2009-09-25, 15:19
Medlem
DeMatteos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Det är ju för fan märkligt att vissa inte fattat vilka det är som har våldsmonopol i samhället! Är du så jävla korkad att du tycker det är helt ok att brottslingar är tyngre beväpnade än våra myndigheter? Det är brottslingarna som beväpnar sig och attackerar samhällsfunktioner och då ska de stoppas, med våld om så krävs. Beväpnar de sig med AK47 ska polisen stoppa dem med automatkarbiner eller tyngre.

Det är helt oacceptabelt att polisen inte gör sitt jobb dvs upprätthåller lag och ordning = förhindrar brott och griper brottslingar enligt min definition. Kräver detta tyngre vapen - so be it! Polisen ska alltid ha överhanden! Våld föder våld - bah!
Om de får tyngre vapen skaffar sig kriminella tyngre vapen. Pansarskott är inte allt för ovanligt att kriminella har redan som det är nu. England har gått emot det och försöker att inte beväpna sig i onödan för att få buset att göra detsamma. Alla sorters vapen polisen kan få tag på att även kriminella få tag på och den stora skillnaden är att för polisen är civila offer helt oacceptabelt vilket det inte är för kriminella. Så summan av det hela är blir det mer tyngre vapen och villighet att använda dem för polisen kommer även kriminella att matcha det och då kommer folk att dö.
Citera
2009-09-25, 15:22
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc1235
Nu har jag ledsnat. Här är fan bara en massa counterstrike-nördar utan verklighetsförankring och en massa dravel om att polisen borde ha startat krig inne i city för att rädda några påsar med pengar.
Fortsätt ni att bräcka varandra om vilka tuffa vapen som borde ha använts så håller jag mig uppdaterad på annat håll.
Orkar fan inte läsa dessa idiotinlägg då 9 av 10 inlägg är just såna.

men det är fan inte jag som klagar på att polisen har gjort fel heller.
Jag tyckte det var utmärkt
att polisen stod och kollade på eftersom jag tycker hysterin och paniken hos alla naiva jävla människor som tror
att polisen är änglar och skyddar oss från allt är så jävla rolig.

Det jag säger är att det hade gått att hitta en bättre lösning till problemet och att om polisen hade
gjort helin obrukbar hade det inte nödvändigtvis slutat med att 100+ människor hade förlorat livet.

nej jag tänker inte sluta prata om det eftersom ni är lika jävla trångsynta
Citera
2009-09-25, 15:26
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
som det syndes på bilderna som aftonbladet har publicerat fanns flera poliser eller specialstyrkor vad man
nu vill kalla dem utrustade med mp5or . jag är säker på att dem har längre effektiv skjutlängd än sig sauerns 50m

och angående gisslorna. hade dom kommit mitt i skottlossningen när dom tillochmed hade spungit och
gömt sig?

inte för att polisen på utsidan kunde veta detta men ibland måste man förfan ta risker.

ja men dom var inte där är rånet utfördes utan anlände ett kort tag efter, vad jag läst.

ta risker för försäkrade pengar varför..visst ska man försöka stoppa rånare men denna gång hade det inte varit värt det då det enbart var farbror blå på plats.
Citera
2009-09-25, 15:27
Medlem
Citat:

Det jag säger är att det hade gått att hitta en bättre lösning till problemet och att om polisen hade
gjort helin obrukbar hade det inte nödvändigtvis slutat med att 100+ människor hade förlorat livet.

Nä, men 10 pers hade varit okej då?
Det är ju för fan pengar dom stal, fattar du ingenting?
Citera
2009-09-25, 15:27
Medlem
Marcens avatar
Citat:
att polisen stod och kollade på eftersom jag tycker hysterin och paniken hos alla naiva jävla människor som tror

Men hade de gjort helikoptern obrukbar hade risken varit större att folk råkat illa ut. Det är förutsägbart, inte sant?
Citera
2009-09-25, 15:28
Medlem
wonderlands avatar
Citat:

vanlig patrullpolis med standardvapen kunde inte göra nånting i detta läge utan att riskera för mycket. de vaktade utgångar och det var det enda de kunde göra.
Citera
2009-09-25, 15:31
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj

Nu skiter jag i det här o går o dricker pilsner istället....

