2009-09-22, 15:49
Medlem
Valrosss avatar
Hej. Jag undrar ifall det finns någon som vet ifall det finns hårfärger för folk som är allergiska mot vanlig hårfärg? Har fått variga sår över hela skalpen när jag färgade med vanlig hårfärg. Fick dra till akuten och få cortison. Jag vill dock inte behålla min vanliga hårfärg och jag har hört att det skall finnas hårfärg som funkar för allergiker.
Tacksam för svar.
Citera
2009-09-22, 16:30
Medlem
Pratbubblans avatar
Det finns ju ekologisk hårfärg. Kanske sådan skulle fungera?

http://www.simplypure.se/
Citera
2009-12-31, 07:35
Medlem
Prova växtfärger och Nivå 1 toning

Nivå 1 toning bygger på väldigt milda kemikalier, vilka kan tollereras bättre av folk som inte tål de starkare typer av kemikalier som används i intensivtoningar (nivå 2) och permanent hårfärg (nivå 3). Gör en allergitest på armvecket först. Nackdelen med Nivå 1 toningar är att de försvinner efter 6-8 tvättar.

Är du ute efter en mer permanent färgförändring kan du prova att färga håret med växtfärger som med henna, indigo och cassia. Dessa typer av färger tåls av de flesta och hudirritationer, om de alls skulle uppkomma, är ofta mycket mildare. Men läs innehållsdeklarationen noga när du köper din färg i någon ekologisk shop/hälsokostbutik att de innehåller endast dessa växter. Många tillverkare av "ekologiska" hårfärger blandar växtfärger med kemikalier för att få mer färgvariation. Naturliga färger han endast ge ljust hår mer gyllene ton, samt färga ljust och mörkt hår till olika nyanser av rött, rödbrunt och svart. Alla bruna nyanser kommer att ha en del röda skiftningar (det går alltså inte att färga håret kallt askbrunt, det enda kalla färgen som går att åstadkomma är svart). Växtfärgerna kan inte färga mörkt hår ljusare.

Läs mer om växtfärger här: http://www.hennapage.com/
Citera
2011-10-26, 11:50
Bannlyst
Jag använder ekologisk hårfärg sedan något år tillbaka skulle aldrig utsätta mig för de farliga kemikalierna som finns i vanlig hårfärg (som till och med har vart förbjuden men som var tvungen att godkännas när vi gick med i EU). Men jag går för det mesta hos en ekologisk frisör som fixar mitt hår men här på denna sidan har dem även hårfärg som är ekologisk och certifierat med BDIH så det verkar ju väldigt bra och lätt? http://www.molliscare.se/produkter.a...D=185&LevID=57

Lycka till
Citera
2011-10-26, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cocok
Jag använder ekologisk hårfärg sedan något år tillbaka skulle aldrig utsätta mig för de farliga kemikalierna som finns i vanlig hårfärg (som till och med har vart förbjuden men som var tvungen att godkännas när vi gick med i EU). Men jag går för det mesta hos en ekologisk frisör som fixar mitt hår men här på denna sidan har dem även hårfärg som är ekologisk och certifierat med BDIH så det verkar ju väldigt bra och lätt? http://www.molliscare.se/produkter.a...D=185&LevID=57

Lycka till
Blir det bra då? Hållbart resultat? Mörkarefärgning eller ljusarefärgning? Jag testade en ekologisk hårfärg en gång p.g.a graviditet, men den tog nästan inte alls.
Citera
2011-10-26, 15:32
Bannlyst
Jag slingar för det mesta mitt hår hos frisören och då är det både ljusa och mörka slingor. Men jag har färgat håret med mörkare färger själv (en sån hårfärgningscreme) som var lite röd i tonen och det höll. Blev supernöjd och den stank inte och sved inte som vanlig hårfärg gör vilket är ett stort plus tycker jag.
Citera
2011-10-26, 22:08
Medlem
M-82s avatar
Henna-färg alternativt toning med naturliga ingredienser:

½-1 dl olivolja
1-2 äggulor
(detta beror på hur tjockt hår du har - har du tjockt hår ta det större alternativet)

När du gjort blandningen med ägg och olivolja så kan du tillsätta:
- För att få en röd toning:
Tillsätt saffran, ca 2-4 påsar beroende på din hårlängd och tjocklek.
Själv använder jag 2 påsar, har halvlångt hår och inte jättetjockt.

- För mörkbrunt:
Tillsätt kaffe, 2-4 matskedar, även detta beroende på tjocklek och färg.

Om du är blond och vill ha ljusare hår:
Skölj håret endast i en pressad citron som sista sköljningen, skölj inte bort detta.
Gå sedan ut och exponera dig för solljus så mycket du kan.

Toningarna med saffran och kaffe håller i några veckor.
När du kletat in detta i håret ska blandningen sitta i ca 1-2 timmar.
För bättre effekt, lägg plastfolie på håret eller en handduk.

Ägg+olivolja funkar som hårinpackning också om du bara vill ha det!
Lycka till!
Citera
2013-03-19, 11:23
Medlem
onicos avatar
Har en bekant som går på en salong i Göteborg (krokslätt torg ,spårvagns hållplatsen) som färgar & bleker håret ekologiskt ska tydligen vara riktigt duktig. Tja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in