2009-09-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Fan vad bra det hade varit, helt galet coolt! Förmodligen hade inte allmänheten reagerat lika starkt då heller och kanske inte ringt 112?
sitter väl spårutrustning i dom som med alla fordon från polisen antar jag
Citera
2009-09-23, 12:43
Medlem
Citat:
Fan vad bra det hade varit, helt galet coolt! Förmodligen hade inte allmänheten reagerat lika starkt då heller och kanske inte ringt 112?

Precis.
Det blir nästa gång.
Citera
2009-09-23, 12:44
Medlem
nobles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
sitter väl spårutrustning i dom som med alla fordon från polisen antar jag

Måste ju gå att slå ut eller något, precis som en vanlig transponder.
Citera
2009-09-23, 12:44
Medlem
emdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Nu slår rånet över världen.
http://www.nytimes.com/aponline/2009...ef=global-home
http://cnnwire.blogs.cnn.com/2009/09...sh-depot-raid/

Intressant att den relativt kände Björn Lockström blir vittne till händelsen, han bor ju trots allt i Motala, vad gjorde han i Västberga klockan 5 på morgonen...
Citera
2009-09-23, 12:45
Medlem
Kontantbrist i Stockholm efter rånet

Citat:
Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel, befarar att attacken mot värdedepån kan leda till lokal kontantbrist i bankomater och butiker i Stockholmsområdet.

– Ja, absolut. De står för en stor del av kontantförsörjningen. Och blir en sådan här anläggning satt ur spel... vi har ingen stor reservkapacitet. Det är ingen som har råd att ligga på det i dag, säger Malmlund till TT.
– Det är ungefär som att få ett stopp i trafiken på någon infartsled, då störs hela Stockholm. Det här är samma sak.
Stefan Wikman, produktionschef på Loomis, som konkurrerar med G4S inom kontanthantering, bekräftar att det finns en viss risk för att attacken leder till lokal kontantbrist.
– Visst finns det en liten risk. Det kan kortsiktigt, på enstaka ställen, bli lite problem med bankomater och sådant, säger han till TT.

Detta låter väldigt misstänksamt tycker jag.

Nyheten i sin helhet: http://www.aftonhoran.se/nyheter/article5840059.ab
Citera
2009-09-23, 12:45
Bannlyst
Citat:
Måste ju gå att slå ut eller något, precis som en vanlig transponder.

tror du svenska polisen är FBI?
Citera
2009-09-23, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bens0n
Det skulle förvåna mig om de här killarna åkte fast. Detta är utfört av ett gäng experter inom ämnet, antagligen krigsveteraner.

"Experter inom ämnet", JA, krigsveteraner NEJ. Herregud, vad får ni allt spekulerande från? Jag börjar tro på att det faktiskt ligger något bakom all skrämselpropaganda la '08 tal om hur skadligt tv & datorspel är för dagens unga..

Jag ser två scenarios, 1. Dom åker fast. Anledningarna till detta är många men en bidragande orsak är just att det är en begränsad skara som är kapabla till något liknande. 2. Dom åkter inte fast men det hela anses vara "polisiärt uppklarat".
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emden
Intressant att den relativt kände Björn Lockström blir vittne till händelsen, han bor ju trots allt i Motala, vad gjorde han i Västberga klockan 5 på morgonen...

Om du inte visste det innan, så är det Lockströms levebröd att tillbringa nätterna i sin bil och åka runt Stockholm och plåta brott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Någon frågade detta. Jag hittade ett prov från skolverket, www.samskolan.org/ Documents/ Om%20grundskolan/ Kursplaner%20och%20betygskriterier%20gr%2008/ Matematik_gr.doc i högstadiets matte där det sårt att en sedel är 0,05 mm. Alltså 20 sedlar/mm eller 10k kr om man har 500-lappar. 1 m sedlar blir då 10M kr och 10 meter blir 100M kr.

En resväska har ca 20 cm packningshöjd, 100M kr blir alltså 50 staplar i väskan. Det ryms i en vanlig resväska.

Så under förutsättning att man kom över 500-lappar och att de var riktigt fräscha så räcker det med en väska rent teoretiskt. Varför inte tro på varsin väska av kabinbagagemodell för varje rånare.

Kul information, men vi vet redan att det var under 150 miljoner.
Citera
2009-09-23, 12:47
Medlem
Lodmajsters avatar
Citat:
Någon frågade detta. Jag hittade ett prov från skolverket, www.samskolan.org/ Documents/ Om%20grundskolan/ Kursplaner%20och%20betygskriterier%20gr%2008/ Matematik_gr.doc i högstadiets matte där det sårt att en sedel är 0,05 mm. Alltså 20 sedlar/mm eller 10k kr om man har 500-lappar. 1 m sedlar blir då 10M kr och 10 meter blir 100M kr.

En resväska har ca 20 cm packningshöjd, 100M kr blir alltså 50 staplar i väskan. Det ryms i en vanlig resväska.

Så under förutsättning att man kom över 500-lappar och att de var riktigt fräscha så räcker det med en väska rent teoretiskt. Varför inte tro på varsin väska av kabinbagagemodell för varje rånare.

Satt nyss och räknade på detta själv :P
Om man alltså hissade upp "flera säckar" som vittnen har sagt så kan man ha fått med sig en del cash.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Detta låter väldigt misstänksamt tycker jag.

Nyheten i sin helhet: http://www.aftonhoran.se/nyheter/article5840059.ab

Förmodligen har man kommit över en otroligt stor summa och man visste exakt vad man gjorde.
Citera
Medlem
Citat:

En bunt med 100 st 500 kr sedlar = 109 g (ref. längre bak i tråden). 100 Mkr i buntar denna valör väger alltså ca 220 kg. Det blir en tung väska modell kabinbagage...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in