• 1
  • 2
2009-09-23, 23:01
Medlem
Knasen83s avatar
Hade satt ut en annons på Blocket om att köpa en iPhone och fick ett svar från en bedragare. Det gick dock inte riktigt som han hade tänkt sig...

Bedragaren:
hej jag har en iPhone 2g som är sprucken som du kan få köpa

Jag:
Hej!
Det skulle kunna vara intressant. Är den på 4, 8 eller 16gb?
Hur mycket ska du ha för den?
Mvh
Kalle

Bedragaren:
det är en 2g och 8 gb 500kr mvh karin

Jag:
Hej. Fungerar telefonen i övrigt? Kan man starta den och ta emot samtal?

Bedragaren:
ja så där man kan starta den och ta emot samtal men det går inte att prata så länge

Jag:
Hur menar du att man inte kan prata så länge? Bryts samtalet? Stängs telefonen av?

Bedragaren:
jag menar att batterit tar slut jag menar att man kan inte prata i flera timmar

Jag:
Fungerar touchscreenen fast skärmen är sprucken? Eller reagerar skärmen inte på beröring?

Bedragaren:
den fungerar som den ska

Jag:
Skulle du kunna skicka en bild på mobilen så att jag kan se hur pass skadad den är?

Bedragaren:

Här får du en bild på skadan [Bedragaren bifogar en liten bild på 220× 165px]
[Här börjar jag bli skeptisk. Vem skickar en pyttebild på 220x165px? Jag gör därför en sökning på Googles bildsök efter en bild av den storleken med sökorden "trasig iphone". Hittar direkt en Traderaauktion där samma bild finns. Anledningen till bildens lilla storlek är att det rör sig om förhandsgranskningsbilden som finns längst upp i Traderaauktionen.]

Jag:
Fungerar även undre delen av skärmen?

Bedragaren:
vad menar du

Jag:
Jag menar, fungerar touchscreenen även på den undre, skadade delen av skärmen? Har du haft den sedan ny eller köpte du den skadad? [Jag frågar detta eftersom om han säger att han haft den sedan ny kan han ju inte vara den som vann auktionen]

Bedragaren:
ja det fungerar jag har haft den sen den var ny

Jag:
Hej
Hittade den här auktionen på Tradera:
http://www.tradera.com/IPHONE-2G-8GB...ktion_96172766
Tycks ju vara samma telefon.

Bedragaren:
nej det är inte den [denna uppenbara toklögn är nästan det bästa, det rör sig ju om EXAKT samma bild]

Jag:
Men det är ju samma bild?

Bedragaren:
ja nu du menar på tradera det var min som som la ut den dör förlåt mej och den som vann den ville inte ha den sen och hennes mail var något med pillan [Jag kollar traderaomdömet och där tackar säljaren för den snabba betalningen så uppenbarligen har mobilen sålts. Att bedragaren drar till med "pillan" är att köparen kallar sig Nillan]

Jag:
På Tradera står det att underdelen av skärmen inte fungerar, men du sa ju att hela touchscreenen fungerar. Hur är det?
[jag googlar bedragarens mailadress, orresta85@*******.***. Någon har angivit den i sin profil i ett internetforum tillsammans med födelsedatum och bostadsorten. Kollar upp på Ratsit vilka på den orten som är födda det datumet och får en enda träff. Det rör sig om en J**** B****** på S* M***gatan **...]

Jag:
Kan man komma och kolla på den på S* M***gatan **? / Kalle

Bedragaren:
var bor du då [Bedragaren skiter knäck efter att ha insett att jag vet vem han är...]

Jag:
Jag bor i Vrena. Mvh Kalle [drar till med Vrena eftersom det ligger i närheten av bedragarens hemort och det hela blir roligare om han verkligen tror att jag vill komma förbi]

Bedragaren:
kan du vänta det är en som ska någ köpa den nu

Bedragaren:
den vart såld just nu [skickat 2 minuter efter förra mailet. Nu går det snabbt, uppenbarligen är han orolig att jag ska komma och knacka på dörren...]

Jag:
J**** B******, du är kanske den sämsta bedragaren någonsin. Det roligaste var nog att du först nekade till att bilden var tagen från tradera trots att det var EXAKT samma bild. Ha!
Ska nog ta och lägga upp den här mailkonversationen på Flashback.
/ Kalle

Bedragaren:
och vem är du

Jag: Vem jag är? Jag är han som inte låter sig luras så lätt.

Bedragaren:
okej jag ska slut med det så ska vi glömma det och du bor ju inte i vrena [underbart hur hans ångest nu gått i taket!]

Jag:
Hej J****!
Det är klart att jag inte bor i Vrena. Du tror väl inte att jag uppger min rätta bostadsort, namn och e-postadress i en konversation med nån tjomme som svarar på en blocketannons?
Nog kan vi glömma det här, men jag ska nog ändå lägga ut konversationen på internet. Då kan folk som tänker köpa något av dig googla ditt namn och bli varnade. Låt det bli en läxa.
Ha det!
Mvh
"Kalle" från "Vrena"
Citera
2009-09-23, 23:04
Medlem
ariers avatar
men du lägger ju inte ut namnet??
Citera
2009-09-23, 23:06
Medlem
gusteno8s avatar
Bra jobbat, men om han ska bedra något, varför göra det med en sprucken Iphone? hajar jag inte
Citera
2009-09-23, 23:08
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Det värsta är att många människor går på såna där idioter...
Citera
2009-09-23, 23:08
Medlem
Knasen83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
men du lägger ju inte ut namnet??

Vill du veta vad han heter kan du ju googla mailadressen (epostdomänen tillhör Microsoft...)

Moderatorerna brukar ju vara lite petiga vad gäller namnpublicering, men om nån vill veta vad han heter är det bara att PM:a.
Senast redigerad av Knasen83 2009-09-23 kl. 23:23.
Citera
2009-09-23, 23:13
Medlem
LillaLabans avatar
Anmäl idioten istället. Knappast första och sista gången h*n försöker sälja saker som inte existerar. Vad är du ute efter, en E-klapp på axeln och ett "duuuktigt detektivarbete"?
Citera
2009-09-23, 23:16
Medlem
Knasen83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaLaban
Anmäl idioten istället. Knappast första och sista gången h*n försöker sälja saker som inte existerar. Vad är du ute efter, en E-klapp på axeln och ett "duuuktigt detektivarbete"?

Jag påstår inte att det var nåt avancerat detektivarbete, men tyckte bara att konversationen var så rolig att jag ville bjuda på den.

Att anmäla verkar ju lite meningslöst, tror inte polisen prioriterar försök till bedrägeri i 500 kronorsklassen...
Citera
2009-09-23, 23:22
Medlem
Boddies avatar
Du kan väl iaf lägga ut namn osv?
Citera
2009-09-23, 23:25
Medlem
Knasen83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Du kan väl iaf lägga ut namn osv?

Kan ju säga att han tycks heta Jocke och bor i Oxelösund
Citera
2009-09-24, 00:11
Medlem
LasseNorrs avatar
Kan lägga ut en liknande konversation

Skulle göra ett byte mot en iPhone. (Blocket)'
Har censurerat det min annons handlade om eftersom den kräver licens

Han: tjena såg att du ville byta mot iphone har en helt ny i karton med alla
tillbehör om det skulle vara intressant

Jag: Byter, vart bor du?

Han: helsingborg.

Jag: Hur hade du tänkt att bytet skulle gå till?

****** måste skickas i 2 separata paket enligt posten (har skickat dessa förut) eftersom de tillfaller farligt gods.

Han: jo jag vet ju ej hur det ska gå till? ingenaning faktiskt. måste bli granterad att dem skickas. så att inte jag postar iväg iphonen och sen inte dom sakerna når fram som vi kom överänns. har du något alternativ hur vi kan göra?

Jag: Ja det är ju samma sak för mig

Är aldrig söderut och känner inte någon i närheten heller, närmast är väl Örebro.

