Så sant så, ligger nog något i att man måste ha lust att använda kniven om det ska va effektivt, att kunna väga om konsekvenserna är värda handlandet.
I Sverige verkar man inte bry sig om att det var i självförsvar om man lyckas döda angriparna.
Sen är det ju en fråga om man vill leva som ett offer och bli rånad hela tiden som TS kompis verkar bli.
Att springa därifrån är förmodligen bästa då man vill undvika konfrontation, att hota känns som en grej som funkar i teorin men inte i praktiken.
Pepparspej är effektivt om man kan få fram det snabbt.
Att sen dessa rånarna verkar vara ett ständigt hot för TS kompis, kommer bara göra nästa möte värre.
Allt handlar om hur långt man vill gå, I Sverige vill vi ju inte att folk ska ha något civilkurage så hur man än handlar i frågan så kommer det gå dåligt.
Att kontakta polis för att sopa bort problemmakarna vore rätta lösningen, fast alla vet nog hur bra det funkar.
Tror egentligen det handlar om en kille som blir mobbad i skolan, nu ska han framföra en skolmassaker och undrar hur han smugglar in macheten snyggast utan att bli upptäckts
OnT: Du döljer väll den bäst på ryggen och smidigast att ha den där med :P
Hur många är dem? använder dem vapen? och hur hittar dem honom hela tiden?
Dom har tagit honom utanför hans hus ett par gånger och ett par gånger på stan mitt på ljusa dagen. De brukar ha kniv.. Vid ett tillfälle så hade dom en sprucken glasflaska.
En machete är svår att dölja och som sagt tidigare så är dessa "knivar" inte så lätta att använda av en novis. I min ungdom blev det ca 3 cm djupa jack i en lönn efter att jag provat en slipad isolerkniv. Sensmoral: Lönnen är död och skaffa din kompis ett par löpskor!
En Bowiekniv modell grövre är inte några 50 cm men den har minst samma hotfaktor när man drar fram den och säger "that's not a knife mate!". Betydligt lättare att dra omkring med än någon jävla machete.
om dem använder kniv m.m så är det ju mycket bättre med ett längre vapen så att man har lång räckvidd, jag skulle rekomendera en 26" batong och en flaska tårgas så har han inga problem om 5-6 personer hoppar på honom.. bara köra tårgasen mot alla sen slå ner dem med batongen..
Kan inte din kompis fixa några kompisar som gömmer sig utanför skolan med slagträ sen står din kompis utanför som byte när dem rånar honom så hoppar hans kompisar fram och slår ner dem?