2009-09-21, 17:07
Medlem
xaragorns avatar
Hej!

Edit: Jag kommer fylla på med anledningar här till varför MAC gjorde mig flintskallig som 25 åring.

Jag har använt PC i 19 år, men bestämde mig för att testa på det mytomspunna Macintosh (Macbook Pro) som alla talar om.

Jag köpte min första MAC för ett par dagar sen för summan av 26 000 kronor. Det är väl ganska vanligt för en dator av det här märket. Vill man vara annorlunda får man betala extra!

Datorn rullar på fint de första dagarna, men sedan tar smekmånaden slut och man börjar landa smått. Inte nog med att 90% av alla program jag använder inte fungerar på MAC - men de olika alternativen/substituten är inte bara bedrövligt sämre utan instabilare.

Jag laddar ner en fil som är packad enligt scenregler, 39 olika zip filer med ett och samma mål. Men inte fan packar den upp alla i samma mapp (som man utan problem kan lösa i Windows med WinRAR) utan jag sitter och extraherar varje fil var för sig och ... huvudvärk!! Det finns säkert smidigare sätt men hur? Ska man googla varje gång man vill göra något som var naturligt i Windows?

Jag stänger ner firefox (med det röda krysset) men processen är fortfarande igång. Alla program körs fortfarande även om man stänger dom via krysset!! Varför?... Jag kör Adium som MSN substitut. När jag trycker på Adium på docken kommer bara en chatruta upp, inte själva huvudfönstret.
Samma sak med Firefox. Trycker jag på ikonen i docken kommer bara t.ex "filhämtaren" upp. Det finns säkert ett finare och snyggare sätt att ta upp det än högra musknappen + kontaktlista eller "File - New Window". Men orka googla för alla jävla småsaker.

Jag markerar en fil och trycker på enter. Istället för att köra igång programmet så vill den byta namn... BYTA NAMN MED ENTER?

Vad hände med alla F- knappar? Jag vill kunna trycka på F5 för att uppdatera en hemsida utan att behöva trycka på en jävla fn knapp. Jag blir så jävla förbannad när jag på ett spel råkar trycka på "Mute" eller gör skärmen mörkare när jag vill byta kameravinkel.

Och som pricket över i:et är alla mac användare jag stött på dryga jävlar, vilket snart kan komma att visa sig i denna tråd.

Är det någon som har lust att bevisa att jag har fel?
Senast redigerad av xaragorn 2009-09-21 kl. 17:14.
2009-09-21, 17:10
Medlem
mthrfckr.s avatar
Att köra mac är snarare motsatsen till "annorlunda".
2009-09-21, 17:11
Medlem
Frates avatar
Jag sitter och har mig ett gott skratt till denna tråd men jag vill helst höra mer anledningar av dig.

Annars är det bara att fråga Pulse82. Han ääääälskar Macs.
2009-09-21, 17:12
Medlem
xaragorns avatar
Var fan e avskiljaren till högra musknappen?? Det finns bara en knapp.. jag vill dra filer med högra musknappen!! Ska jag sitta och leta var fan högra musknapps jäveln börjar? Vem fan har tid?
2009-09-21, 17:13
Medlem
benjas avatar
Det ända som lyser igenom i din text är din illvilja att ens försöka lära dig något nytt.. Det är klart att allt inte är som på en PC, då hade det ju såklart hetat PC!

Det finns ju kommandon som gör allt som du vill göra och det är bara till att lära sig dom istället..

Du borde nog gå tillbaks till PC då du inte verkar förstå det fina
2009-09-21, 17:16
Medlem
Bryshans avatar
Jag är typ en 8 månader gammal Mac användare, köpte en Macbook Unibody. Stör mig på vissa saker som du också nämner, När man trycker på Firefox i dockan så kommer bara filhämtaren upp. Jag har dock tillslut kommit på att fönster ofta hamnar där nere till höger på dockan. Något jag väldigt ofta glömmer dock.

F1-12 problem förstår jag också. Vet inte ens hur man använder F-knapparna i spel. Ska man trycka på fn?
2009-09-21, 17:17
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Det ända som lyser igenom i din text är din illvilja att ens försöka lära dig något nytt.. Det är klart att allt inte är som på en PC, då hade det ju såklart hetat PC!

Det finns ju kommandon som gör allt som du vill göra och det är bara till att lära sig dom istället..

Du borde nog gå tillbaks till PC då du inte verkar förstå det fina

Inte vilja lära mig något nytt? Jag är öppen för förslag. Det var därför jag köpte mig en Mac. Men när alla hemsidor har olika jävla textstorlekar ligger väl ändå problemet i datorjäveln. Om jag surfar in på Wikipedia har jag en textstorlek på ungefär 2 bokstäver per sida, medan flashback är pyttelitet. Det spelar ingen roll hur mycket jag ändrar, allt ändras tillbaka.

Har du lust att berätta för mig hur jag packar upp 39 filer till en och samma mapp?
2009-09-21, 17:19
Medlem
melke87s avatar
Mac är och kommer alltid att vara bättre än PC enligt mig!
2009-09-21, 17:20
Medlem
NiV3Rts avatar
Du har alltså köpt en Mac med vetskapen om att det är annorlunda men blir trots det förvånad över att det faktiskt är så?
Jag kan glädja dig med att om det du nämner är de största problemen du har upplevt så kommer det inte ta lång tid innan du kommer in i tänket. En förutsättning är då att viljan finns förstås
2009-09-21, 17:23
Medlem
KidNotoriouss avatar
Det finns så mycket saker jag vill skriva men när jag läser det du skriver tappar jag lusten.

Det är ett annat OS, klart som FAN att det kommer att vara annorlunda!

Bry dig inte om att svara då jag inte kommer att följa tråden.

Du är tragisk.
2009-09-21, 17:24
Medlem
klasklätters avatar
Då vet vi det.

Synd att du var tvungen att köpa en så dyr dator för att inse att mac är skit.
2009-09-21, 17:25
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melke87
Mac är och kommer alltid att vara bättre än PC enligt mig!

Snälla... Från en desperat Mac användare till en erfaren och hjärntvättad; Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Du har alltså köpt en Mac med vetskapen om att det är annorlunda men blir trots det förvånad över att det också är så?
Jag kan glädja dig med att om det du nämner är de största problemen du har upplevt så kommer det inte ta lång tid innan du kommer in i tänket. En förutsättning är då att viljan finns förstås
Det är skillnad på annorlunda och ologiskt. "Enter" knappen t.ex, ett fenomen som säger emot logiken då "Enter" - oavsett OS - innebär "Execute" och alltså inte byta namn på filen.

Jag har viljan, men enbart för att jag spenderat så jävla mycket pengar på skiten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in