2009-09-29, 00:09
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lad
Haha, bra påpekat. Varför skulle inte automateld vara effektivt? Kanskde inte om skytten är kass. Om det inte var effektivt med automateld hade vi väl slutat förbättra vapnen efter att vi kom upp med flintlåsmusköten...3-skottseld, kan inte MP5:an ställas in på det? Det är effektivt och fortfarande relativt enkelt att sikta med. Det skulle snuten haft i bakluckan när de stannade bredvid depån, så hade ingen h-kopter lyft ifrån det taket den morgonen...
Och hur tror du 9mm ammonution skulle betett sig på 100-150m håll då? Knappast så jävla bra.
Citera
2009-09-29, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Jag skulle vilja påstå att du är ute och cyklar på punkt 2. Utan kunskap om exakt hur penningdepån ser ut skulle ett rån av detta slag inte kunnat genomföras. Så det krävs extrem insatthet i rutinerna. Vidare krävs det kunskaper om hur andra exempelvis polisiära aktioner går till, rätt rutinmässigt, det vet nog inte de lägsta i hierarkin.

Polisen har absolut inte ringat in dessa GM bara genom att ta roten ur 3. Utan den absolut enda anledningen är att polisen haft information och span. Att de har hunnit sålla igenom folk som skulle kunna vara potentiella är naivt att tro.
Har pratat i kväll med en kollega på "min" kvällstidning. Enligt denne hade man span på de här gökarna och hoppades kunna få fler fiskar i nätet. Enligt uppgift är det nytt TK-rekord i Stockholm just nu.
När fotografen skulle utomlands var de tvungna att gripa in.
Citera
2009-09-29, 00:11
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har pratat i kväll med en kollega på "min" kvällstidning. Enligt denne hade man span på de här gökarna och hoppades kunna få fler fiskar i nätet. Enligt uppgift är det nytt TK-rekord i Stockholm just nu.

TK-rekord?
Citera
2009-09-29, 00:12
Medlem
MP5 och deras Sig-pistoler är av samma kaliber dvs 9mm.
Du kanske menade deras G36 som är 5.56?

Men som du skriver var det rätt att inte leka galningar och skjuta på helikoptern, oavsett vapen de hade.

Citat:
Men nu var det som så att polisen hade vapen av en helt annan kaliber att tillgå. Exempelvis MP5. Sätt skotten rätt så är hkp nere.

Men polisen gjorde jävligt rätt i att inte skjuta. De som förespråkar att de skulle gjort det är riktiga pajsare.
Citera
2009-09-29, 00:12
Medlem
rohyps avatar
Citat:

Precis som jag misstänkte då. Jag hoppas verkligen, med betoning på verkligen, att detta framgår i utredningen. Tänka sig vad svettigt det blir för polisen när det framgår att de kunnat hindra detta rån där vi har dygnets timmar att tacka fan för att ingen blev skjuten. Det är ganska sjukt att polisen är så glupsk och credkåta att man praktiskt taget leker med folks liv.

Väntar på något skönt uttalande av Götblad. "Polisen jobbar främst med att förebygga brott, inte sagt att vi ibland kan tänka oss gå utanför ramarna för den verksamheten.."
Citera
2009-09-29, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
TK-rekord?
Tillstånd för teknisk apparatur, exempelvis buggar och telefonavlyssningar.
Citera
2009-09-29, 00:15
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lirades
Nu vet man inte vad man ska tro längre.

- Först galet planerat rån - sen en total flopp? Man kanske blev lurad att det var så planerat bara för att det just var en helikopter med i bilden?

- Först var polisen kassa - sen var dom för jävla bra?

...men det verkar ju som det kan sluta precis hur som helst det här och att det kanske ta en hel omvändning igen?

Hur stort chans tror ni det är att dom har rätt folk just nu? 1-10 ?

Efterlyst på onsdag lär slå alla rekord igen eftersom dom lär ta upp en helt del om detta då. Vad ska GW säga?

dedededededede....*hajen ljud*
Ja, senast onsdag måste ju polisen lägga fram bevisen för att få hålla kvar de här personerna, så den dagen kommer bli intressant på många sätt.

Även om de nu är rånarna de fått tag på, så måste de ha tillräckligt bra bindande bevis för att kunna sy in dem. Har de nu lyckats städa fint efter sig och har bra alibin så kan de ju ändå ta sig ur det hela.
Citera
2009-09-29, 00:16
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
MP5 och deras Sig-pistoler är av samma kaliber dvs 9mm.
Du kanske menade deras G36 som är 5.56?

Men som du skriver var det rätt att inte leka galningar och skjuta på helikoptern, oavsett vapen de hade.

Jag förstod i samma ögonblick jag klickade på posta att någon skulle påpeka det. Jag menar inte kaliber i ordets bemärkelse utan, låta oss göra kaliber synonymt med effektivitet. Att det skulle vara mer effektivt, om man nu skulle vara anhängare av skjuta ned teorin, att använda mp5.

Var verkligen polisen som var där under pågående rån utrustade med G36or?
Citera
2009-09-29, 00:16
Bannlyst
Citat:

Har jag missat något i tråden? Fotografen?
Citera
2009-09-29, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Har jag missat något i tråden? Fotografen?
Helikopterföraren/tvsnubben/fotografen
Citera
2009-09-29, 00:18
Medlem
Citat:
Precis som jag misstänkte då. Jag hoppas verkligen, med betoning på verkligen, att detta framgår i utredningen. Tänka sig vad svettigt det blir för polisen när det framgår att de kunnat hindra detta rån där vi har dygnets timmar att tacka fan för att ingen blev skjuten. Det är ganska sjukt att polisen är så glupsk och credkåta att man praktiskt taget leker med folks liv.

Väntar på något skönt uttalande av Götblad. "Polisen jobbar främst med att förebygga brott, inte sagt att vi ibland kan tänka oss gå utanför ramarna för den verksamheten.."

Vill man ha fast andra än fotsoldaterna eller iaf hålla dessa inlåsta en längre tid för allmänhetens bästa måste man arbeta så.
Citera
2009-09-29, 00:18
Medlem
Citat:

Glöm Götblad!

Hon ligger fortfarande till sängs efter baginboxintox,knäskadad och räddad av SÄPO GOTLAND.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in