2009-09-24, 17:35
Medlem
Masingas avatar
I dag inleds U20-VM i Egypten och ngt iaf jag ser fram emot. Vilka tror ni vinner, vilka spelare gäller det att hålla ögonen på?

Inför årets turnering listar Eurosports fotbollskommentator Micke Bergvall fem spelare som du bör hålla extra koll på:

Enligt eurosport skall dessa herrar vara ngt extra.

Douglas Costa, Brasilien
"En riktigt lovande speluppläggare med härlig blick för spelet. Spelar för Gremio och kallas inte för inte för den nye Ronaldinho. Intresse från flera storklubbar."

Ahmed Khalifa, Egypten
"En rörlig mittfältare som alltid vill ha boll - och som är väldigt bekväm när han väl har fått den. Var fullkomligt lysande i U21-turneringen i Toulon tidigare i år."

Dede Ayew, Ghana
"Dede Ayew är son till Abedi Pelé, Ghanas store hjälte - men har förtjänat sin egen plats i rampljuset. En tempostark och attackvillig löpare."

Ransford Osei, Ghana
"Både snabb och kraftfull, trots att han inte når 170 centimeter över marken. Blev såväl skyttekung som vald till bäste spelare i afrikanska U20-mästerskapet tidigare i år."

Fran Merida, Spanien
"En typisk spansk playmaker som ofta jämförs med Xavi. Men Merida är också en naturlig målskytt. En central och viktig pjäs på mitten för Spanien."

Så här ser grupperna ut.

Grupp A:

Egypten
Italien
Paraguay
Trin & Tobago

Grupp B:

Nigeria
Spanien
Tahiti
Venezuela

Grupp C:

Kamerun
Sydkorea
Tyskland
USA

Grupp D:

England
Ghana
Uruguay
Uzbekistan

Grupp E:

Brasilien
Tjeckien
Costa Rica
Australien

Grupp F:

Förenade A.E.
Honduras
Sydafrika
Ungern

Öppningsmachen spelas ikväll mellan Egypten - Trinidad kl.20.00.
Citera
2009-09-24, 17:53
Medlem
Shuyins avatar
Ja, det är en väldigt intressant turnering. Frågan är väl om alla som kan vara med, kommer att deltaga. Ska försöka se så mycket som jag kan.

En annan sak jag undrar är hur Tahiti kan vara så bra på ungdomssidan men (usla?) på A-sidan. Lite speciellt.
Citera
2009-09-24, 18:00
Medlem
Spännande, ska följa det. Såg mycket från förra U20 VM, då var ju Argentina överlägsna och nu är de inte ens med...
Citera
2009-09-25, 00:46
Awaiting Email Confirmation
Ska bli kul att se alla talanger man hört så mycket av, och säkerligen få se andra "okända" spelare blomma ut och imponera på världen.

Ghana håller jag som favoriter, inte som att vinna, men dem ser ut att ha ett väldigt roligt lag. En f.d Superettan lirare, Ghandy Kassanu. Spelade i Häcken för 1 eller 2 år sen, såg ut att ha det där lilla extra men fick aldrig direkt chansen i Häcken och drog efter 1 år tillbaka till Ghana. Han var lagkapten för U18 landslaget då och Ghana hade(kanske har ännu) höga förhoppningar om han.
Sen Ayew, har inte riktigt blommat ut i Frankrike men under Afrikanska mästerskapen för 2 år sen var han väldigt bra och med 2 års utveckling på det, då har jag höga förhoppningar om han.
För att nämna en till Ghanian, Daniel Opare, lirar i Real Madrids Castilla. Vad jag hört ifrån Spanien så ska Real tro väldigt mycket på honom och förväntar sig att han ska va med i A-truppen inom 2-3 år. Så det ska bli riktigt intressant att se just Ghana.

Konstigt att inte fler 89or är med i Englands trupp, håller på West ham, så jag tycker ju självklart att Junior Stanislas, James Tomkins och Freddie Sears ska va med i truppen, även Jordan Spence. I och med att 2 iallafall av dessa spelar med U21 landslaget, Tomkins och Stanislas. Sen t.ex. Kieran Gibbs var väl inte heller med i truppen?
Citera
2009-09-25, 00:48
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
En annan sak jag undrar är hur Tahiti kan vara så bra på ungdomssidan men (usla?) på A-sidan. Lite speciellt.

Jag tror dock att dem kvalar i en väldigt lätt kvalgrupp, och har en eller två platser i VM:et direkt utan att behöva kvala mot något annat lag, som A-sidan får göra för att va med i VM.

