2009-09-29, 12:14
Medlem
Disco Moskvas avatar
Biblioteksväsendet har väl delvis som uppgift att öka läsandet hos befolkningen, detta eftersom man allmänt anser att läsning är något som främjar individens utveckling. Jag vet inte, men gissningsvis är det totala läsandet hos vissa invandrargrupper lägre än för infödda svenskar. Det försöker man korrigera på detta sätt, inte så konstigt. Att böckerna är på andra språk än svenska tycker jag inte att man behöver höja ögonbrynen för. Böcker på engelska är ingen ovanlighet, inte heller tyska och franska. Det är inte svenska språket som biblioteken ska värna, utan just läsandets omfattning hos befolkningen. Oavsett vilket språk man läser på så ökar t.ex allmänbildningen vilket är en positiv effekt.

Böcker på främmande språk är en anpassning för att nå grupper som behöver läsa mer, precis som barnböcker är en anpassning för att öka läsandet hos barn. För min egen del började läskarriären med svenska böcker, sedermera har jag börjat läsa även på andra språk. Så kommer nog även ske med många av dem som lånar arabiska böcker. Och det kommer i sin tur hjälpa till att öka den totala utbildningsnivån hos gruppen. Vilket ni ju också vill ha, för högre utbildning innebär snabbare och djupare integration.
Citera
2009-10-01, 13:24
Medlem
monkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Böcker på främmande språk är en anpassning för att nå grupper som behöver läsa mer, precis som barnböcker är en anpassning för att öka läsandet hos barn. För min egen del började läskarriären med svenska böcker, sedermera har jag börjat läsa även på andra språk. Så kommer nog även ske med många av dem som lånar arabiska böcker. Och det kommer i sin tur hjälpa till att öka den totala utbildningsnivån hos gruppen. Vilket ni ju också vill ha, för högre utbildning innebär snabbare och djupare integration.

Precis
Även många svenskar som försöker lära sig Arabiska kommer att ha nytta av detta
Citera
2009-10-01, 13:49
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Biblioteksväsendet har väl delvis som uppgift att öka läsandet hos befolkningen, detta eftersom man allmänt anser att läsning är något som främjar individens utveckling. Jag vet inte, men gissningsvis är det totala läsandet hos vissa invandrargrupper lägre än för infödda svenskar. Det försöker man korrigera på detta sätt, inte så konstigt. Att böckerna är på andra språk än svenska tycker jag inte att man behöver höja ögonbrynen för. Böcker på engelska är ingen ovanlighet, inte heller tyska och franska. Det är inte svenska språket som biblioteken ska värna, utan just läsandets omfattning hos befolkningen. Oavsett vilket språk man läser på så ökar t.ex allmänbildningen vilket är en positiv effekt.

Precis vad jag satt o tänkte på, tack!
Citera
2009-10-01, 14:08
Medlem
Abstruss avatar
Citat:

Fuck that shit kamrat!

Svenska skattepengar ska gå till böcker på svenska!
Citera
2009-10-01, 14:15
Medlem
saksammas avatar
Ni låter som alla hillbillies i South Park-avsnittet: "They took our books!"
Citera
2009-10-01, 15:06
Medlem
Citat:

Så långt kan jag, med endast mindre reservationer, instämma. Men sedan bör man sätta in saken i ett större sammanhang där samhället i flera olika situationer prioriterar invandrare framför etniska svenskar. T.ex. läste jag häromåret om hur man någonstans i landet hade beslutat sig för att inte bevilja starta eget-bidrag till andra än kvinnor och invandrare. Etniskt svenska män fick alltså inga pengar från samhället hur lysande deras idéer än var!

Och sedan finns det de som undrar varför inte alla tycker att vår massinvandring är det underbarste som hänt i hela världshistorien...
Citera
2009-10-01, 18:07
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
T.ex. läste jag häromåret om hur man någonstans i landet hade beslutat sig för att inte bevilja starta eget-bidrag till andra än kvinnor och invandrare. Etniskt svenska män fick alltså inga pengar från samhället hur lysande deras idéer än var!
Jag hatar sveriges vidriga politiker. De dumma hororna pratar om att kvinnor och invandrare är förtryckta i samhället, men fan vad fel de har.
En kompis till mig träffade en polack under sin krakow-resa i somras. Polacken trodde tydligen att mannen räknas som underlägsen kvinnan i sverige. Och man förstår ju varför.

Är svenskar blinda för det här medan resten av världen skrattar åt oss?
Citera
2009-10-01, 21:43
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Fuck that shit kamrat!

