Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Jag har jobbat med sprängämnen och tändsystem i hela livet så jag tror jag vet vad jag pratar om. Jag tycker du ska googla på armeringstid.
Nej tändare fungerar jämt, det är extremt enkel teknik, i enklaste fall duger en rulle vanlig krutstubin som har en brinntid på en kvart, och de går att skarva och ger ifrån sig mkt lite rök. Går att få tag på var som helst utan att lämna namn.
Att de inte bränt helikoptern är en gåta. Kanske ville ngn inblandad se den oskadad

Jag vet mycket väl vad armeringstid innebär men jag konstater återigen, för sista gången, att man tidigare har använt sig utav timers och dessa har då ej fungerat korrekt. Det må vara sorgligt, kalla det en gåta om så du vill men de facto är att man har lämnat helikoptern intakt.
Jag har en känsla av att om man ville lämna en rökpelare efter sig, om än 2/15/30/120min efter att man har lämnat fordonet så hade man gjort så.
Återigen kan jag bara konstatera att jag delar inte din uppfattning och hade antagligen själv följt precis samma procedur som dessa herrar gjorde.
Nu tycker jag att vi lämnar det här "spåret", hur intressant kemi än må vara