Ja det går jättebra att torka färsk pasta.
När jag gör egen brukar jag låta den ligga framme på köksbänken bara, sen förvarar jag den i en lufttät burk.
Även fast man torkar pastan så är den fortfarande mer spänstig en sån man köper färdigtorkad.
När jag gör egen brukar jag låta den ligga framme på köksbänken bara, sen förvarar jag den i en lufttät burk.
Även fast man torkar pastan så är den fortfarande mer spänstig en sån man köper färdigtorkad.
Tack för svaret. Ville bara veta om det gick, eftersom jag inte använde all pasta vid senaste koket. Hur länge ska den ligga innan man lägger den i burken?
Finns det någon anledning till varför man inte kan köpa fryst "färsk pasta", eller frysa in sin egen färska pasta?
Brukar fixa egen pasta. Resterna går alldeles utmärkt att torka. Det tar inte många timmar i rumsvärme. Över natten bör räcka även för de grövre pastasorterna.
Brukar fixa egen pasta. Resterna går alldeles utmärkt att torka. Det tar inte många timmar i rumsvärme. Över natten bör räcka även för de grövre pastasorterna.
~Paul~
Ok, tack för det. Får testa nästa gång det blir något över.
Lär köra en bump. Någon som vet om det finns någon praktisk anledning till varför man inte kan köpa fryst "färsk" pasta? Eller om man kan frysa sin egen färska pasta utan att det blir konstig smak eller dylikt på den?
jag gjorde egen pasta hemma, bestod av ägg och mjöl typ, smakade skitgott. Tänkte torka de som blev kvar. Men smakade inte alls gott. Vad gjorde jag för fel, va det ägget, har hört att ska man torka är det bättre med bara vatten och mjöl.
Lär köra en bump. Någon som vet om det finns någon praktisk anledning till varför man inte kan köpa fryst "färsk" pasta? Eller om man kan frysa sin egen färska pasta utan att det blir konstig smak eller dylikt på den?
Jag har ibland fryst färsk pasta och det har funkat. Man bör se till att suga ut all luft för att pastan inte skall bli för torr.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!