2009-09-19, 15:06
Medlem
Hej!

Jag befinner mig för tillfället i Moskva och kommer befinna mig här till januari.

Mitt problem ligger i att det kostar oskäligt mycket att ta ut pengar från mitt Visa-kort. Jag är kund hos Swedbank.

Det jag skulle uppskatta är om någon kan ge tips på det bästa och billigaste sätten att ta ut pengar här. Är det gratis att betala med kreditkort till exempel?

Tack på förhand!

med vänliga hälsningar,
Tommy
Citera
2009-09-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crotoma
Hej!

Jag befinner mig för tillfället i Moskva och kommer befinna mig här till januari.

Mitt problem ligger i att det kostar oskäligt mycket att ta ut pengar från mitt Visa-kort. Jag är kund hos Swedbank.

Det jag skulle uppskatta är om någon kan ge tips på det bästa och billigaste sätten att ta ut pengar här. Är det gratis att betala med kreditkort till exempel?

Tack på förhand!

med vänliga hälsningar,
Tommy

Jag har SEB, att ta ut med visa kortet i ett icke EU-land med EURO kostar 35:-. Att handla med det kostar ingenting förutom växlingspåslaget då. 1.65% går till växlingen. Men med VISAs kurs + växlingspåslag hamnar man ofta nära avistakursen.
Citera
2009-09-19, 15:25
Medlem
Vad menar du med osakligt mycket?
Flera hundra eller?
Citera
2009-09-19, 19:54
Medlem
Eftersom du redan befinner dig utomlands så är det inte så mycket du kan göra. Tipset är väl att betala med kortet där det är möjligt och undvika kontantuttag. Att betala med kortet kostar inget förutom växlingsavgiften (som också läggs på kontantuttag förutom 35 kr/uttag).

Ett tips till dig nästa gång du ska åka utomlands är att skaffa ett "Visa 2" so har en lägre uttagsavgift (efter 12 fria uttag), eller ett ICA-kort kopplat till Mastercard helt utan uttagsavgifter eller växlingspåslag. Skandiabanken och GE Moneybank har också bra kort vid vistelse utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in