• 1
  • 2
2004-09-12, 08:55
Medlem
Carradines avatar
Surfade runt lite på datordelen av forumet och tänkte på en sak som jag sett på andra forum, alltså om någon vill ha hjälp med ett problem som sedan besvaras och löses av någon och lösningen fungerar för användaren som hade problemet så kanske någon moderator kunde lägga till [Löst] eller [Solved] i trådrubriken så att andra kan se att problemet är har en lösning redan i trådlistan, låter det som en bra idé?

Kanske mycket att göra, vad vet jag.
Citera
2004-09-12, 08:59
Medlem
miklons avatar
Det bästa vore ju om man själv kunde visa att problemet är löst, antingen i rubriktexten eller via någon ikon eller liknande. Dels skulle det ju bespara moddarna arbete och dels så kanske man löser sitt problem utan hjälp från forumet och då är det ju svårt att veta för moderatorerna att problemet är löst.

Iofs kan man ju skriva ett inlägg om att problemet är löst, men det flyttar ju upp tråden i onödan.
Citera
2004-09-12, 09:39
Medlem
Carradines avatar
En ikon kan ju vara bra men vem skulle kunna klicka i den då, trådskaparen endast kanske? Låter som en ok idé iaf. om det går rent tekniskt alltså.

Om man ber personen som hade problemet skriva hur det gick och hur han/hon gjorde för att lösa problemet (ifall det fanns flera lösningar) så ser man hur det gick fast då måste man ju såklart läsa tråden.
Citera
2004-09-12, 13:01
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Surfade runt lite på datordelen av forumet och tänkte på en sak som jag sett på andra forum, alltså om någon vill ha hjälp med ett problem som sedan besvaras och löses av någon och lösningen fungerar för användaren som hade problemet så kanske någon moderator kunde lägga till [Löst] eller [Solved] i trådrubriken så att andra kan se att problemet är har en lösning redan i trådlistan, låter det som en bra idé?

Kanske mycket att göra, vad vet jag.
Bra idé! Nu när jag vet om det så kan jag fixa det själv sen när det blir aktuellt. Jag har redan tjyvstartat lite på tråden i min signatur.
Citera
2004-09-12, 15:15
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Utmärkt idé! Det skulle underlätta för alla.
Citera
2004-09-12, 17:25
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det bästa vore ju om man själv kunde visa att problemet är löst, antingen i rubriktexten eller via någon ikon eller liknande. Dels skulle det ju bespara moddarna arbete och dels så kanske man löser sitt problem utan hjälp från forumet och då är det ju svårt att veta för moderatorerna att problemet är löst.

Iofs kan man ju skriva ett inlägg om att problemet är löst, men det flyttar ju upp tråden i onödan.
Förutsättningen för att detta ska fungera torde vara att detta anses som ett privilegium för trådskaparen enbart, annars kommer det drälla av glada amatörer som signalerar att DE har löst problemet.
Citera
2004-09-12, 18:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Förutsättningen för att detta ska fungera torde vara att detta anses som ett privilegium för trådskaparen enbart, annars kommer det drälla av glada amatörer som signalerar att DE har löst problemet.

Givetvis måste det vara så.
Citera
2008-10-17, 14:43
Medlem
Sätta "löst" framför forumtrådar när dom är lösta [Sammanfogad]

Skulle det inte vara ganska skönt om man kunde markera en tråd som "Löst" framförallt i systemutveklingsforumet?

Jag tror det kan bidra till att det skapas mindre trådar om exakt samma sak. Bara en tanke, funktionen är tagen från phpsidan.se och där fungerar det jättebra.
Citera
2008-10-17, 16:39
Medlem
En moderator kan ju alltid skriva till det i rubriken om inte annat.
Citera
2009-05-15, 11:39
Medlem
cannaBes avatar
Ska vi inte försöka strukturera Windows Supportforumet lite?

Vore det inte skönt om det fanns ett system över Supportdelen? Till exempel att efter att någon löst ett problem för någon så skickar man ett PM till en Mod för Supportdelen och så går Moden in och redigerar rubriken så att den blir mer informationsrik.

Ex: Någon har problem med att ta bort en fil. Killen med problemet skapar en ny tråd.

Rubriken han väljer är: "HJÄÄÄÄÄÄLP! "

Folk som följer supportdelen tittar ju självklart i tråden för att dom undrar vad han vill, men när problemet sen är löst är det inte speciellt lätt för andra med samma problem att hitta den sen.

Vore det inte smart om den som löser problemet, eller någon annan, skickar iväg ett PM till Mod och berättar att problemet är löst och länkar till tråden.
Så går Mod in och sätter en mer passande rubrik, till exempel:

"Problem att ta bort fil - XP [Löst]"
Så kanske man till och med ska lägga till lösningen i första posten, om det går?

Så sätter man en sticky i Support där det står lite kort om vad man kan prova att söka efter innan man gör en tråd. Det är allt för många trådar om samma sak, det är svårt att hitta och det är tidskrävande att söka igenom alla trådar för att hitta lösningar. Om rubrikerna är bättre och mer informativa så slipper vi som ofta sitter och hjälper andra att sitta och svara på samma frågor varje dag.

Bara en tanke, ge mig gärna feedback på detta.. Det kanske blir för mycket jobb för Modsen eller så är idén bara usel?

Peace
Citera
2009-05-15, 13:47
Medlem
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=29
Citera
2009-05-15, 13:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe

Vore det inte smart om den som löser problemet, eller någon annan, skickar iväg ett PM till Mod och berättar att problemet är löst och länkar till tråden.
Så går Mod in och sätter en mer passande rubrik, till exempel:

Lägg en RPs om tråden.Sätt en motivering till rapporten och tråden behandlas så fort som möjligt.Denna funktion finns redan idag.

Passar även på att flytta tråden till rätt avdelning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in