2009-09-20, 18:23
Medlem
Memphissens avatar
Jag ska svara på hur Skinner, Freud och Rogers ser på den fria viljan och VARFÖR.

För det första; Freuds uppfattning är ju helt luddig, det står i mitt papper att han anser att människan har en fri vilja, men att vi till större delen styrs av undermedvetna drifter och önskningar (då är väl inte viljan helt fri?)

Och varför?
Vad då varför?
Hur ska jag svara på varför dom tror det, "därför att dom under sina studier kom fram till det"

Jag brukar vara kanon på filosofi men nu har jag kört fast helt, jag kommer absolut ingenstans jag blir bara frustrerad.

Hjälp med detta vore guld värt!
2009-09-20, 20:02
Medlem
fizzles avatar
Öppna Psykologi A-boken (eller annan kurslitteratur ni har fått låna) och läs.

Tyvärr kan jag inte ge bättre svar än så, då jag inte klarade den kursen på gymnasiet. (det var en period på 1-1½år då jag saknade motivation till mycket)

Förresten är detta en psykologifråga, så jag hoppas Mod kommer flytta tråden rätt snart.
2009-09-20, 20:18
Medlem
Rogers är väl existentialistisk psykolog, så där har vi definitivt en filosofisk vinkel.
Existentialister utgår i mångt och mycket ifrån fenomenologi,
så ta en titt på begreppet intentionalitet så klarnar det nog
http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Rogers#Theory
2009-09-20, 21:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Förresten är detta en psykologifråga, så jag hoppas Mod kommer flytta tråden rätt snart.
Fri-vilja-problemet är visserligen en klassisk filosofisk fråga, så tråden får stanna. Å andra sidan är detta en läxhjälpstråd i vilken TS inte bidrar med egna idéer i originalposten, så i enlighet med lokal policy låses den.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in