2004-04-05, 18:46
Medlem
Porsennas avatar
Skrev högskoleprovet i lördags, och övervakare vid provet var en ung och välklädd kvinna som arbetar som lärare på den lokala gymnasieskolan. Under provet var hennes kroppsspråk strängt, och om någon sökte att tumma på reglerna så reagerade hon direkt med en tillsägelse. Men innan det sista "blocket" så fick jag tillfälle att byta några ord med henne, och då uppvisade hon en mycket ledigare personlighet.
När jag gick hem efter provet så var jag faktiskt nöjd med det jag upplevt; under min studietid på gymnasiet så upplevde jag att den äldre generationen lärare brast i handlingskraft mot "störelsemoment" i klassrummet. De som möjligtvis reagerade var hysteriska individer som sedan länge gått in i väggen.

Är det kanske så att skolverket lagt om riktlinjerna, och idag utbildar strängare lärare istället för de mesproppar som undervisat på svenska skolor de senaste tjugo åren?
Citera
2004-04-05, 19:19
Medlem
Gerras avatar
Ja och nej. Den nya generationen lärare är mycket strängare, men det beror inte på lärarutbildningen. För skolades lärarna till positivistiska behaviorister. Det gick ungefär ut på att straffa eleverna och skita i deras känslor, tankar och slikt. Därefter kom de piagetanska mysbullarna som instruerades att visa löjligt mycket hänsyn. Numera talas det om att tillämpa ett sociokulturellt perspektiv; Ännu mer gullande och trams på alla plan ska uppmuntras.

Personligen är jag sträng mest för att jag kan vara det. Det känns helt bisarrt att bli tagen på allvar av ungdomar som är fan så mycket mer skötsamma än vad jag någonsin har varit. Men i stort tror jag att det handlar om hämndbegär. Den senaste generationen lärare har sedan barnsben blivit rövknullade av Det Allmänna och har nu fått makt att jävlas tillbaks...
Citera
2004-04-05, 19:26
Medlem
johnjohns avatar
Barn/ungdomar idag är riktiga svin plus att alla nedskärningar inom skolan gör att fler och fler skolbarn/ungdomar hamnar utanför systemet än tidigare. Det finns ett stort antal som klarar av 9 år i skolan utan att lära sig läsa skriva det om något måste vara ett underbetyg till den svenska skolan.

Orsaken till att den unga fröken var så sträng är just att det dräller av människor som skiter i alla regler och man måste vara STENHÅRD mot alla sådana element. Det är som vanligt i det svenska systemet man ska vara så jävla mesig mot alla som stör och förstör men de som sköter sig de ska bara sitta ner och hålla käft. Jag kan bli galen på det!!

Svaret på din fråga är alltså att hennes jobb kräver en tuff stil annars är hon tvåa innan hon ens börjat.
Citera
2004-04-05, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Personligen är jag sträng mest för att jag kan vara det. (...) och har nu fått makt att jävlas tillbaks...

Gerra, du kommer att bli en mycket bra lärare och förebild för våra barn...

// Roger P.
Citera
2004-04-05, 20:04
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Gerra, du kommer att bli en mycket bra lärare och förebild för våra barn...

// Roger P.

Äsch då!

Nädå, jag är egentligen bara sträng när det handlar om prov. Om eleverna har mer än två papper och en penna på bänken så får de omedelbart underkänt och ombeds lämna lokalen. Naturligtvis undersöks själva bänken minutiöst och ingen tillåts bära tröja med långa ärmar. Armbandsur och annat upproriskt lönar sig knappast heller när jag övervakar packet. Samtal mellan elever är ett icke existerande problem.

Fast annars upplevs man som sträng bara just för att man är lärare (nu är jag ju inte lärare på riktigt, men jag betraktas ändå som samma typ av besvär). Jag svär som bekant ganska frekvent. I övriga samhället är det ingen som reagerar särskilt över det, men när jag pratar med enskilda elever så händer det jäkla ofta att de blir nervösa som fan. Jag hade ingen aning om att de upplevde mig som arg då, men det informerades jag om i fredags. Det visade sig att flera personer på krogen var elever på 'min' skola, och de blev tydligen ganska chockade när det visade sig att jag är en synnerligen trevlig snubbe. De bjöd minsann på bärs, efterfest och allsång.
Citera
2004-04-05, 20:38
Medlem
Porsennas avatar
Tack för alla postningar.

Det är ett sundhetstecken att Sveriges lärarkår blir allt hårdare! Tråkigt att "förståelse" och "goseligos" prioriteras istället för skapandet av pliktkänsla, respekt och kamraderi.
Citera
2004-04-06, 02:23
Medlem
ÄlskaMigs avatar
problemet idag att instutitioner är rädda att neka vissa kvinnor jobb då de riskerar en fet stämning pga diskriminering. detta leder till att skolorna anställer en massa unga kvinnor som sedan blir på smällen och ska undervisa. och vem är trevlig och rar när den är som handplockad ur en alien film? detta resulterar i bitska, elaka, feta unga kossor som låter alla ryggbesvär och svullna anklar gå ut över eleverna. gravida ska hålla sig borta fr övrigt folk. klart som fan att jag var tvungen att skolka igenom tyska, svenska och psykologikurserna på gynmasiet när dessa ilskna blivande sladderfittor undervisade. dessutom har jag tvångstankar om att sparka dem i magen när de är höggravida. :mad:
Citera
2004-04-06, 16:17
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
problemet idag att instutitioner är rädda att neka vissa kvinnor jobb då de riskerar en fet stämning pga diskriminering. detta leder till att skolorna anställer en massa unga kvinnor som sedan blir på smällen och ska undervisa. och vem är trevlig och rar när den är som handplockad ur en alien film? detta resulterar i bitska, elaka, feta unga kossor som låter alla ryggbesvär och svullna anklar gå ut över eleverna. gravida ska hålla sig borta fr övrigt folk. klart som fan att jag var tvungen att skolka igenom tyska, svenska och psykologikurserna på gynmasiet när dessa ilskna blivande sladderfittor undervisade. dessutom har jag tvångstankar om att sparka dem i magen när de är höggravida. :mad:

Jag begriper inte dina tvångstankar, men jag förstår din frustration. Det är ett jävla besvär med gravida kvinnor och föräldrar utan pli på sina ungjävlar. Det som svider mest är att de har tolkningsföreträde – Det är de som bestämmer vad som är OK och alla andra ska rätta sig efter deras skändligheter. Jag har jobbat på restaurang, och där kan det bli ett jävla strul.

Gäster gnäller sällan på varandra; De skvallrar för hovmästaren. Att tillrättavisa gäster som väsnas, pratar i mobil, röker etc. är inget problem, men när det är mödrar eller blivande sådana som i egenskap av detsamma jävlas - Då får man hålla käften. Det är inte socialt accepterat att be en ammande sexbarnsmor att stoppa in sina vidriga sjukilostuttar och ge fan i att förstöra matlusten för sina bordsgrannar. Många människor tar lika illa vid sig av det som om nån gubbjävel lite avslappnat skulle placera hängpungen bredvid tallriken efter maten, men det sistnämnda är det enda som är straffbart.
Lika illa är det att föräldrar sitter passiva när deras ungjävlar ofredar hederligt folk. Det är fan inte bättre än om det hade varit föräldrarna själva som var bovarna! Få skulle rynka på ögonbrynen om jag omgående krossade näsan på snubben som sträcker ner handen i min jackficka, men om jag skulle ge fadern till den unge sonen som begick samma kriminella handling en mild örfil... Ja, då skulle det bli ett jävla liv.

Samma deal med gravida kvinnor. Man måste visa hänsyn och förståelse. Att skylla på hormonbesvär, depression, värk osv. när man behandlar medmänniskor illa är billigt. Om de jävlarna skulle stå för att de är självupptagna kräk så kan man ju åtminstone respektera dem samtidigt som man känner avsky. Sådana orsaksförklaringar funkar endast tillsammans med en uppriktig ursäkt och ett löfte om bättring.
Naturligtvis är det annorlunda när en flickvän av god kvalitet behandlar en illa några dar varje månad – Dem får man ju i alla fall knulla med.

Samhället borde fan ställa lite högre krav på sådana jävlar. Att skaffa barn innebär fan inte att det är OK att vara dryg, hänsynslös och rent allmänt socialt handikappad. Och det gäller fanimig föräldrarnas ungar också – Klarar inte ungjävlarna av att sitta still på restaurang, hålla käft på bio osv. så ska de fan hållas inlåsta eller beslagtas av socialen!
Citera
2004-04-06, 17:18
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Jag hoppas kunna hitta en spänstig och mycket sträng gymnastiklärarinna som kan lära mig ett och annat om rytmisk sportgymnastik i horisontalläge och hur man knyter knopar m m.
Citera
2004-05-01, 15:00
Bannlyst
Bitchig lärare!

Hej gott folk!

Jag ska snart redovisa mitt projektarbete (gymnasiegrej). Det är på tisdag och fredag som arbetena ska redovisas. Min handledare är av den mindre trevliga sorten och hon vill att alla ska hålla på tisdag så att hon kan få ledigt på fredageftermiddagen. Problemet är att jag inte är redo att hålla på tisdag utan vill hålla på fredag istället. En annan person vill också hålla på fredag.
Handledaren har skickat mejl till mig med en otrevlig ton om att jag förstör för alla andra, och att om jag verkligen är insatt i mitt arbete borde jag kunna hålla på tisdag. Jag kommer att få så jävla mycket skit för det här.
Jag har en känsla av att hon av personliga anledningar inte vill vara i skolan på fredageftermiddag (typ umgås med barnen eller vad vet jag?) Jag gillar inte den här läraren. De andra tycker också att hon är otrevlig.
Nu behöver jag råd. Borde jag rätta mig efter alla andra eller ska jag jävlas? Den där läraren förtjänar det och hon kommer ändå säkerligen ge mig bottenbetyg eftersom mitt projekt enligt henne (hon har tittat på det i förväg) innehåller för lite nytänkande och undersökningar.
Citera
2004-05-01, 15:27
Medlem
TSs avatar
En tanke är att hon kanske kommer jävlas tillbaka och sätter sämre betyg p.g.a. att du redovisar på fredagen men om det var så att du skulle få dåligt betyg ändå så håll det på fredagen. Om inte annat så för att jävlas
Citera
2004-05-01, 15:27
Medlem
Ruskigbusss avatar
Absolut - stå på dig. Det kallar jag inte att jävlas.

Om både fredag och tisdag var godkända redovisningsdagar - så bör inte en lärare stressa fram en för tidlig redovisning. Hennes privata sysslor skall inte påverka på hennes jobb. Nästan så att jag sitter och blir förbannad ...

Å andra sidan: Skulle hon inte acceptera det - så är det inte mycket mer att göra än att redovisa på tisdag - men poängtera högt och tydligt att tyvärr hann du ju inte bli klar eftersom tre arbetsdagar försvann!

Och - för att förekomma en del - sånt är livet: I verkligheten utanför skolan så kommer deadlines att ändras - och man måste jobba över många timmar ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in