så här är det, min polare (som dessutom har lirat gitarr i över tioår, själv har jag lirat 3-4 typ) frågade varför han alltid måste stämma upp översta (tjocka E) strängen !! jag sa för att jag lirar oftast i drop-D. då frågar han vad det är för nåt, och jag förklarar och då klämmer han ur sig, "det är fan bara för folk som inte kan ta ett ordentligt rock-ackord som kör så" tidernas hånskratt ekade hemma kan jag säga

när jag berätta att man kan göra grejer som är mer eller mindre omöjligt när den är stämd i standard så låste han sig totalt o vägra lyssna, hur fan ska jag få honom o fatta???
Citera
2009-09-24, 19:25
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
när jag berätta att man kan göra grejer som är mer eller mindre omöjligt när den är stämd i standard så låste han sig totalt o vägra lyssna, hur fan ska jag få honom o fatta???
Som tex? Är mest nyfiken.
Citera
2009-09-24, 19:34
Medlem
Fargoths avatar
Droppar du exempelvis E-strängen så får du ju D och D# att leka med. Plus att man kan lira power chords mycket snabbare om det nu är det man vill.
Citera
2009-09-24, 19:34
Medlem
langiss avatar
du kan ju säga till honom att försöka spela till en låt från t.ex. lamb of god i vanlig stämning så får vi ser hur det går. Klart det går men det blir ju inte lika tungt då han måste gå upp en oktav på vissa ställen. Drop d underlättar helt klart ibland
Citera
2009-09-24, 19:45
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langis
du kan ju säga till honom att försöka spela till en låt från t.ex. lamb of god i vanlig stämning så får vi ser hur det går. Klart det går men det blir ju inte lika tungt då han måste gå upp en oktav på vissa ställen. Drop d underlättar helt klart ibland
Men det är ju bara att stämma om till D standard? Visst, smidigare med Drop D, men med D standard så slipper man ju kompensera för låga strängen, eller rent av måste om man nu vill spela power chords med ett finger.
Citera
2009-09-24, 20:32
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz

ah typ snabba rockackord grejer
Citera
2009-09-24, 20:55
Medlem
langiss avatar
Citat:
Men det är ju bara att stämma om till D standard? Visst, smidigare med Drop D, men med D standard så slipper man ju kompensera för låga strängen, eller rent av måste om man nu vill spela power chords med ett finger.

Ja det är klart, men jag tolkade som att han inte stämde ner överhuvudtaget
Citera
2009-09-24, 20:57
Bannlyst
Citat:

Grejer man senare växer ifrån.
Citera
2009-09-24, 21:11
Medlem
snivlems avatar
och vad menar du med det??? skulle det va för osofistikerat ? ofint, ? eller
Citera
2009-09-24, 23:08
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
och vad menar du med det??? skulle det va för osofistikerat ? ofint, ? eller
Jag tycker Drop D känns lite oproffsigt. Som din polare sa, "Folk som inte kan ta ett vanligt ackord". För syftet är ju just att underlätta power chordandet.
Men jag har inget emot Drop D egentligen. Jag tycker bara att du lät lite nonchalant i första inlägget.
Citera
2009-09-24, 23:33
Medlem
Merovingians avatar
Min gitarr låter som ett jävla monster när jag spelar i Drop D, det gör den inte när jag spelar i E
Spelar det inte för att det är lättare/svårare, det låter bara så förjävla coolt
Citera
2009-09-25, 00:03
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:

Det finns även grejer som är mer eller mindre omöjligt att spela i drop D men som är en barnlek i standard.

Inställningen att ''drop D'' är oproffsigt köper jag inte riktigt. Ifall man känner att man bättre kan formulera sina musikaliska idéer i en alternativ stämning(visserligen kan man väl knappt betrakta drop D som alternativ nuförtiden) så tycker jag inte att man ska bli ratad bara för ''att man spelar kvintackord med ett finger''

För lite kreativt bruk av droppad stämning tycker jag gott att alla tvivlare kan spana in Tool, Soundgarden och Led Zeppelin(Moby Dick!)

Edit : Hur kunde jag glömma The End av The Doors?
Senast redigerad av Suicide Nation 2009-09-25 kl. 00:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in