2009-09-20, 09:59
Medlem
MrOaikis avatar
Många kvinnor med slöja påstår att de väljer det själva. De vill alltså bära slöja när de går utanför hemmet eller vill tvingas bära slöja. Hur som helst undrar jag om det någonsin kan vara rätt av samhället att förbjuda dem från att bära den. Vill de verkligen eller tror de att de vill? Och om man ska låta dem bära det, var går då gränsen? Ska kvinnan som stannar kvar hos en man som misshandlar henne svårt struntas i? Ska en självdestruktiv människa inte få tvångsvård?

Huvudfrågan är... Vill kvinnor som bär slöja verkligen bära slöja?
2009-09-20, 10:06
Medlem
jcm900mods avatar
Många vill ha slöja för att dom vill visa någon slags stolthet och vill visa deras ursprung, dom vill bara vara som alla andra som kommer hit och inte kan rätta in sig i ledet.
Men jag kan inte tänka mig att alla vill ha slöja, jag har träffat på enel muslimska flickor och kvinnor som inte bär slöja.
2009-09-20, 10:06
Medlem
Persones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

De är ju uppfostrade till att tro koranen är den ultimata sanningen så de flesta vill nog själva bära den ja.
På samma sätt ett Jehovas vittne vill ha långkjol på sig. Boken säger ju det så om de ska kunna kalla sig kristna/muslimer måste de bära attributen.
2009-09-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Många kvinnor med slöja påstår att de väljer det själva. De vill alltså bära slöja när de går utanför hemmet eller vill tvingas bära slöja. Hur som helst undrar jag om det någonsin kan vara rätt av samhället att förbjuda dem från att bära den. Vill de verkligen eller tror de att de vill? Och om man ska låta dem bära det, var går då gränsen? Ska kvinnan som stannar kvar hos en man som misshandlar henne svårt struntas i? Ska en självdestruktiv människa inte få tvångsvård?

Det där med att bestämma vad som är bäst för någon annan blir ju alltid så svårt. Man kan försöka hitta allmängiltiga regler vissa blir alltid lidande av det. Säg t ex att man bestämmer att fysiskt våld är oacceptabelt att en människa får utsätta sig för. Ska han få spela rugby då? Eller hålla på med någon idrott alls nästan. Det är ju väldigt få idrotter där man inte riskerar att råka på en liten smäll. Ska folk som har masochistiska läggningar förbjudas att ha det sex dom gillar. Ska folk förbjudas att träna riktigt hårt, sådär hårt att musklerna värker av mjölksyra? Ska man förbjuda vaxning av benen? Listan kan göras hur lång som helst. Vem är jag att säga till någon vad han eller hon egentligen vill? Självklart finns det ju många fall där det är självklart att stoppa någon från en självdestruktiv handling. Detta gäller väl främst då den är irreversibel. T ex om någon vill hälla bensin över sig och tända på. Det går liksom inte att ändra på sig dagen efter och säga att det där var onödigt, nu gör jag inte om det och allt är frid och fröjd.

Om man ska hitta en regel kanske man kan säga att våld som riskerar permanenta skador (ärr, nervskador t. ex.) bör man skydda folk från att åsamka sig själva. Men det blir svårt det med.
2009-09-20, 13:26
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gohwinda

Om man ska hitta en regel kanske man kan säga att våld som riskerar permanenta skador (ärr, nervskador t. ex.) bör man skydda folk från att åsamka sig själva. Men det blir svårt det med.
Bra resonemang! Men går det ens att t.ex. stoppa folk som vill skära sig i armarna från att göra det? Hur skulle man göra det?

Däremot går det förstås att förbjuda viss klädsel (t.ex. slöjor) i skolor och på arbetsplatser. I Frankrike har Sarkozy ju försökt göra det.

Jag tycker det är fel. De muslimska tjejerna som bär slöjor gör det inte av mindre fri vilja än de svenska white trash-döttrarna som redan i tonåren förfular sig själva med piercingar och svanktatueringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in