2009-09-21, 15:17
Medlem
Hej.

Har nu köpt mig en wokpanna (Hackman Matador), funderar lite på vilken av plattorna på spisen jag ska använda?.

Wokpannan är 15cm i dia i botten, ska jag köra med en platta som är lika stor som botten eller en som är större (har en äldre spis med gjutjärnsplattor).
Citera
2009-09-21, 15:21
Bannlyst
Ta en som är lika stor som botten. Det är mest energieffektivt och vad wokpannan är utformad för. Om du tar en för stor platta kan ju sidorna bli lika varma som botten, vilket inte är meningen med en wokpanna.
Citera
2009-09-21, 18:41
Medlem
Hispers avatar
Jag snyltar lite på den här tråden.....

Om man inte har en speciell gashäll/gasplatta utan kör på vanlig spis, vad är er era erfarenhet av keramikhäll vs vanliga plattor vs induktionshäll?
Citera
2009-09-21, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper

Om man inte har en speciell gashäll/gasplatta utan kör på vanlig spis, vad är er era erfarenhet av keramikhäll vs vanliga plattor vs induktionshäll?
Induktion är snabbast. De sämre maskinerna är dock svåra att hålla en jämn temperatur på. I så fall fördrar jag traditionell elspis.

Gas är bäst ur alla synpunkter, EMÅ.

~Paul~
Citera
2009-09-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molandinho
Ta en som är lika stor som botten. Det är mest energieffektivt och vad wokpannan är utformad för. Om du tar en för stor platta kan ju sidorna bli lika varma som botten, vilket inte är meningen med en wokpanna.

+ 1. Har också haft samma dilemma och prövat båda, bara onödigt att köra på den större varianten.
Citera
2009-09-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molandinho

Okay .
Citera
2009-09-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper

Har en hällspis i sommarstugan, tycker nog att den vanliga med gjutjärnsplattor blir lite varmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in