Men annars kan vi ju göra så att jag skickar hälften av ******* (te.x ****** utan ******** + ******) och du skickar telefonen, då har du en del av *******
som gör resten värdelöst för mig att behålla och när jag kollat iphonen så skickar jag resten. Den måste ändå skickas i 2 separata paket.

Om du inte har nån bättre ide själv.

Har ingen användning för ******* och söker en Iphone igen så för mig spelar det ingen roll.

Är Iphonen helt ny i övrigt eller beggad, skador eller liknande och vad följer med?
När köpte du den och är den te.x upplåst eller liknande?
Bilder?

Han: okey men vart kan man köpa dom ******? ja men dte låter jätte bra ! iphonen är helt ny i paket har inte äns tagit ut den. det går att annvända till telenor och comviq. kostar inte så mycket att låsa upp max 300 kr men det är det värt. har en egen iphone också dom är jävligt grymma faktiskt!

Jag: Finns butiker som säljer men även privatpersoner, är en kille på blocket som brukar sälja billigt o strulfritt, han annonserar lite då & då.

****** är klar att skickas nu iaf!

Han: Härligt ! då hörs vi av i mellan åt då? tills måndag?

Jag: Men det är väl en äkta Iphone och ingen dålig Kopia?

Kan du fota den

Han: skickar över lite bilder till dig ikväll på iphonen är hemma ikväll

Anar oråd redan från början.

Får sedan en bild på en iPhone som finns på tradera och konfronterar honom i ett mail och han tror då att jag redan hunnit skicka min vara.

Han: Grattis mr lasse knull. du har nu vunnit ! du kommer suga av mig och inte få Någon belöning.

--- Tog någon dag innan jag fick svar trots att han tidigare kunde svara 3ggr / dag)

Jag: Fan va seg du var, grattis till att du o din zigenar familj finns uthängda över internet b.la Flashback och iPhone forum som bedragare

Jag vet vem du är, du vet inte vem jag är.

Han: hahaha idiot du vet vem jag är och jag vet inte vem du är hahaha hur gammal är du ? idiot jag vet till och med vad din äckliga fru/flickvänn heter hon som en gång var min innan du tog resterna. har kollat upp dig

Jag:
fru? :O

Är inte ihop med någon.

Men grattis ändå!

Han: hahahaha hon har säkert lämnat dig för en bit kuk då . hahahaha idiot jag har din adress passa dig. du vet inte vem du jävlas med.

Jag: wow..jag sitter bakom en proxy i norrland..du kan ju googla vad proxy är..

Han: din dumma jävel hahaha har din adress och allt. du bor i en smutsig liten ort som heter Vindeln Västerbottens Län. idiot lek inte ok för du lär ångra dig isf.

Jag: Vindeln? Vart fan ligger det? :O

________ (Jag bor inte i vindeln på riktigt heller)

Där hittar jag lite roliga saker om honom, bla har han haft en blogg där han skrivit världens kärleksbrev till en brud som tydligen lämnat honom.

Jag: Hur är det med Mimmie nu för tiden? Hennes fitta smakade gott

Han: haha du har alldrig fått smaka på någon fitta förutom din mammas ska knulla din mamma så hårt så hon dör. sen när hon är död så kan du knulla sönder hennes skrynkliga fitta själv hahahaha du skämmer du dig lilla gumman

Jag: Minns du inte mig, jag spöade dig för nått år sen?

HAHA, sen blev det knäpptyst.. nu letar han väl efter alla snubbar som pucklat på honom

I allafall, hans mejl rambo_polis[AT]hotmail.com
Facebook
http://www.facebook.se/people/Rambo-Tilpsson/1269214313
Senast redigerad av LasseNorr 2009-09-24 kl. 00:17.
Citera
2009-09-24, 08:26
Medlem
jontäs avatar
vilket rövhål , sånna här bedragare ska hängas upp i en köttkrok och kastreras med en glödhet tång.
Citera
2009-09-24, 09:13
Bannlyst
Varför skriver alla bedragare som småbarn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in