+1. Ska bara jobba klart först

Ett litet tillägg: Tråden verkar fyllas med CounterStrikefolk omkring 36 timmar efter rånet. Kan det vara så att nyheten om rånet först nu nått dessa dataspelare?
Citera
2009-09-25, 15:34
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc1235
Nä, men 10 pers hade varit okej då?
Det är ju för fan pengar dom stal, fattar du ingenting?

men hur många var det i byggnaden då? ca 15 pers? hade två av dem blivit skottskadade och någon ev. avlidit hade det varit en risk att ta för att visa bovarna vilka det är som har övertaget.

och ang att specialstyrkan anlände såpass mycket senare så var det en faktor jag inte visste om.

Jag försöker fortfarande inte argumentera för att dom skulle ha sänkt helin utan försöker få er att inte vara så trångsynta och moralfixerade.

man kan inte gå efter boken hela tiden.

och att det bara är pengar är bara skitsnack. dom visar ju den undre världen att det är fritt fram. det är ju våld ni inte vill ha ?
Senast redigerad av hidden 2009-09-25 kl. 15:37.
Citera
2009-09-25, 15:38
Medlem
-=Jager=-s avatar
Varför hade piketstyrkan blivit från tagen sitt Gevär (kommer inte i håg vilket det var?)

Man tycker ju att första prioritet är att utrymma huset
andra att få uppkryppskyttar på taket tredje att ta kontakt med rånarna.

ett skott mott piloten förutsatt att helikoptern inte är i luften skulle undanröja rånarnas flyktväg.

Klart att dom är väldigt tungt beväpnade men det pågår ett brott mitt framför näsan på dom. Dom måste vara bättre utrustade för sånt här
Citera
2009-09-25, 15:38
Medlem
plis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Gör man undantag i ett fall, vill man helt plötsligt göra det i andra fall.

Nej, militären och polisen bör inte beblandas.

Varför inte om det enbart gäller övervakning? Hemvärnet och värnpliktiga används för att söka efter försvunna personer. Inom sjöbevakningen samarbetar också civila och militära myndigheter. Tycker helt klart att de plan som försvaret redan kommenderat till Tullinge borde ha använts för ren övervakning av helikoptern. Enbart prestige från polisen att inte vilja använda de militära resurser som fanns tillgängliga.
Citera
2009-09-25, 15:39
Medlem
Money2spends avatar
Jag har nu plöjt igenom hela tråden och det mest slående är att det i princip inte finns ett dugg konkret förutom vad gäller kanske helikopterns specifikationer. I övrigt är det en jävla rundgång i hur dåligt polisen agerat och hur de skulle ha skjutit ner helikoptern.

Kan ni snälla sluta diskutera samma sak om och om och om igen och försöka invänta lite ny FAKTA och spekulera kring detta istället?

Tack på förhand.
Citera
2009-09-25, 15:39
Medlem
Citat:
men hur många var det i byggnaden då? ca 15 pers? hade två av dem blivit skottskadade och någon ev. avlidit hade det varit en risk att ta för att visa bovarna vilka det är som har övertaget.

och ang att specialstyrkan anlände såpass mycket senare så var det en faktor jag inte visste om.

Jag försöker fortfarande inte argumentera för att dom skulle ha sänkt helin utan försöker få er att inte vara så trångsynta och moralfixerade.

man kan inte gå efter boken hela tiden.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, jag sliter mitt hår.

"hade två av dem blivit skottskadade och någon ev. avlidit hade det varit en risk att ta för att visa bovarna vilka det är som har övertaget."

Du menar på fullaste allvar att du byter människoliv mot att "visa bovarna"?

Ärligt talat, slå på ditt counterstrike igen och håll dig där ett tag, snälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in