Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-20, 08:31
Medlem
Idag dyker bemanningsföretag upp som svampar ur jorden inom elbranschen och det är svårt och få fram information om dessa nya företag.
Eftersom de i regel är små och nästan slutna sällskap som sekter vore det trevligt med lite information. Där det är slutet kan det mesta lura i vassen tex usel personalpolitik speciella unika egenheter mm

Därför tänkta jag fråga om nedanstående företag inom bemanningsbranschen och vilka erfarenheter har ni av dessa som elektriker, vilka rekommenderar ni och vilka skall man undvika att söka sig till som elektriker ?
Var funkar löner bäst, resp sämst ?
Vilka följer kollektivavtalen bäst, resp sämst ?
Vilka eventuella egenheter förekommer som är värt och notera, svågerpolitik, mobbing, illa behandling, bemötande mm ?

ADAPTUS Bemanning AB
Arena Personal Sverige AB
Jobbakuten
Boost
Palm & Partners Bemanning AB
TACTPARTNER AB
Isaksson Rekrytering AB
HK Partner AB
Aktuell Media
Ikett Personalpartner AB
WERC Recruitment
Jobzone
Citera
2009-09-20, 10:09
Medlem
Sweeper80s avatar
Det är lite oroväckande när man som jag har arbetat inom branschen och aldrig ens hört talas om en del av dem. Det behöver ju inte säga att de är dåliga. Inte alls.

De jag har hört talas om: Arena, Palm, Isaksson och Jobzone.

Se dock för all del till att företaget är medlem: http://www.bemanningsforetagen.se/

Dina fördomar kan du dock ta och trycka upp någonstans. Har jobbat för två mindre bemanningsföretag och vi var inte i närheten av varken "slutna sällskap" eller "som sekter". Vi hade t o m öppet hus en gång i veckan, trots att vi var så få!
Citera
2009-09-20, 10:15
Medlem
wildhorsess avatar
Bemanningsbranschen är till stora delar oseriös. Flera företagare i branschen har en direkt kriminell ingång i sin verksamhet. Det kan därför vara klokt att närmare granska en tilltänkt arbetsgivare. Genom medlemskap i arbetsgivarorganisation Almega Bemanningsföretagen är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal och därmed skyldig att betala minst minimilön och ersätta med övriga avtalsenliga villkor. Efter 12 månaders medlemskap avkrävs även en auktorisering, vilket syftar till att upprätthålla seriositeten i branschen.

Jag listar de företag (fetmarkerade) som är medlemmar i Almega.

Adaptus Bemanning AB 556639-3954
Arena Personal Sverige AB - 556606-1916
Jobbakuten i Stockholm AB- 556706-4927
Boost (uppgifter saknas i Bolagsregistret – felaktigt företagsnamn?)
Stellan Palm & Partners Bemanning AB - 556733-8727
Tactpartner AB - 556768-0326
Isaksson Rekrytering AB - 556725-5699
HK Partner AB - 556760-9689 (Nystartat företag)
Aktuell Media Scandinavia AB - 556720-2360
Ikett Personalpartner AB - 556271-1134
WERC Recruitment (uppgifter saknas i Bolagsregistret – felaktigt företagsnamn?)
Jobzone - 556681-2326

http://www.bemanningsforetagen.se/web/auktorisation.aspx

Företag som är verksamma inom bemanningsbranschen men som av olika skäl inte vill vara medlemmar i Almega och underkasta sig auktorisering, kan istället träffa hängavtal med enskilt fackförbund.

Efter kontroll av övriga företag på listan, konstateras att inte något företag är inkopplat på kollektivavtalet (Bemanningsavtalet).

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/C4BCECA6E660835EC12571E1006FB0C6
Citera
2009-09-20, 10:17
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Bemanningsbranschen är till stora delar oseriös. Flera företagare i branschen har en direkt kriminell ingång i sin verksamhet. Det kan därför vara klokt att närmare granska en tilltänkt arbetsgivare. Genom medlemskap i arbetsgivarorganisation Almega Bemanningsföretagen är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal och därmed skyldig att betala minst minimilön och ersätta med övriga avtalsenliga villkor. Efter 12 månaders medlemskap avkrävs även en auktorisering, vilket syftar till att upprätthålla seriositeten i branschen.

Stellan Palm & Partners Bemanning AB - 556733-8727
Tactpartner AB - 556768-0326
Isaksson Rekrytering AB - 556725-5699
HK Partner AB - 556760-9689 (Nystartat företag)
Aktuell Media Scandinavia AB - 556720-2360
Ikett Personalpartner AB - 556271-1134
WERC Recruitment (uppgifter saknas i Bolagsregistret – felaktigt företagsnamn?)
Jobzone - 556681-2326

http://www.bemanningsforetagen.se/web/auktorisation.aspx

Företag som är verksamma inom bemanningsbranschen men som av olika skäl inte vill vara medlemmar i Almega och underkasta sig auktorisering, kan istället träffa hängavtal med enskilt fackförbund.

Efter kontroll av övriga företag på listan, konstateras att inte något företag är inkopplat på kollektivavtalet (Bemanningsavtalet).

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/C4BCECA6E660835EC12571E1006FB0C6

...och jag prickar in fyra av fyra. Du ser, jag har koll.
Citera
2009-09-20, 13:56
Medlem
Hitta en hemsida på Boost kan det hjälpa

Till Wildhorses

[quote=wildhorses]Bemanningsbranschen är till stora delar oseriös. Flera företagare i branschen har en direkt kriminell ingång i sin verksamhet. Det kan därför vara klokt att närmare granska en tilltänkt arbetsgivare. Genom medlemskap i arbetsgivarorganisation Almega Bemanningsföretagen är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal och därmed skyldig att betala minst minimilön och ersätta med övriga avtalsenliga villkor. Efter 12 månaders medlemskap avkrävs även en auktorisering, vilket syftar till att upprätthålla seriositeten i branschen.

