• 1
  • 2
2009-09-21, 09:52
Medlem
JochenPs avatar
Tjena,

Jag har en hyggligt ny HP dator med vista som op.

Mitt problem är följande. Normalt när jag startar datorn så går fläkten igång en kortis för att sedan gå ner i varv och så startar datorn upp.

Nu har den fastnat i ett läge när jag försöker starta datorn där bara fläkten går igång och låter och fastnar så. Lampan lyser på fronten och det blinkar. Ingenting händer alls när jag kollar på skärmen.

Är oerhört tacksam för svar vad detta kan bero på.
Citera
2009-09-21, 09:57
Medlem
cannaBes avatar
Är datorn plomberad? Isåfall kan du inte göra så mycket mer än att försöka med tryckluft på burk och blåsa rent in i fläkthålen.

Kan du öppna den utan att bryta garanti så är det bara att rengöra på damm, samt ta ut delarna och sätta in dom igen.
Citera
2009-09-21, 09:58
Medlem
Pekabos avatar
hmm.

Låter som det är något hårdvarufel.
Möjligvis installerat/bytt grafikkort nyligen?

Kan även vara fel på moderkortet/nätagrigatet.
Svår fråga faktist.
Citera
2009-09-21, 10:04
Medlem
JochenPs avatar
Garantin har gått ut och jag har rengjort med luft i burken. Jag vet inte om jag vågar mig på att plocka ur delarna. Men vad fn. Får väl prova det.
Citera
2009-09-21, 10:06
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JochenP
Garantin har gått ut och jag har rengjort med luft i burken. Jag vet inte om jag vågar mig på att plocka ur delarna. Men vad fn. Får väl prova det.
Ja det är det första man gör, funkar det inte kan man börja felsöka delarna. RAM, CPU eller nätagg är dom komponenterna som kan orsaka problemet du har.

Har du 2 RAM-minnen kan du prova dom en och en, gärna i olika slots.
Citera
2009-09-21, 10:11
Medlem
JochenPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ja det är det första man gör, funkar det inte kan man börja felsöka delarna. RAM, CPU eller nätagg är dom komponenterna som kan orsaka problemet du har.

Tack för infon!
Citera
2009-09-21, 11:25
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JochenP
Tack för infon!
Np, skriv hur det gick sen då.
Citera
2009-09-21, 11:41
Medlem
Trasiga USB tangentbord och USB mus kan orsak fel och bör ersättas med vanliga medan du testar.

Ta även bort allt onödigt hårdiskar, CD/DVD, ALLA USB grejer, internet kabel etc.

Moderkort
Processorn + Kylaren
1 minne
Grafikkort
Nätaggregat

Kvar blir dessa 5 delar i datorn (skärm + kabel, tangentbord, mus). Om du kan se på fläktarna eller något om den startar normalt tar du även bort grafikkortet. Då blir det bara 4 delar kvar.
Citera
2009-09-21, 12:16
Medlem
Freaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe

Cpu:n är dock inte felkällan i 95% av fallen.
Sedan får du lägga till grafik och moderkort på listan också, om du nu kör med ett graffe som inte är integrerat på moderkortet.

Börja dock att testa ram minnena, enklast.
Citera
2009-09-21, 12:36
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freaddy
Cpu:n är dock inte felkällan i 95% av fallen.
Sedan får du lägga till grafik och moderkort på listan också, om du nu kör med ett graffe som inte är integrerat på moderkortet.

Börja dock att testa ram minnena, enklast.
Ah tog inte med allt på listan, skrev bara dom vanligaste orsakerna.
Citera
2009-09-22, 08:12
Medlem
JochenPs avatar
Uppdatering

Nu provade jag plocka ut de komponenter och sätta i för att starta och prova.

När jag plockade ut grafikkortet så lätt inte datorn som en dammsugare längre utan startade normalt. Dock så är ju grafikkortet dit skärmen är kopplad. Men den lät normal när jag plockade ut det och startade.

Verkar det som om mitt grafikkort är kört tror ni? Borde kanske funka med ett annat?
Citera
2009-09-22, 08:13
Medlem
JochenPs avatar
dubbelpost
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto