2009-09-24, 10:31
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
En tanke, är det bara polisens helikoptrar som får användas? Varför sattes inte en militärhelikopter in i sökandet direkt?

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Det får dom inte. Å andra sidan har vi väl knappt några militärhelikoptrar som får lyfta för tillfället ens.

Där har du fel, helt fel och det irriterar mig att du ens kommenterar när du själv inte vet. Enligt polisen begär de in helikoptrar från andra myndigheter.
Citera
2009-09-24, 10:32
Medlem
MilitantCanibals avatar
Fan vilken jobbig tråd, folk skriver ju fortare än man har en chans att läsa. Nån som vet om fotanglarna spreds från marken eller luften och när de först observerades?
Citera
Medlem
Surepals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om du jämför med ett vanligt värdetransportrån så är det inte så klent.

Detta är väl ändå inte ett vanligt transportrån.

Citat:
Ursprungligen postat av [Kruxillimux]
Enligt GW kan de ah fått 30 miljarder

Har väl ändå aldrig sagt. Däremot att teoretiskt så skulle de kunna ha fått med sig upp till 1 miljard.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NmlOne
Enligt Lars Lindström på Expressen så är inte rånarna värda att kallas smarta.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...-kallas-smarta

Å andra sidan...vet jag i det fallet inte om svenska polisen är värda att kallas dumma heller.

Inte heller Expressens medarbetare är värda att kalla smarta.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars "Nyllet" Lindtröm
..Och hur kan det vara så enkelt att få ut ritningarna?

Frågan är snarare, hur kan det vara så enkelt att få publicera vilket struntprat som helst? Expressen begåvningsreserv har slagit till och gör nu antagande att förövarna har suttit med en blueprint över byggnaden...
Citera
2009-09-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Det var ett jäkla tjafs om juggar och albaner. Vad beträffar intelligens så finns dessa resurser hos alla nämnda etniciteter och vad beträffar skumraskighet så finns det rötägg överallt. Militärligan var svenskar, maskeradligan likaså, gotabanksrånarna (Liam och co) också och där har vi väl dom största rånen/rånturneerna som skett i sverige.

Militärligan var inte svenskar Hjärnan fadern serb från bosnien Sumonja sönnerna har svensk mor.

Götabanksrånarna blandad kompott Serb/Svensk

Balkan spåret i Helikopter rånet är grundat med tanke på alla spektakulära rån runt om i världen där folk från balkan varit inblandade i senste 5 år googla på pinkpanhthers inga blåbär direkt .

http://arthostage.blogspot.com/2009/...s-mission.html
Citera
2009-09-24, 10:35
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal
Detta är väl ändå inte ett vanligt transportrån.

Jag tror du missuppfattade mig; jag menar givetvis att du ska jämföra bytessumman och inte själva rånens karraktär.
Utdelningen vid ett värdedepårån är ju automagiskt mycket större än vid någon annan typ av rån.

Så sett ur det perspektivet så är faktiskt inte 15-50 mille (eller hur mycket det nu kan röra sig om) inte så himla "klent" som du vill göra gällande.

Dessutom tycker jag det är totalt irrelevant att diskutera hur "klen" en bytessumma är i detta läget, när det inte ens är bekräftat ännu hur mycket de faktiskt fick med sig.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-09-24 kl. 10:37.
Citera
Medlem
Rånarna som tog sig in i huset verkar ha vetat exakt var övervakningskamerorna var placerade. För att hota personalen siktade de med sina AK47r mot kamerorna - så att personalen vid övervakningsmonitorerna såg detta.
- De hade vapnen riktade mot kameran som tog bilderna, bekräftar Kjell Lindgren.

Intressant..
Citera
Medlem
Slickepotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Kan det ha varit somalier som gjorde rånet? De borde ju behöva pengar.

näää, då hade nog helikoptern påträffats kapad
Citera
2009-09-24, 10:37
Medlem
KaZibers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abirawin
Flygtiden från F7 Såtenäs till Västberga är beräknad till ca: 15 min med JAS 39 Gripen. Två plan bör stå klara stand by för omedelbar insats. Teoretiskt skulle man ha kunnat hinna upp helikoptern i Västberga från Skaraborg och hinna skjuta ner den över huvudstaden med luft mot luft robot.
Och vart skulle den krascha? Över några bilister eller i en liten villa? Sen när införde vi dödsstraff för bankrån?
Citera
2009-09-24, 10:39
Medlem
Panzeradlers avatar
Suck..

Över 280 sidor och det flesta kommentarer är one-liners massa skitsnack om juggar, blattar, svennar, OG, att man måste ha "managmentskillz" vara drogpåverkad för annars kan man minte vara kylig nog osv, ha 511 år av militär erfarenhet bakom sig och att ingen svensk kan flyga helikopter samt att man i rimlighetens namn inte kan få för sig att träna på sådant om man inte har en lång kriminell bana bakom sig är sprängämnesexpert som dynamit Harry och är lika begåvade som killarna i Ocean's 11-13. Finns det någon annan tråd som innehåller någon vettig analys av vad som hänt eller måste man harva i den här skiten?

Personligen kan jag titta på mig själv och min privata umgängeskrets där ingen är kriminell men full kapabel att genomföra detta om man skulle få för sig att planera dylika förfaranden. För att lista några:

Nr 1: Helikopterpiloten. Har även genomfört sin värnplikt nere i Israel och sysslat med detta på heltid.
Nr.2-4: Samtliga av dessa har genomfört fler än 2 FN-tjänster och några av dem har varit i strid eller i extremt utsatta situationer. Några av dem jobbar inom säkerhetsbranschen. Andra inom bank osv.
Nr. 5-8: Officerare inom Försvarsmakten och några av dem har lång erfarenhet från utlandstjänstgöring.
Nr. 9-10: Genomförd värnplikt utbildade officerare jobbar numera efter univ. utbildningen som chefer.

Samtliga har gedigen kunskap på svenska likväl som flertalet utländska vapen. Många av dem har jobbat under svåra och påfrestande situationer. Majoriteten är vältränade eller väldigt vältränade. Av dessa 10 så är flertalet vana att planera, strukturera och organisera ett tillslag/eldöverfall eller vad man nu vill likna det hela vid och samtliga är >29 år. Det är således inga snorungar som kommer bränna allt på kola på stureplan och vara "balla allan".

Personerna som jag räknat upp, är ju inga unika människor och således finns det en säkerligen en stor grupp människor som utan tvekan kan hitta på något liknande som inte är laglydiga medborgare (nu mera..)

För övrigt vore det ju roande om det är engångsförbrytare som genomfört rånet. Hur stor är risken att åka fast statistiskt sett i sådan fall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Enligt GW kan de ah fått 30 miljarder

alltså 30 000 000 st tusenlappar.. stor väska...
Citera
Medlem
Slickepotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om du jämför med ett vanligt värdetransportrån så är det inte så klent.

om man dessutom jämför med att råna en fjortis på sin mobil så är det ju riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in