Men är det inte som jag tror, så håller jag med dig, det är speciellt.
Citera
2009-09-25, 09:37
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoohooo
Jag tror dock att dem kvalar i en väldigt lätt kvalgrupp, och har en eller två platser i VM:et direkt utan att behöva kvala mot något annat lag, som A-sidan får göra för att va med i VM.

Men är det inte som jag tror, så håller jag med dig, det är speciellt.
Bara ett lag går vidare från det oceaniska kvalet, eftersom Australien numera tillhör den asiatiska kvalgruppen borde Nya Zeeland vara den stora favoriten men det här gången vann Tahiti och Nya Kaledonien kom faktiskt tvåa i kvalet, trots att Nya Zeeland faktiskt hade minst två a-landslagsspelare med i sin U20-trupp. En annat lag som alltid är bra i ungdomssammanhang men sällan är lika bra i "riktiga" VM är ju Nigeria. Dock finns det ju vissa omständigheter kring deras lag för det mesta.

För övrigt ser jag att Etienne Eto'o, Samuels yngre bror som tillhör Mallorca är med i Kameruns trupp.
Citera
2009-09-25, 12:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Kollade runt lite på trupperna, det kan nog bli några briljanta matcher i detta U-20-VM. De afrikanska lagen brukar ju kunna hävda sig väl i denna åldersgrupp, men Tyskland, Italien och Brasilien bör vara med bland de åtta bästa. Paraguay-Italien kl 16.00 på Eurosport i afton:

http://www.fifa.com/u20worldcup/teams/team=1888273/index.html

http://www.fifa.com/u20worldcup/teams/team=1888283/index.html

http://www.fifa.com/u20worldcup/teams/team=44018/index.html
Citera
2009-09-25, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whoohooo
Ska bli kul att se alla talanger man hört så mycket av, och säkerligen få se andra "okända" spelare blomma ut och imponera på världen.

Ghana håller jag som favoriter, inte som att vinna, men dem ser ut att ha ett väldigt roligt lag. En f.d Superettan lirare, Ghandy Kassanu. Spelade i Häcken för 1 eller 2 år sen, såg ut att ha det där lilla extra men fick aldrig direkt chansen i Häcken och drog efter 1 år tillbaka till Ghana. Han var lagkapten för U18 landslaget då och Ghana hade(kanske har ännu) höga förhoppningar om han.
Sen Ayew, har inte riktigt blommat ut i Frankrike men under Afrikanska mästerskapen för 2 år sen var han väldigt bra och med 2 års utveckling på det, då har jag höga förhoppningar om han.
För att nämna en till Ghanian, Daniel Opare, lirar i Real Madrids Castilla. Vad jag hört ifrån Spanien så ska Real tro väldigt mycket på honom och förväntar sig att han ska va med i A-truppen inom 2-3 år. Så det ska bli riktigt intressant att se just Ghana.

Konstigt att inte fler 89or är med i Englands trupp, håller på West ham, så jag tycker ju självklart att Junior Stanislas, James Tomkins och Freddie Sears ska va med i truppen, även Jordan Spence. I och med att 2 iallafall av dessa spelar med U21 landslaget, Tomkins och Stanislas. Sen t.ex. Kieran Gibbs var väl inte heller med i truppen?

Antar att det är mest för yngre spelare och såna som inte riktigt platsar i U21. Samtidigt kan jag tänka mig att lagen inte vill släppa sina spelare till den här turneringen, Arsenal har ju inte råd att släppa Gibbs i flera månader när han kommer få vara involverad i A-laget i Arsenal. West Ham förstår man också, 3-4 av dem är nästan ordinarie och har inte råd att släppa sina spelare. Därför tror jag truppen blir där efter.
Citera
2009-09-25, 14:06
Medlem
Är inte u20 lite "B"?
Citera
2009-09-25, 20:43
Medlem
gendarns avatar
Nån som vet varför sverige inte har ett u20-lag?
Citera
2009-09-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Är inte u20 lite "B"?

Maradona, Marco Van Basten, Riquelme, Messi och Aguero är några som har spelat U20 VM... det är så "A" det kan bli.

Såg Paraguay mot Italien i eftermiddags. Blev 0-0 men tycker det var fördel till Paraguay, de pressade italienarna i slutskedet av matchen.
Senast redigerad av Enso 2009-09-25 kl. 21:36.
Citera
2009-09-25, 22:14
Medlem
4522s avatar
Vad innebär egentligen u20? Det känns faktiskt lite B som ovannämnda talare redan påpekat. Sen är det lite galet att kalla Douglas Costa för speluppläggare, åtminstone i min bok. Tycker han mer känns som en kvick ytter som älskar att kliva in i banan och göra sina gubbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in