Tyvärr kamrat, din strid är redan förlorad. För länge sedan. Faktum är att när det första svenska biblioteket skapades för typ tusen år sen så fanns det inte en enda svenskspråkig bokjävel där. Och se på fan, vi lyckades trots detta uppfinna skiftnyckeln, dynamiten och kullagret. Arabiska böcker på bibliotekshyllan kanske inte är ett så stort hot ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Så långt kan jag, med endast mindre reservationer, instämma. Men sedan bör man sätta in saken i ett större sammanhang där samhället i flera olika situationer prioriterar invandrare framför etniska svenskar. T.ex. läste jag häromåret om hur man någonstans i landet hade beslutat sig för att inte bevilja starta eget-bidrag till andra än kvinnor och invandrare. Etniskt svenska män fick alltså inga pengar från samhället hur lysande deras idéer än var!
Det här är egentligen en helt annan diskussion, som inte hör hemma i forumdelen, men jag känner att du behöver ett svar. Om man hela tiden ser allt som ett angrepp på sin person kan man hitta fientliga handling överallt. Bara för att någon annan får Starta eget-bidrag betyder det inte att du har förvägrats något. Starta eget-bidrag är inte något som bara finns för kul skull eller som alla automatiskt är berättigade till, det är ett instrument som staten använder för att elda på i bristbranscher eller hos grupper som har det svårt på arbetsmarknaden. Tidigare har ungdomar i glesbygden varit målgrupp för Starta eget-bidrag, var du upprörd då också? Eller åren då man satsade på turismnäringen? Om du inte var det ska du inte vara det nu heller.

I en idealvärld ska ingen få Starta eget-bidrag. Varken du, Maja Karlsson eller Ali Muhammed. Förstår du? De tar inget bidrag som du egentligen skulle få.

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
En kompis till mig träffade en polack under sin krakow-resa i somras. Polacken trodde tydligen att mannen räknas som underlägsen kvinnan i sverige.
Och detta tar du som ett bevis på att resten av världen tror så om oss. Jag önskar dig all lycka i framtiden. Du kan behöva det.
Senast redigerad av Disco Moskva 2009-10-01 kl. 21:48.
Citera
2009-10-01, 22:46
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Och detta tar du som ett bevis på att resten av världen tror så om oss. Jag önskar dig all lycka i framtiden. Du kan behöva det.
Din läsförståelse är jävligt dålig. Jag önskar dig all lycka i framtiden. Du kan behöva det.
Citera
2009-10-05, 02:51
Medlem
Citat:
Starta eget-bidrag är inte något som bara finns för kul skull eller som alla automatiskt är berättigade till, det är ett instrument som staten använder för att elda på i bristbranscher eller hos grupper som har det svårt på arbetsmarknaden. Tidigare har ungdomar i glesbygden varit målgrupp för Starta eget-bidrag, var du upprörd då också? Eller åren då man satsade på turismnäringen? Om du inte var det ska du inte vara det nu heller.

Lite svårt med läsningen va?

Jag talar om ett större mönster, där invandrare av samhället ges fördelar framför etniska svenskar på ett sätt som inte skulle accepteras på många andra håll i världen.

Visst, invandrarna har mycket emot sig, det förnekas inte. Men å andra sidan har vi etniska svenskar redan betalat ett högt pris för massinvandringen; både ekonomiskt och socialt i form av t.ex. ökande brottslighet. Är det då rimligt och rätt att vi ska missgynnas i fall som detta?
Citera
2009-10-05, 07:39
Medlem
Niths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Kan föreställa mig hur personerna som bestämt det är när de har gäster hemma.

Måns, 57, sitter vid matbordet:
- Ojsan, Göran! Jag ser att du sneglar på min fru. Det gör inget. Tvärtom, ni borde faktiskt ha sex. Kom igen! Se inte så blyg ut! Det som är mitt är ditt, och det som är ditt är ditt!
Camilla, 43, går motvilligt med Göran ut ur rummet. Snart hörs dunkande från rummet intill.
Måns, 57, sitter och ser nöjd ut.
- Är gästen nöjd då är jag nöjd!
HAHAHHAHA HERREGUDkanske ett var årets roliga posts jag dör

ps
skriv lite i humorforumet
Citera
2009-10-05, 11:36
Medlem
Mithrilbrynjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Fuck that shit kamrat!

Glöm det, det finns en arbetsgrupp tillsatt centralt som nu köper in invandrarlitteratur för fulla muggar trots att det, som sagt, är total kris i biblioteksekonomin och uttryckligen stopp för inköp av litteratur på svenska.

Men när det gäller invandrare så tycks det alltid finnas pengar trots alla besparingar för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in