2009-09-22, 00:17
Medlem
Mithrilbrynjas avatar
Stockholms biblioteksväsen är i akut ekonomisk kris, via den interna intranetet har det nu meddelats att att budgeten är kraftigt övertrasserad för detta året. Det är allmänt inköpsstopp för hela ssb. Ekonomin är riktigt körd i botten. Det har bildats en grupp på ca 5 pers som köper in centralt för alla bibliotek. Inga andra får köpa. Tre grupper är undantagna från köpstoppet. De första två känns helt motiverat, barn samt handikappade som behöver talböcker. Den tredje gruppen är
invandrare. Det står UTTRYCKLIGEN att inga böcker får köpas in på svenska vad gäller vuxen skönlitt. eller fack. Däremot har man trollat fram pengar för att köpa en hel del böcker på bland annat arabiska eftersom invandrare anses vara en högprioriterad och viktigare låntagargrupp än infödda svenskar (SIC!!) Undrar vad vanliga stockholmare (skattebetalare) skulle tycka om det är om det blev allmänt känt...
Citera
2009-09-22, 00:20
Medlem
Cotillions avatar
Jaha vad skall man säga. Riktigt sjukt tycker jag. Gäller det bara Stockholm? (I så fall skiter väl jag i vilket) En annan fråga är hur du vet det? Jobbar du själv på biblotek? Eller har du läst det någonstans? i så fall var?
Citera
2009-09-22, 01:49
Medlem
Mithrilbrynjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Jaha vad skall man säga. Riktigt sjukt tycker jag. Gäller det bara Stockholm? (I så fall skiter väl jag i vilket) En annan fråga är hur du vet det? Jobbar du själv på bibliotek? Eller har du läst det någonstans? i så fall var?

Ja, det kan man lugnt påstå, har fått inside information från bibliotikarie som jobbar inom ssb som är både uppgiven och upprörd över detta.
Det gäller bara Stockholm vad jag vet, men ekonomin är nog inte lysande på andra ställen runt om i landet heller skulle jag tro..och en kvalificerad gissning är nog att PK-policyn gäller i hela riket..
Citera
2009-09-24, 14:26
Medlem
Lite oklart här tycker jag: Är det verkligen så att ingen som helst vuxenlitteratur på svenska ska få köpas in, eller kommer den här 5-mannagruppen (men ingen annan) att få köpa in även sådan?

Det låter förvisso sjukt i vilket fall. Dels att överhuvudtaget göra så grovhuggna prioriteringar, men framförallt för att man gynnar en minoritet på majoritetens bekostnad utan att det finns några tydliga vinster för minoriteten. Jag menar, vad många invandrare framförallt behöver är ju bättre svenska, och det får de knappast genom att läsa litteratur på hemspråket!
Citera
2009-09-24, 16:25
Medlem
saftad_burks avatar
Kan föreställa mig hur personerna som bestämt det är när de har gäster hemma.

Måns, 57, sitter vid matbordet:
- Ojsan, Göran! Jag ser att du sneglar på min fru. Det gör inget. Tvärtom, ni borde faktiskt ha sex. Kom igen! Se inte så blyg ut! Det som är mitt är ditt, och det som är ditt är ditt!
Camilla, 43, går motvilligt med Göran ut ur rummet. Snart hörs dunkande från rummet intill.
Måns, 57, sitter och ser nöjd ut.
- Är gästen nöjd då är jag nöjd!

-

Enligt mig är det riktigt svinigt. Det är inte konstigt att SD växer.
Citera
2009-09-24, 18:44
Medlem
Varför kan inte invandrarna läsa på svenska? Svenska böcker gynnar ju 100 gånger så många, finns ju massa invandrare som inte ens kan arabiska.

Känns ju bättre att köpa engelska böcker då tom.
Citera
2009-09-24, 18:58
Medlem
Bohlingers avatar
Jag undrar hur de som gör dessa inköp tänker. Tänker man "Det är synd om invandrarna som flyr från förtryck så då ger vi dem böcker"? I sådant fall är man ju både lurad och rent korkad då det hela blir en björntjänst - förutsatt att man inte planerar för att fasa ut det svenska språket till förmån för till exempel arabiska! Det är förbluffande hur lurade människor är även på lite högre nivåer och att människor i beslutsfattande positioner (som inte är politiker) kan ha blivit så hänsynslöst indoktrinerade. Jag vet inte ens om jag ska vara arg på deras föräldrar och deras barndoms skola som inte lärde dem självständigt tänkande eller på etablerad vänstermedia som skoningslöst skövlar propaganda över sina läsare, maskerat som objektiv nyhetsrapportering.
Citera
2009-09-25, 03:10
Medlem
Det är den socialdemokratiska infektionen som sprider sig likt trevande tentakler över allt som den kan besmitta med sin vederstygglighet.

Nej, men seriöst. Något har ju uppenbarligen gått snett i hjärnmaskineriet hos dessa människor. Kanske en trasig vevstake. Kanske ett rostigt kugghjul. Ja något måste det ju vara. Man blir alltmer förundrad.

@saftad_burk

Du illustrerade hela denna mentalitet på ett underbart sublimt och träffsäkert sätt. Betrakta därför hellre mitt inlägg som ett +1.
Citera
2009-09-27, 21:42
Medlem
trafiknolls avatar
För vi har ju väldigt dåligt med svenska böcker på biblioteken?
Citera
2009-09-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trafiknoll

Nä, det har vi ju såklart inte. Men vi har väldigt dåligt med böcker på gammalugaritiska, så sådana måste vi köpa in (även om högst två personer i landet behärskar språket)! Eller?
Citera
2009-09-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trafiknoll
Ja, och alla böcker på som skrivs på svenska är förstås redan skrivna och inköpta, eller hur? Hade du läst mer än två så förstår du att det är olika innehåll, även om ryggarna ofta ser likadana ut på bibliotek.

EDIT: Ryggarna är den smala sidan av bokens omslag.

Det skulle vara kul att få se kopia av dokumentet där det står att bara barn-, handikapps- och invandrarböcker får köpas. Jag tror inte riktigt på det, även om jag inte skulle bli förvånad.
Citera
2009-09-29, 02:37
Medlem
Abstruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Ja, och alla böcker på som skrivs på svenska är förstås redan skrivna och inköpta, eller hur? Hade du läst mer än två så förstår du att det är olika innehåll, även om ryggarna ofta ser likadana ut på bibliotek.

EDIT: Ryggarna är den smala sidan av bokens omslag.

Det skulle vara kul att få se kopia av dokumentet där det står att bara barn-, handikapps- och invandrarböcker får köpas. Jag tror inte riktigt på det, även om jag inte skulle bli förvånad.

Hadde vi haft grävande journalistik i Sverige hade vi kanske kunnat få ett svar på frågan om detta är sant istället.

EDIT: Eller nej nu var jag orättvis, idag fick vi ju faktiskt reda på att Anna Anka ljugit, hon har ju aldrig varit med i fröken Sverige som hon påstått..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in