Du sade att ej boost ej finns i bolagsregistret kolla här jag hitta en hemsida, kan det hjälpa dig med att få fram mer info från bolagsregistren eller annan info ??
Nog borde väl Boost vara ett företag om de har en hemsida inte kan man väl driva företag annars eller går det och driva ändå inom denna bransch ??

http://www.boosttp.se/1/1.0.1.0/7/1/
Citera
2009-09-20, 16:15
Medlem
DemHerrens avatar
[quote=Wiberg12]Till Wildhorses

Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses

Du sade att ej boost ej finns i bolagsregistret kolla här jag hitta en hemsida, kan det hjälpa dig med att få fram mer info från bolagsregistren eller annan info ??
Nog borde väl Boost vara ett företag om de har en hemsida inte kan man väl driva företag annars eller går det och driva ändå inom denna bransch ??

Använd nic.se när ni har en domänadress.

Tydligen ett webbtjänstbolag som har registrerat adressen i januari i år.

Enligt eniro:
Det företaget ligger i Bromma enligt alla bolag.

Enligt allabolag.se så finns inget företag aktivt på Stora Åvägen 21 i Askim.

Dags för någon i Askim att åka till platsen och se vad som finns på adressen. Några fuffensföretag skall vi inte ha kvar.
Citera
2009-09-20, 16:20
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiberg12

Tack för länken.

Webbadressen skvallrar om att namnet Boost (boosttp) i själva verket skall vara Boost Technical Power. Hemsidan är f.ö. helt avskalad på relevant information om företaget, vilket åtminstone får mina varningsklockor att ringa.

Enligt Bolagsregistret och SCB finns inget företag vid namn Boost Technical Power. Jag misstänker att Boost eller Boost Technical Power istället skall betraktas som marknadsföringsnamn. Företagets riktiga namn är, Högsbynät AB (org.nummer: 556246-4247). VD är Jörgen Samuel Gabrielsson med postadress Högsby.

Näringsverksamheten enligt Bolagsregistret: Bolaget ska bedriva internet-, nät- och telefonitjänster, uthyrning av verktyg och industriförnödenheter, import och export av elektronikprodukter samt idka därmed förenlig verksamhet.

Företagets verksamhet i bemanningsbranschen – genom Boost Technical Power, finns alltså inte upptagen i registret. Högsbynät AB är heller inte medlemmar i Almega Bemanningsföretagen.

Seriösa bemanningsföretag har inga rationella skäl att dölja och gömma sig. Utan att närmare kunna peka finger mot Boost Technical Power (eller snarare Högsbynät AB) skulle jag avråda anställning i företaget.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=Boost+Technical+Power&Vki id=qXVynawg1J6mcl9RM3ytmw%253d%253d&Vkid=26189904& isAlternateNumberResult=False
Citera
2009-09-27, 17:02
Medlem
Är du lärling är det ej att rekommendera

halloj.
Är du elektrikerlärling är bemanningsföretag inte att rekommendera då du inte får tillgodoräkna dig tiden som behövs för att du skall kunna söka behörighet.

saxat ur
ELSÄK-FS 2007:2

Elinstallationsarbetets utförande
13 § Bestämmelser om anställningsförhållande finns i 6 § elinstallatörs-förordningen (1990:806). Undantag från anställningsförhållandet föreligger i följande fall.
1. När en elinstallatör eller yrkesman inte är anställd i det företag hos vilket elinstallationsarbete tillfälligt skall utföras och arbetets omfattning är klarlagd innan det påbörjas.
2. När ett elinstallationsföretag tillfälligt eller för ett visst projekt anlitar en yrkesman från ett annat elinstallationsföretag,
3. När en nätägare tillfälligt eller för jourtjänst anlitar en yrkesman från en annan nätägare.

För att man skall kunna tillgodoräkna sig praktiktid så skall man vara anställd på företag och INTE vara uthyrd till något.

Exempel
en lärling går genom bemanningsföretag och jobbar på låt oss säga NCC. Elansvarige på NCC har AB, lärlingen skickar in praktikintyget till Elsäkerhetsverket som elansvarige på NCC skrivit. Big no no från elsäkerhetsverket.

Bemanningsföretag för mig är oavsett vilket djävulens påfund där dom utnyttjar dig så långt det går.

tänk på det
hälsar
Brelleboy
AB
Senast redigerad av brelleboy 2009-09-27 kl. 17:04.
Citera
2009-09-27, 17:19
Medlem
Nej jag är Elektriker och 5års montör inte lärling
Citera
2009-10-05, 10:34
Medlem
Maipenrais avatar
5 årsmontör?
Man är lärling, 1-2-3 års montör och sen "Fullbetald". Eller?
Boost är ett tjänsteföretag enligt hemsidan och inget bemmaningsföretag? De kör ju egna projekt, entreprenader även om man också kan hyra folk därifrån.
Citera
2009-10-05, 18:31
Medlem
kan rekommendera jobbakuten varmt
Citera
2009-11-02, 12:33
Medlem
Skvaller om Bemanningsföretag inom El

Hej,

Har kollat upp nedan inflik gällande Boost, jag har ringt till SEF och det visar sig att Boost som står för Boost Technikal Power är registrerat som BTP AB och har kollektivavtal med SEF, SvenskaElektrikerFörb. Enligt SEF så är dom ok samt arbetar i hela landet. Gällande övriga företag så anses dom som Bemanningsföretag och skall ha avtal med LO eller hängavtal. Inga av dessa företag har avtal med SEF men kan ha med LO.

Mondeo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in