• 1
  • 2
2009-09-22, 16:20
Bannlyst
För mig känns Quicktime nästan som Windows Media Player, onödigt klumpigt med en blaffig startbild och klarar inte allt trots man har perian installerat.

Spela en film som finns i .iso .img eller .rar går inte i QT (jag får det inte att fungera iaf), inte heller om man mountar filmen till Video_TS.

Vilken filmspelare använder ni?

Nackdelen med VLC är att apple remote inte fungerar perfekt.
Citera
2009-09-22, 17:20
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
För mig känns Quicktime nästan som Windows Media Player, onödigt klumpigt med en blaffig startbild och klarar inte allt trots man har perian installerat.

Spela en film som finns i .iso .img eller .rar går inte i QT (jag får det inte att fungera iaf), inte heller om man mountar filmen till Video_TS.

om du har QT X så håller jag inte med dig om att det är klumpigt utan fruktansvärt stilrent gämnfört med andra media spelare.

däremot så när man ska köra igång en film som ligger på .avi .wmv etc. så måste flip4mac buffra upp, och det tar allt från 1-5min vilket inte händer med andra media spelare då de startar upp direkt. varför det är sådär vet jag ej och om det finns en "lösning" på det så vore det toppen.

den klart populära media spelaren är väl Plex. som kan göra allt det du beskriver och till och med lite till.
Citera
2009-09-22, 20:26
Medlem
Glockens avatar
Det som är lite trist med QT är utbudet av format som kan spelas är väldigt begränsat. Fast det fixar ju perian.
http://perian.org/
Citera
2009-09-22, 20:39
Medlem
smurfehs avatar
Jag har helt gått från VLC till QT X i princip. Ett fåtal filmer jag tittar på i VLC p.g.a mer inställningar. I övrigt så har jag inte så mycket krav när det gäller filmtittande..
Citera
2009-09-22, 20:51
Medlem
trickydicks avatar
Fördelar med QT

Hårdvaru-accelerat.
Redigeringfunktioner
Exportfunktioner
Överlägset bäst på streaming. Speciellt då om man streamar från QTSS
Funkar överlägset med RTSP
http://en.wikipedia.org/wiki/Real_Ti...aming_Protocol
Har stöd för många mediatyper, inte bara fil, man kan bygga rätt fräna apps direkt i QT

mm

VLC är kanske bäst på att titta på en nedladdad fulkodad film
Citera
2009-09-22, 22:56
Bannlyst
Eftersom jag inte har snow Leopard utan "vanliga" så kan jag inte installera QT X. Eller? Kör därför med 7.6.4.

Men QT kan väl inte spela upp en DVD i en .iso trots alla tillägg? I VLC drar man bara iso-filen till spelaren så startas filmen.

Plex är fint om man sparar på filmer och vill ha ett mediacenter, vilket jag inte gör och har därför inte behov av det.
Citera
2009-09-23, 08:49
Medlem
Av ren vana sen windowstiden kör jag VLC. Har inte riktigt reflekterat över varför. Det sitter nog i ryggmärgen, djupt inpräntat.
Hanterar Quicktime ej kompletta filer? Jag har en ovana att sätta igång extrahering av en release (XViD) och börja titta på den innan den är klar. Det funkar bra med VLC, men tanken att det skulle gå i QT har inte slagit mig.
Citera
2009-09-23, 09:35
Medlem
kongolasse12s avatar
Uppdatera till Snow Leopard om du inte har en gammal, gammal PPC mac (före 2006) så att du kan köra QT X.

Jag kör QT till de filer som funkar i det, funkar det inte så tar jag VLC.
Citera
2009-09-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen

Japp, verkigen. Apples egna mediaspelare Quicktime är verkligen skit.
Och vi ska inte ens prata om Plex, den är ännu större och ännu klumpigare.

Ett bättre alternativ för både Quicktime, Plex och VLC är MPlayer Extended.
http://mplayerosx.sttz.ch/
Citera
2009-09-23, 13:47
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

Du har fortfarande inte förstått helheten med Plex ännu ser jag. Plex är ingen renodlad mediaspelare som QT och VLC. Det är ett interface som används för HTPC liknande det som redan finns inbyggt i OS X som kallas Front Row.

Syftet med Plex är att installera det på sin HTPC och använda det för att spela upp film och kolla på trailers på sin TV.

Att jämföra Plex med VLC är som att jämföra en äpplen och päron.

Ursäkta för off topic.
Citera
2009-09-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

Mplayer extended har jag testat men störde mig på att man inte kunde navigera i DVD menyerna. Vanliga mplayer uppdateras inte längre för mac. Plex är fint men som sagt ett mediacenter, ingen filmspelare.
Citera
2009-09-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Du har fortfarande inte förstått helheten med Plex ännu ser jag. Plex är ingen renodlad mediaspelare som QT och VLC. Det är ett interface som används för HTPC liknande det som redan finns inbyggt i OS X som kallas Front Row.

Syftet med Plex är att installera det på sin HTPC och använda det för att spela upp film och kolla på trailers på sin TV.

Att jämföra Plex med VLC är som att jämföra en äpplen och päron.

Ursäkta för off topic.

Men ändå tar ni upp Plex som om det vore gudagåva i alla trådar där det handlar om filmspelning. Varför tar ni macibaner upp Plex när det diskuteras om något helt annat?

Men iallafall, tillbaks till tråden.
Jag vet inte hur MPlayer Extended fungerar med DVD, kanske finns mer information i deras forum, men hittills har jag aldrig haft problem med det, jag menar Plex sänker volymen på filmerna man ser och är stor och klumpig skit.

Quicktime startar inte ens filmen, man måste trycka på play själv, de räcker med andra ord inte att starta filen i Quicktime, tragiskt, men Apple än en gång.

Ska kolla om jag hittar mer alterantiv för QT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in