Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Styrkan att uträtta någonting beror mer på ens personliga mål än kompetens att styra ett stat "rätt" för den kompetensen kan man välja att inte utnyttja.
Naturligtvis.
Jag missade helt att understryka att det är en kombination av båda delarna som är att föredra.
Tar man antingen det ena eller det andra så blir det ändå i varierad utsträckning pankaka i slutänden.
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Berätta
Nja, alltså mitt inlägg gick nog lite in på ett sidospår, och rör ämnet korporativism.
Vad jag ville komma till är att korporativism och fascism kan existera frånskilt varandra, och att det ena inte nödvändigtvis innebär det andra (som många ofta antar, även om jag inte utgår ifrån att du gör det, baserat på dina inlägg här).
Jag anammar någon form av korporativism, för dess pragmatiska värde i att 'fackfolk' äger störst inflytande i de frågor för den sfär de är kompetenta att agera inom.
Även om jag inte ser idén om lika makt till alla som totalt ursinnig, så är det ändå inte den jag betraktar som mest effektiv för samhället.
För mig betyder ett välfungerande samhälle mer, än min rätt att vara delaktig i beslut om frågor som jag ändå inte förstår mig på.
Sen är det ju svårt att sätta demokratin i perspektiv, då vår representativa demokrati egentligen inte är särskilt representativ för de som röstar.
Jag anser att vi som enskilda medborgare egentligen har mer makt än att bestämma oss för vilka som ska agera oberoende av opinion under nästkommande fyra år.
Av dessa och ett flertal andra anledningar så deltar jag därför inte i allmänna val, vilket ju inte är en markering mot folkstyre, utan snarare ett sätt att undvika den gest som för mig vore min yttersta möjlighet att visa mitt stöd för det idag tillämpade systemet.
Men nu är vi nog lite utanför ämnet.
Intressant ämne dock, och jag diskuterar gärna och länge om det, men naturligtvis har jag inte alla svar.
Men vi får nog ta denna diskussionen i annan tråd, alternativt försöka återknyta till ämnet.
Slutligen så vill jag tillägga att jag håller med dig i det övriga du skrev.