En lite svårknäckt nöt som jag hörde på Anders & Måns radioprogram "Så funkar det". De fick aldrig något ordentligt svar på problemet heller...
Tänk dig att du har en "spionspegel" dvs en spegel som du från ena hållet kan se
igenom, och från andra hållet är som en vanlig spegel, alltså en sådan de brukar ha i förhörsrummen i amerikanska filmer.
Nu, för att eliminera risken att något annat kommer in i spegelbilden (ramar och liknande) så säger vi att denna spionspegel är näst intill oändligt stor, kanske ett antal mil hög och ett antal mil bred.
Vi ställer nu upp den här spegeln mitt emot en lika stor vanlig spegel, så att båda står med spegelytorna mot varandra. Nu ställer vi oss bakom "spionspegeln" och tittar ut, vad ser vi?
Bara så ni vet så har jag inget svar på problemet eller så, brukar tänka på det ibland och få lite huvudvärk, ända sättet vore väl om man kunde testa det nån gång, kanske Mythbusters ställer upp
EDIT: Speglarna är alltså så stora att man inte ser dess kanter, och man tittar alltså ut någonstans i mitten på spionspegalns baksida