2009-09-24, 12:50
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Jag håller delvis med.

Det som emellertid är mest anmärkningsvärt är att polisen uppenbart fått tips om det här men i samband med detta rån ställde man in den extra bevakningen.

Det här luktar inside från självaste polisen lång väg.
Jo, polisens har inte agerat professionellt. Det kan jag hålla med om. Men att inte gå in med de resurser som var på plats var och förblir rätt.

Däremot tycker jag att NI borde varit på plats direkt. De bör ha en egen helikopter, gärna utrustad med kulspruta eller automatkanon som understöd. En amerikansk Black Hawk vore perfekt. Denna skulle sedan vara belägen där NI har sin bas (var i sthlm nu det är) och vara väl skyddad.

Likväl bör vanliga poliser ha tillgång till AK5 och tunga skyddsvästar i bilarna. Ifall rånarna t.ex. hade öppnat eld mot polisen (trots att de inte gått in), måste de kunna försvara sig. Eller om de hade freakat och börjar skjuta folk hej vilt. Tänk vid t.ex. en skolskjutning, ska man invänta Piketen då?

Men, men, det finns mycket man vill ändra på inom polisen.
Citera
2009-09-24, 12:50
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Att skjuta ned helikoptern medan den hovrar över civila och poliser? Känns ju som en ypperlig idé!
Det finns gott om chanser för eventuell militär assistans att skjuta ned helikoptern med tex Robot 90!
Citera
2009-09-24, 12:51
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Kan inte bara annat än att hålla med. Men det sista du skriver för att citera "avgöra om rotorbladen kommer klippa träden eller ej och där tror jag piloten mer eller mindre chansat" menar du att han brydde sig om rotorbladen eller var det bara en parentes om det svåra i manövern?

Jag menade att helikoptern ändå var stulen, han har flera miljoner från kuppen och ska ändå fly landet så varför bry sig om helikoptern som ändå inte är hans? Enligt bilderna så verkar det som att piloten landat helikoptern på en sådan plats att den ska synas så lite som möjligt.

När jag själv flyger på sånna tighta platser så har jag alltid marginaler, jag chansar aldrig. Att flyga riskabelt och riskera att förstöra helikoptern är våghalsat om man vill behålla jobbet
Citera
Medlem
Citat:
Å fan, det menar du? Herregud. Nu citerade jag kanske slarvigt, men han framställer det som om piloten brytt sig om materiella skador på helikoptern han ändå aldrig mer skulle kännas vid..

Det tycker jag verkligen inte han gör. Han pratar ju allmänt, och om hur det skulle vara om HAN landade helikoptern där (dvs inte efter ett rån.........)
Citera
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyko
För vissa värderas "rättvisa" högre än människoliv. Speciellt då det handlar om pengar, framförallt förlorade sådana. Vakna! Pengar finns inte, det är en myt!

Jag sitter och funderar över flyktvägar. Från Arninge är det ju lättast att ta sig norrut om man vill undvika trafikerade områden, rutin-poliskontroller och andra glada överraskningar. Men vart skulle man åka då? Norrtälje? Uppsala? Känns ju inte som man är sugen på roadtrip efter att ha tjolat 200 mill...

Skrivet det för femtioelfte gången. Det finns perfekta vägar för att ta sig bakvägen till Svinninge där vägarna trafikeras av 2-3 bilar i timmen. Skavlöten-Arninge-via bakvägen till Rydbo (ej motorväg) där har man stående båt väntande. Får för mig att de förmodligen tagit sig till vatten vid antingen Rydbo,Svinninge eller Bogesundslandet. Hägernäs ett alternativ men inte troligt med tanke på risken att bli upptäckt.
Citera
2009-09-24, 12:52
Bannlyst
Citat:
Kan inte bara annat än att hålla med. Men det sista du skriver för att citera "avgöra om rotorbladen kommer klippa träden eller ej och där tror jag piloten mer eller mindre chansat" menar du att han brydde sig om rotorbladen eller var det bara en parentes om det svåra i manövern?

Eller att piloten bara hade en satans tur när han landade?!
Citera
2009-09-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag menade att helikoptern ändå var stulen, han har flera miljoner från kuppen och ska ändå fly landet så varför bry sig om helikoptern som ändå inte är hans? Enligt bilderna så verkar det som att piloten landat helikoptern på en sådan plats att den ska synas så lite som möjligt.

När jag själv flyger på sånna tighta platser så har jag alltid marginaler, jag chansar aldrig. Att flyga riskabelt och riskera att förstöra helikoptern är våghalsat om man vill behålla jobbet

De kan ha haft gott om tid på sig, och ville inte skada helin för att undvika upptäckt? Kan tänka mig att om man slår i rotorbladen så är risken stor att motor osv skadas oxå? Rökutveckling osv? rätta mig gärna....om jag har fel
Citera
2009-09-24, 12:54
Medlem
Med tanke på hur lite ett människoliv är värt i det svenska rättssystemet är den nästan fascinerande att man inte sköt ner helikoptern, 50 miljoner skulle ju täcka utbetalningar till över 100 kanske 200 pers.
Citera
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj
du har ingen lust att berätta mer om juggen i våras?

Har diskuterat lite med vänner om denna jugoslav. Tydligen är han utvecklingstörd, han praktiserar på något tryckeri och har någon störning. Nej jag tror inte denna kille skulle ha hjärna att blanda sig in i ett helikopter rån
Citera
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace

Jag var väl 1-2 m fårn helikoptern igår och postade även en bild här på FB. Det ser närmre ut än vad det är, rotorbladen har faktiskt mer marginal än vad man tror till träden. Däremot är det riktigt jävla uppseendeväckande hur nära nosen står träden/en bergssluttning, det får jag absolut inte ihop. Du kan PMa om du vill ha en bild om det är av intresse.
Citera
2009-09-24, 12:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
En lågflygande helikopter skjuts lätt ned med Robot 90. O ja, inga förutom rånarna kommer till skada.
Och var skulle man ha skjutit ned dom då?
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
O ja, militären ska ha tillstånd till operationen. O ja, samhällskostnaden är ofantlig. Men du kanske ej bryr dig om att grovt kriminella element hämtar pengar ur "Sveriges Fort Knox"?
En värdedepå är "Sveriges Fort Knox"? Varför inte kalla Fort Knox för "USAs Västberga värdedepå"?
Citera
2009-09-24, 12:56
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Även om man får tag på insidermannen/kvinnan på G4S så är det ju inte säkert att man får tag de som utförde själva rånet. Om det nu är så att det är s.k. "brottsmäklare" som förmedlat jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in