• 1
  • 2
2009-09-23, 17:27
Medlem
HORPATTEs avatar
Hej!
Har i princip ingen erfarenhet av att spela gitarr men är mycket sugen på att ändra på den saken. Skulle vilja lägga ut ungefär 1000-1500kr, någon som har tips om vad man ska köpa?

mvh
Citera
2009-09-23, 17:48
Medlem
Gå till närmsta musikaffär och fråga. Ta gärna med en gitarrkunnig kompis.
Tycker själv att squier gör hyfsade gitarrer till det priset, men man får tyvärr inte mer än man betalar för.
Citera
2009-09-23, 17:51
Medlem
nylon, stål, el?

jag rekommenderar en billig begagnad nylongitarr
Citera
2009-09-23, 18:37
Medlem
QuiZzis avatar
Det beror på vad du ska spela. Elgitarrer kostar lite mer (då du även måste köpa en förstärkare oxå. En elgitarr+förstärkar kitt suger hårt.) Satsa på en Nylon till att börja med. De låter ofta hyfsat för 1 och 6 laxar. (1600kr).

Kan tipsa om min nybörjar"nylon" Yamaha Y-40 (tror jag). Låg på 1.6 och det ingick ett case.
Citera
2009-09-23, 18:43
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZzi
Det beror på vad du ska spela. Elgitarrer kostar lite mer (då du även måste köpa en förstärkare oxå. En elgitarr+förstärkar kitt suger hårt.) Satsa på en Nylon till att börja med. De låter ofta hyfsat för 1 och 6 laxar. (1600kr).

Kan tipsa om min nybörjar"nylon" Yamaha Y-40 (tror jag). Låg på 1.6 och det ingick ett case.

Det är väl inget fel på el-gitarr och förstärkare paketen för en nybörjare. Köpte själv ett sådant en gång i tiden och var helt klart nöjd. Var fan så mycket roligare än att sitta och nöta ackord på en nylonsträngad.

Men som sagt, beror på vad TS vill spela för sorts musik.
Citera
2009-09-23, 18:43
Medlem
http://www.thomann.de/se/fender_cd60_na.htm

väldigt mycket gitarr för pengarna.
och om du nu tänkt försöka få elgura+stärkare på den budgeten så har iallafall jag helt okey erfarenheter av squiers billigare stratakopior, går att hitta för 1-2k inkl mindre stärkare på blocket, duger helt klart till att lära sig på.
Senast redigerad av hoz 2009-09-23 kl. 18:47.
Citera
2009-09-24, 02:30
Medlem
www.blocket.se
Citera
2009-09-24, 11:49
Medlem
Ska du ha en akustisk måste jag nog rekommendera en nylon av den enkla anledningen att de är enklare att spela på än stålsträngade. I de lägre prisklasserna är det inte jättestor skillnad i kvalitet mellan olika gitarrer. De flesta är helt ok och funkar utmärkt för en nybörjare.

Elgitarr: Som jag skrev innan så är Squier helt ok. Finns även en hel del andra märken som är ok, och har du tur har butiken kanske nån bättre beg gitarr av ett finare märke inne. Bästa sättet är att gå till butiken och fråga. Be dem spela lite så du får höra hur det låter.
Citera
2009-09-27, 22:28
Medlem
HORPATTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoz
http://www.thomann.de/se/fender_cd60_na.htm

väldigt mycket gitarr för pengarna.
och om du nu tänkt försöka få elgura+stärkare på den budgeten så har iallafall jag helt okey erfarenheter av squiers billigare stratakopior, går att hitta för 1-2k inkl mindre stärkare på blocket, duger helt klart till att lära sig på.
Tack för hjälpen alla! Tror det blir den

mvh
Citera
2009-09-28, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibgit
Ska du ha en akustisk måste jag nog rekommendera en nylon av den enkla anledningen att de är enklare att spela på än stålsträngade. I de lägre prisklasserna är det inte jättestor skillnad i kvalitet mellan olika gitarrer. De flesta är helt ok och funkar utmärkt för en nybörjare.

Elgitarr: Som jag skrev innan så är Squier helt ok. Finns även en hel del andra märken som är ok, och har du tur har butiken kanske nån bättre beg gitarr av ett finare märke inne. Bästa sättet är att gå till butiken och fråga. Be dem spela lite så du får höra hur det låter.

Det är nog väldigt subjektivt, personligen upplever jag att det är lättare att spela på en stålsträngad. Nylonsträngad är väl lättare att spela på om man ska plocka mer än strumma. Och nylonsträngade är givetvis skonsammare mot fingertopparna men det är bara att härda ut.
Citera
2009-09-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeG
Det är nog väldigt subjektivt, personligen upplever jag att det är lättare att spela på en stålsträngad. Nylonsträngad är väl lättare att spela på om man ska plocka mer än strumma. Och nylonsträngade är givetvis skonsammare mot fingertopparna men det är bara att härda ut.

Ungefär det jag menade, var kanske lite luddig. Det är ju lättare att greppa en nylonsträngad (kvävs mindre tryck) och det gör mindre ont i fingrarna, men när man vant sig är självklart en stålsträngad att föredra tycker jag. Har själv en stålsträngad som jag köpte ny för 900 spänn och den låter grymt bra. Spelar dock nästan uteslutande elgitarr, och då kostar det lite mer att bli nöjd. =)
Citera
2009-09-28, 15:27
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORPATTE
Hej!
Har i princip ingen erfarenhet av att spela gitarr men är mycket sugen på att ändra på den saken. Skulle vilja lägga ut ungefär 1000-1500kr, någon som har tips om vad man ska köpa?

mvh

vill du bara lägga mellan 1000-1500 skulle jag rekomendera att kolla på blocket, då kan du får en mycket bättre gitarr än du skulle fått om du köper den ny.

fast då du är totalt nybörjare kanske det är lika bra att köpa en billigare på någon musikaffär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in