De flesta av oss kan allt det här redan, men det dyker alltid upp nån som inte har lika bra koll och ställer för oss enkla frågor.
Den här artikeln är till för att svara på alla de frågar en nybörjare kan tänkas ha och vi börjar från början.
1cc = 1ml.
Gauge: Ju mindre Gauge ju tjockare nål, så en 18G nål är mycket tjockare än en 25G nål.
18G 1.20mm
19G 1.10mm
20G 0.90mm
21G 0.80mm
22G 0.70mm
23G 0.65mm
24G 0.55mm
25G 0.50mm
26G 0.45mm
27G 0.40mm
28G 0.36mm
Färgerna
0.4 transparant
0.45 brun
0.5 orange
0.55 lila
0.6 blå
0.7 grå
0.8 grön
0.9 gul
1.2 rosa
Längd: 2,5cm-3,8cm (1"-1,5")
Ja vatten och olje-baserade steroider går att blanda i samma spruta!
Vad är en IM injektion?
IM står för Intramuscular injection. Du injecerar alltså in i muskeln. Detta gör man med både vatten och olje-baserade steroider.
Vad är en subcutaneous (sub-q) injektion?
Det är en underhuds injektion som du sätter i fettet i (oftast) magen. Insulin, HCG och HGH sätter man subkutant.
Vad gör man när man aspirerar?
När du har satt nålen i muskeln, så drar du tillbaka pumpen (den man trycker med) för att kolla ifall du träffat en blodåder, om så är fallet kommer det komma in lite blod i pumpen (detta händer väldigt sällan).
Då drar du åt nålen och byter den mot en ny sen sätter du den på ett annat ställe (och aspirerar igen såklart). Det gör inget om du har lite blod i pumpen från det misslyckade försöket, det är ditt eget och kommer inte skada dig.
Behöver jag aspirera?
Att inte aspirera är att ta en onödig risk! Svettningar, illamående, yrsel, hostattacker, svårigheter att andas, anafylaktisk chock (sällsynt), koma och även död kan komma av att inte aspirera.
Oftast känner man bara av yrsel och hostattacker när man injecerat i ett blodkärl. Men har man riktig otur kan man åka dit på att inte gjort en så enkel sak som att aspirera, en teknik som tar max 5 sekunder att utföra.
Vad är en abscess?
Det är en böld som inträffar när en injektion blivit infekterad och kroppen har lyckats stoppa den från att sprida sig. Vita blodkroppar samlas inuti infektionen och bildar var (vätska bestående av levande och döda vita blodkroppar, död vävnad, bakterier etc).
En böld kan uppstå nästan överallt på kroppen och gör det oftast pga bakterier, parasiter eller främande föremål som kommit in i kroppen (t.ex gummibitar från vial lock, ytterst sällsynt). Oftast får man bölder pga att man inte varit sanitär när man injecerat eller pga skitiga prepp (t.ex hembakade/underground lab varor).
Där de uppstår blir huden irreterad (rödflammig), lätt upphöjd och gör ont.
Hur behandlar man en abscess?
Med antibiotika och så skär läkaren upp den och sätter dränage, sen sköter kroppen infektionen av sig själv. En del tar en nål/pump och sätter den i bölden och dränerar den själv genom att dra ut varet, detta är dock inte att rekommendera!
Kan man använda samma nål igen?
Ja men då är du den snålaste idioten som gått på jorden! Nålar är skitbilliga och genom att återanvända nålar ökar du risken för infektion, att koka en nål gör den inte steril, dessutom blir en nål slöare för varje gång du använder den vilken leder till smärta och ärrbildning.
Kan man använda samma nål som man sugit upp vätskan med då?
Ja det går, men de flesta rekommenderar att byta nål, skrapar man i botten på en ampull slöar det till nålen ordentligt, även att köra nålen genom ett vial gummilock gör den slöare.
Ska jag sätta nålen fort eller långsammt?
Jag har alltid satt den långsamt, jag gillar att ha kontroll över vad jag gör, om jag känner att jag närmar mig en nerv så kan jag dra ut och sätta om injektionen. Om du drar in den fort och träffar en nerv så kommer du garanterat att skrika högt.
Var exakt injecerar man?
