2009-09-25, 21:36
Medlem
Varför inte sätta depån i Kronoberg?

Typ några nya våningar under marken??? Vore väl inte dumt?
Citera
2009-09-25, 21:37
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Att "ingripa" i detta fallet hade väl varit att öppna eld med AKAN eller radarjaktrobotar. Och det hade nog varit minst sagt åtalbart.

Men JAS är kapabel till mycket mer än så. Att utnyttja Flygvapnet till att observera på avstånd och rapportera i realtid hade varit en oumbärlig hjälp för polisen. Då hade de i realtid fått veta exakta GPS-positioner och klockslag för alla dumpningar av byte och gärningsmän samt slutparkering av helikoptern. Plus högupplösta foton i synligt ljus, värmekamera m.m. av flyktfordon på marken, där man ser nummerplåtarna och ansiktet på föraren som extra bonus.

Kan inte bli så mycket bättre än så.
Citera
2009-09-25, 21:37
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken-i-Styret
Okej, då fick de kanske med sig 50 miljoner? Om allt var i 500-lappar.

Det finns flera poster i tråden gällande viktfrågan i samband med helikopterflygningen, minns dock inte exakt vad det rörde sig om. Det finns x antal hundra sidor bak...
Citera
2009-09-25, 21:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Det är möjligt att ni som förespråkar att sätta in militära medel har rätt i att det hade kunnat hjälpa till att lösa det här fallet. Det får vi aldrig reda på. Jag är dock absolut övertygad om att ett samhälle där militären är försvarsmakten och polisen är den verkställande makten vid brottsbekämpning är det tryggaste samhället. I Honduras gick militären in och störtade regeringen nyligen i en militärkupp. Jag vet att det är mycket långt dit men när militären får makt att vara aktiv i inrikesangelägenheter så lever vi i ett helt annat samhälle än det vi har växt upp i.

Sen anar jag att det finns en övertro till den moderna tekniken bland många. Att sätta in Griparna och använda sig av diverse roliga manicker är ingen garanti för att grova brott löses. Gammalt hederligt polisarbete "spana, skugga, inringa" kommer man långt med.

Men återigen -Var fan var polishelikoptrarna! Uselt.
+1

Själv så har jag ibland en närmast reaktionär inställning till ny teknik. Liksom lär dig skriv med penna och papper innan du irriterar ordbehandlingsprogrammet. Tydligen så skall ju övervakningskameror inte fungera som tänkt. Vad var det jag sade?

Men jag gillar ju rymdfarkoster, så då får jag väl vara en reaktionär modernist. ^_^
Citera
2009-09-25, 21:40
Medlem
Här kommer ännu ett intelligent inlägg

Rånet utfördes av en grupp kriminella personer
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Tjena Leif GW.
Nej du är inte leif GW.

Det där var väl ett relativt meningslöst inlägg..... Vad fan är det du vill ha sagt? Att du känner en kriminell? Att rånet utfördes av en 'grupp människor'?
Citera
2009-09-25, 21:44
Medlem
Militant Canibal spekulerar i om fotanglarna släpptes från luften eller lades dit på marken. Han ger själv det bästa svaret. Fotfolk givetvis. Har man stulit en helikopter och har tight tidsplan cirkulerar man givetvis inte runt och släpper ner fotanglar från 20m höjd med halvdan precision. Sen hur pass integrerat fotfolket var med de beväpnade rånarna i helikoptern är frågan. Onekligen krävs det betydligt mer kapacitet av killarna i choppern.
Citera
2009-09-25, 21:49
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Rånet utfördes av en grupp kriminella personer

App app app! Minns vad realtid skrev!

Det är förmodligen en mobbad affärsman som är hjärnan bakom allt. Han har förmodligen stått vid kaffeautomaten på jobbet morgonen efter och snackat om rånet med sina arbetskamrater utan att överhuvudtaget blinka.

Realtid. Dom kan dom här grejerna.
Citera
2009-09-25, 21:51
Medlem
EricusMatteis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken-i-Styret
Hmm... 100 miljoner i 500-lappar väger väl ungefär 200 kg (räknat på 1g/sedel). Om vi säger att det var tre rånare inne i byggnaden och att de endast var nere en gång skulle varje rånare då ha behövt bära med sig cirka 70kg sedlar, om jag räknar rätt.
Finns den uppgiften? Inget hindrar väl att de varit ett par vändor ner i byggnaden. De höll ju på i 20 minuter.
Citera
2009-09-25, 21:54
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Det finns flera poster i tråden gällande viktfrågan i samband med helikopterflygningen, minns dock inte exakt vad det rörde sig om. Det finns x antal hundra sidor bak...
Överlastning på flera hundra kilo. Över 2-300 miljoner utan problem, både för vikt och volym.
Citera
Medlem
Jag tror inte de betalade utomstående folk för att placera ut fotanglar då de har lätt att prata, speciellt nu i efterhand när de förstår att de bidrog till ett så spektakulärt rån. Nej jag tror gruppen bestod av 10 man som vet precis var de har varandra.
Citera
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe138
Käften , Bara för din mamma är prostituerad. Jag vet vem det var , och om jag säger det kommer jag bli halshuggen. Vill inte riskera det.

Alltid "kompisars kompisar" som vet.

Avslöja din källa, tack.

Du tror inte SPAN hänger på Flaeskback då och då?

Du har ju indirekt avslöjat dig själv.

Pojkvasker.
Citera
2009-09-25, 21:55
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricusMattei
Finns den uppgiften? Inget hindrar väl att de varit ett par vändor ner i byggnaden. De höll ju på i 20 minuter.

Var det inte 2 st där nere och en tredje lastade in i Helikoptern genom att fira upp med rep från dom där inne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in