2009-09-20, 06:44
Bannlyst
Ett intressant fenomen man stöter på i olika bruksorter är förakt mot stockholmare samtidigt som man ironiskt nog kopierar deras slangord samt härmar deras dialekt. Högsta formen av dubbelmoral med andra ord. Att uttala smala L istället för det lite bonnigare tjocka L:et är idag mer regel än undantag. Att använda slang som "baxa"(=sno) och "röv"(=rumpa) samt det klassiska "svartskalle"(=neger) är heller inte helt ovanligt. Så, är det inte dags att få lantisarna/volvoraggarna/inavlarna att inse att om de ska avsky stockholmskan så får dom även sluta kopiera dialekten. Svårt att äta kakan och smatidigt ha den kvar. Era åsikter?

(är lite trött just nu, var tvungen att springa ifrån en bil som körde på cykelbanan klockan 05:00 innan... ja det är faktiskt bokstavligt sant)
Citera
2009-09-20, 08:20
Medlem
Är baxa och röv "Stockholmska"?

Förövrigt är jag inte bekant med vad du beskriver....
Citera
2009-09-20, 10:51
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Är baxa och röv "Stockholmska"?

Inte enligt SAOB i alla fall! Röv anges som bygdemålsfärgat och exempel ges från Norrlandsdialekter.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-09-20, 11:45
Medlem
Egon3s avatar
Att baxa kommer från tyska och/eller nederländska "baksen/backsen". Det kan vara importerat genom diffusion i landskapet, lika väl som genom handel och sjöfart. Betydelsen av baxa är att med viss möda förflytta. När traktorn blev vanlig så baxades det sten för att göra rationell plöjning lättare. Flyttgubbar baxar ibland pianon.

När baxa betyder stjäla så är det en eufemism, en förmildrande beskrivning. Nåja, ibland är mödan avsevärd med dumper genom staketet.
Citera
2009-09-20, 11:49
Medlem
Jaja, det gick inte så bra för TS.
Citera
2009-09-20, 12:00
Medlem
TS får komma med bättre exempel. Trodde du verkligen att "röv" var stockholmska? Tillåt mig att skratta:

Hahahahahahahahahahahahahahahaha.
Citera
2009-09-20, 12:06
Medlem
Det mest korkade i TS' inlägg är att han tror svartskalle betyder neger... Till TS: En svartskalle är en individ av mankön med svart hår och bruna ögon men tämligen ljus hy. Han kan komma från alla möjliga länder, från Italien till Irak, det är inte så noga, är man rasist får man ta alla tillfällen i akt...
Citera
2009-09-20, 12:35
Medlem
Aquabots avatar
Och stockholmare undrar varför folk avskyr dem...
Citera
2009-09-20, 14:11
Medlem
kqrs avatar
För övrigt fick jag för ett litet tag sedan reda på att det såååå stockholmska i'et och u'et och de där... egentligen kommer från västkusten.
Citera
2009-09-21, 02:11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
För övrigt fick jag för ett litet tag sedan reda på att det såååå stockholmska i'et och u'et och de där... egentligen kommer från västkusten.

Ryktet säger att runt förra sekelskiftet så var det fint bland Stockholms socitet att åka till badord på västkusten och för att visa det så kopierande man västkustarnas sätt att i:a.

Själv har jag "i" som betonas i både för- och efternamn vilket gör att jag låter ganska fånigt när jag presenterar mig. Isbit låter jävligt roligt också.
Citera
2009-09-21, 12:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Det mest korkade i TS' inlägg är att han tror svartskalle betyder neger...
Är det inte betydligt troligare att han tror att neger betyder svartskalle?
Citera
2009-09-21, 12:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ryktet säger att runt förra sekelskiftet så var det fint bland Stockholms socitet att åka till badord på västkusten och för att visa det så kopierande man västkustarnas sätt att i:a.
Men det är bara ett rykte, och ett osannolikt sådant. Trånga i:n förekommer i många olika svenska dialekter - de har ju t ex fått namn efter sin förekomst i södra Närke - och det troligaste är att uppkomsten av trånga i:n i Stockholm och dess nordöstra förorter inte har något att göra med semestervistesler på västkusten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in