2009-09-24, 09:42
Medlem
Thodices avatar
Har en ny dator p ingende, vilken jag mste koppla in i ojordat uttag har beslutat mig fr det samt att kpa till en jordfelsbrytare. Det jag undrar r ifall det gr ngot att routern r kopplat i jordat tv rum bort?
Citera
2009-09-24, 11:02
Medlem
elektronikfreaks avatar
En jordfelsbrytare fungerar inte i ett ojordat uttag. Mitt tips... placera datorn o jordfelsbrytaren i ett jordat uttag. Routern brukar ju oftast vara byggda i plast s den behver inte vara kopplad i jordat uttag.
Citera
2009-09-24, 11:11
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
En jordfelsbrytare fungerar inte i ett ojordat uttag. Mitt tips... placera datorn o jordfelsbrytaren i ett jordat uttag. Routern brukar ju oftast vara byggda i plast s den behver inte vara kopplad i jordat uttag.
Jo, en jordfelsbrytare fungerar utmrkt i ett ojordat uttag. Den mter mellan fas och nolla.
Citera
2009-09-24, 11:21
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Jo, en jordfelsbrytare fungerar utmrkt i ett ojordat uttag. Den mter mellan fas och nolla.
En jordad jordfelsbrytare i ett ojordat uttag?
Citera
2009-09-24, 12:29
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
En jordad jordfelsbrytare i ett ojordat uttag?
En jordfelsbrytare mter summastrmmen mellan fas och nolla. Om du fr en lckstrm mot jord stmmer inte denna summa och brytaren lser ut.

Jordfel r allts lckstrmmar mot jord och har ingenting med jordade uttag att gra.
Citera
2009-09-24, 13:19
Medlem
Thodices avatar
Citat:

I s fall mste jag dra en jordad frlngsningskabel in i rummet med ojordade uttag, och detta ska inte vara ngon bra id vad jag frsttt?
Citera
2009-09-24, 14:26
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Théodicée
I s fall mste jag dra en jordad frlngsningskabel in i rummet med ojordade uttag, och detta ska inte vara ngon bra id vad jag frsttt?
Enligt HansScheike fungerar tydligen jordade jordfelsbrytare ven i ojordade uttag!?!?

Sjlv har jag bara jordade uttag i badrummet o kket o jag har dragit en lng frlngningskabel genom hela huset fr att just kunna kra hela datorn o all dess kringutrustning via jordat uttag o grenuttag. Eftersom jag bor p landet o har luftledningar s kr jag ven med "Belkin skskydd" som skyddar bde telefonledningen/ADSL modemet o alla ntanslutna apparater.

En varning dock med att dra jordade kablar frn ett rum till ett annat. Skulle det bli elfel p en annan pryl i detta rummet som INTE r jordad o du samtidigt str o hller i en annan som r jordad ex datorchassit... s kan det g riktigt illa!
Men a andra sidan har man ju vldigt f prylar i ett vanligt rum som r av metall o kan bli ledande! Det mesta r ju av plast numera.
Citera
2009-09-24, 17:55
Moderator
Tystnads avatar
Jo s hr r det gllande jordfelsbrytare.
Det fungerar DELVIS i ett ojordat vgguttag ,lt sga att du ansluter en brdrost i en jordfelsbrytare uttag som r inpluggat i ett ojordat uttag ,blir det jordfel i brdrosten mrker man inte detta p ngot stt frrn du med ena handen tar i brdrosten och med den andra handen tar i ett "jordat" freml tex vrmeledningselementet d lser jfbr ut.

Hade bgge dremot varit anslutna till ett jordat uttag hade jorfelsbrytaren direkt utlst vid jordfel och skringen s fort du pluggat in brdrosten .

Dremot stller jag mig undrande till om man verkligen behver ha jordat eluttag om man har en laptop samt trdls router ,finns ju ingen direkt kabelfrbindelse mellan dessa s ev jordfel i datorn kan ju inte sprida sig ut i ntverket.
Citera
2009-09-24, 18:48
Medlem
Thodices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dremot stller jag mig undrande till om man verkligen behver ha jordat eluttag om man har en laptop samt trdls router ,finns ju ingen direkt kabelfrbindelse mellan dessa s ev jordfel i datorn kan ju inte sprida sig ut i ntverket.

Tack fr svaret! Routern r dock inte trdls! ntverkskabel kommer i s fall g frn datorn till routern
Citera
2009-09-24, 19:00
Medlem
y.ys avatar
Routern r knappast jordad nd? Brukar vara sn platt EU stickpropp.

Jordfelsbrytarn ger samma skydd oberoende om du ansluter ntverk till routern eller inte.

Vad menar du med farligt? Jordfelsbrytarn ger iaf personskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in