Testkör win 7 ultimate 64 bit på en ny dator.
Nätverket fungerade klockrent först, men efter att windows update tilläts lägga in de uppdaterade drivrutinerna för nätverkskortet (inbyggt i moderkortet: Gigabyte GA-MA790X-UD3P) uppstod problem med att det begränsar mig från att ansluta mot internet.
Givetvis finns en möjlighet att dra tillbaka de gamla drivrutinerna, men något som får mig fundersam här är varför jag inte på något sätt verkar kunna ändra vilken typ av nätverk jag är ansluten mot.
Nätverket blir ett oidentifierat publikt nätverk, och alla guider jag ser på nätet säger att man i nätverks och delningscentret ska kunna ända typen genom att klicka på texten som anger nätverksplatsen som publikt, och ändra till hemnät. Detta är är dock inte möjligt för den är inte klickbar för mig.
Är sugen på alla tips ni har om vad felet kan vara, och jag ska tillägga att jag tillhör dem som hållt fast vid win xp tills nu, så mycket här är nytt för mig.
Erkänner, jag gav upp... Felet var helt klart drivrutinsrelaterat precis som jag misstänkte. Avinstallerade nätverkskortet via enhetshanteraren och kryssade i att ta bort drivrutinen. När windows startades om installerades den ursprungliga direkt precis som vanligt.
Dock är jag fortfarande nyfiken på vad som låste så att jag inte fick ändra från publikt till Hemnätverk... Den biten borde väl knappast styras av drivrutinerna?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!