Sidan som är min mentor
www.spotinjections.com
Vilken storlek (Gauge) ska jag använda mig av?
Det finns speciela uppsugningsnålar, jag personligen använder mig av 21G (ibland 23G). Skillnaden mellan 21G och 23G är som dag och natt.
18G är för stora! De käkar upp dina vial gummilock och ökar risken för att få en infektion.
23G & 25G är de vanligaste att injecera med när man använder olje-baserade steroider, 27G & 29G används för insulin, HCG och HGH.
23G är bra för rumpan och låren medans 25G oftast används på mindre muskelgrupper som axlar, biceps, triceps etc (går dock bra att använda 23G även för dessa.)
Hur många ml kan jag trycka i en muskel samtidigt?
En tumregel är max 3ml, men när man hållit på ett tag kan det bli så mycket som 5ml-6ml åt gången. En nybörjare ska dock börja lugnt och nöja sig med 1ml-2ml åt gången.
Kan man pre-loada (förladda en pump)?
Om möjligt så låt bli, risken att du förorenar preppet eller gör nåt dumt som att trycka ut hälften av preppet när du tar fram sprutan är stor (du vet att du är en klantskalle).
Bästa nålen?
Bara den kommer i en försluten förpackning och är vass så ska det inte vara några problem.
Vanliga "FREAK OUTS"
Jag får inte ut alla små luftbubblor ur pumpen!
Oroa dig inte, se till att de största är borta så är det inga problem sen. Slå lätt med fingret på pumpen för att få upp de sen trycker du ut de. Det krävs upp till 10ml luft i venen för att man ska dö.
Jag såg blod i pumpen när jag drog ut nålen!
Det är lungt! Du passerade igenom en blodåder och lite blod kom in i sprutan när du drog ut nålen.
Det sprutade ut blod när jag drog ut nålen!
Du passerade en blodåder igen, ta en bomullstuss med rengöringsalkohol på och tryck på injektionsplatsen, du överlever
Det rinner ut massa olja från där jag injecera!
Du var antagligen inte djupt nog i muskeln eller så injecera du för mycket på samma plats. Injecera långsammare nästa gång eller låt nålen sitta kvar ca 30 sekunder efter att du injecerat, det borde göra susen.
Shit hela benet rykte till!
Du snuddade bredvid en nerv, dra ut och sätt om.
Jag tror inte att jag injecerade djupt nog...
Tror du att du injecerade i en fettdepo? Det gör inget, det kommer ta lite längre tid för kroppen att absorbera det bara, det är inte en bortkastad injektion.
Kan jag blanda 2 olika prepp i samma spruta?
Ja det går utmärkt!
Injektions instruktioner:
Steg 1: Tvätta händerna!
Steg 2: Om du använder en vial, torka av gummilocket med en bomullstuss med rengöringsalkohol på. Bryt av huvudet om du använder en ampull (använd gärna en ampullöppnare).
Steg 3: Sug upp oljan. Tips ladda sprutan med 1ml luft som du sen blåser in i ampullen/vialen detta underlättar med att få upp oljan, använder du en vial så tippa den upp&ner när du drar oljan.
Steg 4: När du är klar håller du sprutan med nålen pekandes uppåt, ta av uppsugningsnålen och sätt på injektionsnålen (nålskyddet ska fortfarande vara på injektionsnålen!).
Steg 5: Rengör injektionsplatsen med en bomullstuss och rengöringsalkohol, var noga, dra inte över samma ställe 2ggr.
Steg 6: Vänta ett par sekunder tills alkoholen har torkat, ta av nålskyddet, slå med fingret på sprutan för att få upp alla luftbubblor till toppen, tryck ut de, låt ett par droppar smörja nålen, håll sprutan som en penna.
Steg 7: Håll sprutan vinkelrätt och tryck in nålen.
Steg 8: När du tryckt in hela nålen så aspirerar du, kommer det in blod så drar du ut och sätter på en ny nål, börja om från steg 7.
Steg 9: Inget blod? Kanon! Injecera långsamt tills all vätska är inne i muskeln.
Steg 10: Dra ut nålen, ta en bomullstuss med rengöringsalkohol och tryck på injektionsplatsen, massera injektionsområdet. Nu är du klar, ät och stick och träna med dig!