2009-09-23, 19:12
Medlem
Le'Costas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxony
Jag tror inte på att dom max kan ha fått med sig 25 miljoner.

känns lite tycker ja, så planerat rån borde de tänkt på vikten.. ??
läste förut nått om att de kunde röra sig om ett antal 100 miljoner men hittar de inte nu igen..
Citera
2009-09-23, 19:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harboe
SE-HON alt. SE-HOM

källa:
http://svt.se/
filmklippet
SE-HON är det.
Roslagens Helikopterflyg AB
Sikvägen
761 41 NORRTÄLJE
From 2008-07-14

SE-HOM
AB Fiskflyg
Strömgatan 43
982 60 PORJUS
From 1987-05-08

Båda är visserligen en Bell 206B
Men enligt luftis så är det S-ON som ägs av roslagens helikopterflyg i norrtälje.
Där helikoptern blev stulen.
Citera
2009-09-23, 19:13
Medlem
Marcens avatar
Enligt tv4 kan det sett ut som så att en insider kontaktar en "agent" och skvallrar om de stora summorna kontanter som finns på plats. Agenten i sin tur kontaktar en planerare som planerar rånet och söker fram lämpliga individer som utför alltsammans.

Låter rätt rimligt.
Citera
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstark
Det går att plocka ur en massa onödigt ur helikoptern och därmed få ned vikten. Det är också inräknat en rejäl säkerhetsmarginal också. På låg höjd har dessutom helikoptern väldigt bra lyftkraft.

Det finns flera saker som tyder på att dessa killar har militär/polis bakgrund. Att ta sig ur och tillbaka i en hovrande helikopter kräver sin man. Har man inte utbildning på det klarar man det helt enkelt inte, dessutom med en hel del utrustning på sig. (jag vet då jag själv gjort just detta åtskilliga gånger.

Det bör också funnits insiders kanske både hos polis och GS4. Att sätta polishelikoptrar ur spel gör man inte så lätt. Bara en sådan sak att veta att var dom befinner sig och att dom är på marken. Hur dom kunde veta att det var så mycket pengar i omlopp hos GS4 har ju en självklar förklaring, någon har tipsat dem.

Jag är mycket tveksam till att det är en svensk pilot då utbudet är mycket begränsat men tittar man mot baltländerna och Ryssland så finns det i princip hur många piloter som helst som skulle kunna utföra detta.

Mitt tips: Endera är det en internationell liga med svenska inslag och insiders eller också är det Nationella insatsstyrkan som gjort detta.

Men kan de verkligen haft med sig så mycket pengar så de måste utnyttja maxvikt, jag tvivlar..kanske max 100-200miljoner. Men det är bara ett löst antagande.
Senast redigerad av wonderland 2009-09-23 kl. 19:16.
Citera
Medlem
EvilAnnanass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Är väl lite svårare när det är mörkt ute.
Helikopterna var ju vit för fan! Finns dessutom mörkersikten, laser...

Apropå det kunde de använt laser för att blända piloten och sätta honom ur bruk, polisen lär väll ha tillräckligt med beslagtagna laserpekare för det.
Citera
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le'Costa
Enligt aftonbladet kan bytet max bli 25 mille..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5845440.ab
HAHA!

För de lär ju ha stoppat två väskor i "bagagen" och åkt iväg. Naturligtvis efter att noga ha vägt in väskorna på hektogrammet så att de inte skulle överskrida typintygets maxvikt (vem vill ta böterna för något sådant?).

Aftonbladet.
Citera
Medlem
Albert Fishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Vart läser du det?
TV4 nyheterna. Togs på Ekerö men hade inget med detta att göra. Va ute på andra hyss...väskryckare? Blottare?
Citera
2009-09-23, 19:14
Medlem
theloins avatar
Kanske lite rånturism?
Jag lägger mina slantar på att grapparna kommer österifrån.
Citera
2009-09-23, 19:15
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert Fish
TV4 nyheterna. Togs på Ekerö men hade inget med detta att göra. Va ute på andra hyss...väskryckare? Blottare?
En var hälare..
Citera
2009-09-23, 19:15
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Skulle du säga att informationen dess förövare behövde var färskvara eller skulle det räcka med att ha fått höra något för ett år sedan?
Hyffsat färsk. Rutiner ändras hela tiden men jag vet inte exakt hur förändringar har gjorts den senaste tiden.
Citera
2009-09-23, 19:16
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Kanske lite rånturism?
Jag lägger mina slantar på att grapparna kommer österifrån.
Tror mer söder i från dvs Juggar Kosvo/albaner....
Citera
2009-09-23, 19:16
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekling
Och vilken källa har du på det?
JAg jobbar som sagt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto