• 1
  • 2
2009-09-23, 00:05
Medlem
omaxs avatar
Hej!

Kan tänka mig att många har varit med om det här, precis när jag vaknar så händer det ibland att jag får en extrem kramp i ett av benen. Närmare sagt vaden. Musklerna låser sig totalt och smärtan är enorm, jag fullkomligt skriker ner i kudden.

Jag började träna för några veckor sedan efter en paus, och är aningen otränad. Kan tänka mig att det har något med krampen att göra.

Vad beror detta på? Stretchar jag för lite? Sätter jag för mycket press på musklerna efter en lång tid vila?
Citera
2009-09-23, 00:08
Medlem
jag får det i senan till min stortå ibland, rätt spännande känsla
Citera
2009-09-23, 00:13
Medlem
Typoopies avatar
Det kan bero på högt blodsocker, vätskebrist etc etc etc. Kan såklart ha många olika förklaringar.

Magnesium kan hjälpa mot kramper, stick och köp en burk på apoteket.
Citera
2009-09-23, 00:14
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omax
Hej!

Kan tänka mig att många har varit med om det här, precis när jag vaknar så händer det ibland att jag får en extrem kramp i ett av benen. Närmare sagt vaden. Musklerna låser sig totalt och smärtan är enorm, jag fullkomligt skriker ner i kudden.

Jag började träna för några veckor sedan efter en paus, och är aningen otränad. Kan tänka mig att det har något med krampen att göra.

Vad beror detta på? Stretchar jag för lite? Sätter jag för mycket press på musklerna efter en lång tid vila?
Stretchning kan hjälpa. Du får kramp när muskeln stimuleras att spännas medans den är i ett "förkortat" tillstånd. När man ligger i sängen så har man ofta knäna svagt böjda och fötterna något nedåtvinklade vilket gör vadmuskeln kort.
Citera
2009-09-23, 00:17
Medlem
omaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Det kan bero på högt blodsocker, vätskebrist etc etc etc. Kan såklart ha många olika förklaringar.

Magnesium kan hjälpa mot kramper, stick och köp en burk på apoteket.

Tror inte det varken är högt blodsocker eller vätskebrist. Äter och dricker någorlunda bra. Får även i mig magnesium i mitt kosttillskott.
Citera
2009-09-23, 00:25
Medlem
hehe, väldigt jobbigt o vakna me kramp i vaden
har tyvärr inga tips dock
Citera
2009-09-23, 00:29
Medlem
Elspermelinos avatar
Får kramp i benen ibland när jag knullar, lol.
Citera
2009-09-23, 00:43
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omax
Tror inte det varken är högt blodsocker eller vätskebrist. Äter och dricker någorlunda bra. Får även i mig magnesium i mitt kosttillskott.

Då är det bara till att stretcha bättre
Citera
2009-09-23, 01:20
Medlem
vemomintedus avatar
Exakt det du beskriver hände mig väldigt ofta förr. Musklerna i vaden låste sig och smärtan är så enorm att man känner att man kan svimma.

För mig hände detta i kombination av träning och alkohol. nästan varje gång jag hade varit ute och festat och rört på mig. typ dansat i 5 timmar i sträck. så fick jag denna smärta. Då jag bara drack alkohol fanns det inte så mycket vätska i kroppen och fick förklarat för mig att det var vätskebrist. Så du dricker förmodligen alldeles för lite gentemot vad du tränar.
Citera
2009-09-23, 02:59
Medlem
omaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Exakt det du beskriver hände mig väldigt ofta förr. Musklerna i vaden låste sig och smärtan är så enorm att man känner att man kan svimma.

För mig hände detta i kombination av träning och alkohol. nästan varje gång jag hade varit ute och festat och rört på mig. typ dansat i 5 timmar i sträck. så fick jag denna smärta. Då jag bara drack alkohol fanns det inte så mycket vätska i kroppen och fick förklarat för mig att det var vätskebrist. Så du dricker förmodligen alldeles för lite gentemot vad du tränar.

Underligt, jag tycker jag dricker väldigt mycket. Säkert en 3 liter vatten per dag. Men detta intas mest under eftermiddagen - kvällen. Ska försöka dricka ännu mer. Ska snart börja en kur kreatin också, så då behöver jag ännu mer vatten. Kommer att drunkna.
Citera
2009-09-23, 03:03
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elspermelino
Faan vad de är värdelöst...gärna precis när man kommer, sabbar heeelt det goa
Citera
2009-09-23, 04:17
Medlem
hurfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elspermelino
Det har man varit med om ett par gånger
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in