• 1
  • 2
2009-09-23, 08:40
Medlem
satt och kollade på detta:
http://www.microsoft.com/windows/win...s/default.aspx

Och det verkar fan som att Home Basic räcker gott och väl. Känns som att det finns bra mycket onödigt skit på Vista ultimate.
Har två frågor:

1. Anser ni att detta stämmer?
2. Finns det några nackdelar mer Vista ultimate? t ex att datorn skulle bli långsammare eller något sådant?

Tack för svar.
Citera
2009-09-23, 09:03
Medlem
boostankans avatar
Enda skillnaden (som man märker av) tror jag är att man inte kan få Aero som tema och att man inte kan spela texas hold em på basic.

Mitt tips är att vänta med att köpa till oktober då Windows 7 kommer. Vista är ingen höjdare precis.
Citera
2009-09-23, 10:04
Medlem
ja win 7 verkar mycket skönare än vista.
Citera
2009-09-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Enda skillnaden (som man märker av) tror jag är att man inte kan få Aero som tema och att man inte kan spela texas hold em på basic.

Mitt tips är att vänta med att köpa till oktober då Windows 7 kommer. Vista är ingen höjdare precis.

Helst av allt vänta tills dom släpper första servicepacken
Citera
2009-09-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattiasson
Helst av allt vänta tills dom släpper första servicepacken

möjligt med lite OnT-snack?
Citera
2009-09-23, 11:12
Medlem
Citat:

Eller hur!?
Vet du ifall det kan sega ner datorn då?
Citera
2009-09-23, 12:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninnyl
satt och kollade på detta:
http://www.microsoft.com/windows/win...s/default.aspx

Och det verkar fan som att Home Basic räcker gott och väl. Känns som att det finns bra mycket onödigt skit på Vista ultimate.
Har två frågor:

1. Anser ni att detta stämmer?
2. Finns det några nackdelar mer Vista ultimate? t ex att datorn skulle bli långsammare eller något sådant?

Tack för svar.

Ett annat tips är att du söker på ämnet då detta har varit uppe flertal ggr på forumet.
Citera
2009-09-23, 12:51
Medlem
Det finns vissa skillnader. Har du tv-kort i datorn kan det vara bra att känna till att du inte har media center i home basic.
Sen beror det en del på hur du vill dela filer mellan datorer, vet inte hur detta påverkar även skrivardelning (ej testat själv, någon annan får svara här).

På din fråga om det segar ner kan man inte riktigt svara så. Givetvis kräver Aero mer av din dator, men så är det ju med allt.
Lite segare går den ju med allt som installeras eftersom det blir fler poster i registret och mer filer på hårddisken, men om du inte använder dem så gör det inte så stor skillnad.
Allt beror i huvudsak på vad du har tänkt att använda datorn till...
Citera
2009-09-24, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Det finns vissa skillnader. Har du tv-kort i datorn kan det vara bra att känna till att du inte har media center i home basic.
Sen beror det en del på hur du vill dela filer mellan datorer, vet inte hur detta påverkar även skrivardelning (ej testat själv, någon annan får svara här).

På din fråga om det segar ner kan man inte riktigt svara så. Givetvis kräver Aero mer av din dator, men så är det ju med allt.
Lite segare går den ju med allt som installeras eftersom det blir fler poster i registret och mer filer på hårddisken, men om du inte använder dem så gör det inte så stor skillnad.
Allt beror i huvudsak på vad du har tänkt att använda datorn till...

Ok, tack för svar. Har en sista fråga kring detta nu:
Har nämligen hört att man utvinner mer av sitt RAM-minne ifall man har vista ultimate, stämmer det?

Jag har 4GB RAM och har hört att jag endast utvinner 3-3,5GB med homebasic, medans man med ultimate utvinner "oändligt mycket"

stämmer detta?

tack.
Citera
2009-09-24, 07:23
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninnyl
Ok, tack för svar. Har en sista fråga kring detta nu:
Har nämligen hört att man utvinner mer av sitt RAM-minne ifall man har vista ultimate, stämmer det?

Jag har 4GB RAM och har hört att jag endast utvinner 3-3,5GB med homebasic, medans man med ultimate utvinner "oändligt mycket"

stämmer detta?

tack.
Nej, det har ingenting med det att göra. Skillnaden ligger i om du har 32-bit eller 64-bit Windows. Det vanligaste är att Windows är 32-bit, vilket är det som bara stödjer ca 3gb ram.

Windows 64-bit stödjer långt över 3 gb ram. Det som händer om du har en 32-bitars Windows och har 4 GB minne är att operativsystemet endast ser 3 GB och kan bara utnyttja dessa tre.

Det du ska kika efter är alltså om versionen du köper är 32-bit eller 64-bit.

Ska också nämna att det inte är alla datorer som stödjer 64-bit, så det bör du också kolla upp.

Lycka till.
Citera
2009-09-24, 07:55
Medlem
Citat:
Nej, det har ingenting med det att göra. Skillnaden ligger i om du har 32-bit eller 64-bit Windows. Det vanligaste är att Windows är 32-bit, vilket är det som bara stödjer ca 3gb ram.

Windows 64-bit stödjer långt över 3 gb ram. Det som händer om du har en 32-bitars Windows och har 4 GB minne är att operativsystemet endast ser 3 GB och kan bara utnyttja dessa tre.

Det du ska kika efter är alltså om versionen du köper är 32-bit eller 64-bit.

Ska också nämna att det inte är alla datorer som stödjer 64-bit, så det bör du också kolla upp.

Lycka till.

Ok! tack för hjälpen!
Citera
2009-09-24, 08:46
Medlem
Andreasvbs avatar
För att klargöra lite.
32-bit kan adressera 4 GB, inte 3 GB.

Man får räkna med grafikkort och allt annat som använder minne.
Om du har t.ex. ett grafikkort med 1 GB RAM och 4 GB vanligt så blir det totalt 5 GB för systemet.

Det är CPU:n som sätter begränsningen, alla Core 2 Duo är t.ex. 64-bit.

Sedan finns det vissa saker som gör att Ultimate är bättre jämfört med Home.
Ladda ned extra språk.
Remote Desktop (server).
Extra program och spel.

Kanske onödigt för en del, men man får välja själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in