2009-09-24, 01:24
Medlem
Bugslife.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe138
Innan du snackar tycker jag du borde kolla på vem som utförde dem 4 största rånen i sverige.

Arlanda
Hallunda
Akalla
Göteborgpostterminal.

Innan du snackar.. Du tror inte polisen har koll på dem stora gängen och märker när något är på gång?? Så fort dem märker att nått är på gång sätter dem span direkt
Citera
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflespecial
Hej!
Har skummat igenom tråden och vet inte om det nämnts förut: En miljon i skapligt nya tusenlappar är bara en stapel som är knappt 20cm hög och vikten är ca 1.2kg enligt http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=30989. Alltså är varken vikt eller volym något hinder...
Japp det är konstaterat, även om det tog några dussintals sidor.
Även buntade 500 lappar i 200 miljonersklassen och uppåt skulle kunna lyftas och få plats i en Bell 206.
Citera
Medlem
Liradess avatar
Säg att snitt värdet på 1kg oräknade sedlar hamnar på ca 500.000kr.
Om nu det bara var två som sprang ner och hämtade pengar så borde dom ju inte kunnat släppa upp så mycket mer än 50kg i var upp för stegen?!

Med andra ord: ca 500.000kr x 100kg = 50 miljoner.
Citera
2009-09-24, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Jag har jobbat med sprängämnen och tändsystem i hela livet så jag tror jag vet vad jag pratar om. Jag tycker du ska googla på armeringstid.
Nej tändare fungerar jämt, det är extremt enkel teknik, i enklaste fall duger en rulle vanlig krutstubin som har en brinntid på en kvart, och de går att skarva och ger ifrån sig mkt lite rök. Går att få tag på var som helst utan att lämna namn.
Att de inte bränt helikoptern är en gåta. Kanske ville ngn inblandad se den oskadad

Jag vet mycket väl vad armeringstid innebär men jag konstater återigen, för sista gången, att man tidigare har använt sig utav timers och dessa har då ej fungerat korrekt. Det må vara sorgligt, kalla det en gåta om så du vill men de facto är att man har lämnat helikoptern intakt.

Jag har en känsla av att om man ville lämna en rökpelare efter sig, om än 2/15/30/120min efter att man har lämnat fordonet så hade man gjort så.

Återigen kan jag bara konstatera att jag delar inte din uppfattning och hade antagligen själv följt precis samma procedur som dessa herrar gjorde.

Nu tycker jag att vi lämnar det här "spåret", hur intressant kemi än må vara
Citera
2009-09-24, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3eelze3u3
Har läst det mesta i tråden här nu under dagen men kanske ahr missat det ändå.
Mkt snack över hur mkt pengar det fått med sig osv. Om det nu är så att varje person inte får så mkt var, läste ngn som sa 2-3 milj eller ngt sånt.

Kan det inte ha vart ngt annat som de ville åt som förvarades där inne?
Som är mer värt i slutändan?

Ingen aning om vad det skulle kunna vara, bara en tanke som slog mig så har in på småtimmarna. Men fann det ändå lite intressant att fundera på det...

God natt på er.

Är inne lite på ditt spår med, vad var det som gjorde att dom slog till exakt 05:15? Var det något speciellt som kom fram där inne? Eller var det speciella lådor som skulle räknas just då? tex en massa utländsk valuta? Eller har polisen skiftbyte då? Eller kafferast på g4s? Finns rätt många frågor som är mer intressanta än om dom kommer åka fast eller ej?
Citera
2009-09-24, 01:26
Medlem
Slickepotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Jag håller inte med. Att det inte är någon färsking är klargjort. Men att det skulle vara någon från ett elitförband I19 behöver det absolut inte vara. Någon hobbyflygare med viss avancerad mörkerflygning och många flygtimmar räcker gott och väl. Dessutom behöver det inte ens vara en svensk.

Nej det behöver det ju inte vara men chansen att han utbildats där är däremot inte alls orimlig. De får nämligen öva sig på att flyga precis i jämnhöjd med trädtopparna. Det där är nog ingenting som du som civilpilot får chancen att öva dig på i någon mätbar omfattning. Men de kan ju förvisso lika gärna handla om östimport.
Citera
2009-09-24, 01:27
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Det har du nog rätt i. Allt för att inte glorifiera den organiserade brottsligheten alltför mycket, kanske.

Nej, nu är det dags att jag slutar spekulera, det leder ändå ingenstans i nuläget.
Precis.

Nåja, sålänge det är relevanta spekulationer med en gnutta logik bakom tycker jag det är helt rätt och kul att debattera kring olika teorier och idéer. Verkar som många skolbarn har lagt sig nu så tråden har blivit lite seriösare de senaste sidorna med.
Citera
2009-09-24, 01:27
Bannlyst
Ni har ju inte ens aning vilken valuta dom fick med sig, fick dom med sig Euro är värdet 10 gånger dubbla.
Citera
2009-09-24, 01:28
Medlem
RideHards avatar
Kan detta handla om samma killar som mest troligt låg bakom rånet på Arlanda 2002?
Citera
2009-09-24, 01:29
Medlem
Imirons avatar
NI borde lära sig av detta och skaffa två black hawks som endast är till för dem. Dessa bör förövrigt vara välbevakade och finnas mycket nära till hands. Det vore ett bra sätt att transportera NI vid extrema situationer och kan dessutom ge gott understöd. Man behöver inte ens robotar till den, tung kulspruta/automatkanon och granatspruta duger gott.

De hade ju varit rätt ägda om NI dök upp i en helikopter bredvid dem och sköt ned dem så fort de kom ur befolkade områden.
Citera
Medlem
dan.abnormals avatar
Jag antar att varenda kotte som jobbade inne på G4S när rånet skedde, och det var väl ändå ett tjugo-trettiotal, spenderar natten på Västberga-häktet i natt? Har svårt att tro att inte åtminstone någon av dem är inblandad i det här. Kanske även toppar inom företaget som inte var där vid tillfället.

Måste ju vara en smått paranoid stämning på den där arbetsplatsen närmaste tiden. Lite som i Agatha Christies klassiker "Tio små negerpojkar".

Vet vi förresten något mer om vad som egentligen skedde där inne i byggnaden? Hur långt var de tvugna att klättra ner (och sedermera upp) med stegen? Det kan ju inte ha varit helt lätt att få upp säckarna/väskorna för stegen i denna galet stressade situation.

Och vad var det som sprängdes? Dörrar? Skåp? Hur kraftiga var sprängladdningarna? Hu lyckades man få total kontroll över hela personalstyrkan?

Det är svårt att inte bli fascinerad. En blandning av Mission Impossible och Oceans Eleven, fast på riktigt. Utgår från att alla inblandade käkade nån typ av blodtryckssänkande eller annat för att hålla sig lugna, hade ju inte gått annars.

Historia i realtid.
Senast redigerad av dan.abnormal 2009-09-24 kl. 01:37.
Citera
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Precis.

Nåja, sålänge det är relevanta spekulationer med en gnutta logik bakom tycker jag det är helt rätt och kul att debattera kring olika teorier och idéer. Verkar som många skolbarn har lagt sig nu så tråden har blivit lite seriösare de senaste sidorna med.
Det har även hunnit bli en del paj-kastning i härlig FB anda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in