• 1
  • 2
2009-09-22, 03:32
Medlem
Bockstensmannens avatar
En lite svårknäckt nöt som jag hörde på Anders & Måns radioprogram "Så funkar det". De fick aldrig något ordentligt svar på problemet heller...

Tänk dig att du har en "spionspegel" dvs en spegel som du från ena hållet kan se igenom, och från andra hållet är som en vanlig spegel, alltså en sådan de brukar ha i förhörsrummen i amerikanska filmer.
Nu, för att eliminera risken att något annat kommer in i spegelbilden (ramar och liknande) så säger vi att denna spionspegel är näst intill oändligt stor, kanske ett antal mil hög och ett antal mil bred.

Vi ställer nu upp den här spegeln mitt emot en lika stor vanlig spegel, så att båda står med spegelytorna mot varandra. Nu ställer vi oss bakom "spionspegeln" och tittar ut, vad ser vi?

Bara så ni vet så har jag inget svar på problemet eller så, brukar tänka på det ibland och få lite huvudvärk, ända sättet vore väl om man kunde testa det nån gång, kanske Mythbusters ställer upp

EDIT: Speglarna är alltså så stora att man inte ser dess kanter, och man tittar alltså ut någonstans i mitten på spionspegalns baksida
Senast redigerad av Bockstensmannen 2009-09-22 kl. 03:42.
Citera
2009-09-22, 03:36
Medlem
wonderlands avatar
Spegelglas? uj...är nog för trött för att fatta denna fråga..
Citera
2009-09-22, 03:37
Medlem
Surepals avatar
En spegel med en spegel i med en spegel i med en spegel i med en spegel i... osv. Eller?
Citera
2009-09-22, 03:39
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal
En spegel med en spegel i med en spegel i med en spegel i med en spegel i... osv. Eller?
Ja, jag vet ju inte haha, men tänk att speglarna är så pass stora att du inte ser ramarna eller "kanterna", då borde det inte bilda nån sån där tunnel som det annars gör.. eller?
Citera
2009-09-22, 03:46
Medlem
Surepals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Ja, jag vet ju inte haha, men tänk att speglarna är så pass stora att du inte ser ramarna eller "kanterna", då borde det inte bilda nån sån där tunnel som det annars gör.. eller?

Nä nu fick jag också migrän.
Citera
2009-09-22, 04:04
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal
En sak jag skulle vilja testa är att stå i en kub som är typ 20 meter på alla håll där alla sidor är spegelglas. Måste fram framkalla huvudvärk att stå där med en lampa.
Senast redigerad av HC47 2009-09-22 kl. 04:42.
Citera
2009-09-22, 04:06
Medlem
Jadu, nu har du nog fått många huvuden att banka. Bland annat mitt...

Det känns ju som att man borde få en "oändlig tunnel" ändå, för någonstans tar ju speglarna slut så att säga. Jag kan inte se något annat rimligt svar
Citera
2009-09-22, 07:23
Medlem
Offsures avatar
Man skulle se mörker. Ljus kan komma ut, men ljus kan inte komma in.
Citera
2009-09-22, 07:56
Medlem
LIDMANs avatar
Jag var på ett förhör med läkare så hade dom en sådan + videokamera, man såg igenom den om man ställde sig nära..
Citera
2009-09-22, 08:26
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Man skulle se mörker. Ljus kan komma ut, men ljus kan inte komma in.
Kan du utveckla det?
Citera
2009-09-22, 11:17
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Kan du utveckla det?
Det finns ingenting annat än speglarna i spegelrummet enligt vad TS har sagt. Alltså ingen ljuskälla, så rummet är helt mörkt.
Citera
2009-09-22, 11:20
Medlem
Idetorkas avatar
Det här var lite för mycket för mitt huvud.. Får nog gå och läsa bajs-trådarna på fb istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in